Avatar uživatele
klumprt

Objektifikujete osoby zájmového pohlaví?

Objektifikace ženy je pojem, se kterým jsem se setkal v souvislosti s kritikou různých reklam a billboardů, které využívají vyobrazení žen v lascivních pózách, spoře oděných nebo doprovázených nějakým dvojsmyslným komentářem. (viz např. anketu Sexistické prasátečko)
Naposled šlo třeba o příspěvek Městské policie Praha na facebooku, který měl zatraktivnit MP pro uchazeče o zaměstnání pomocí fotky ženy ve spodním prádle která se baví s hlídkou MP přes okénko služebního auta.

Takové reklamy prý objektifikují ženu, tedy degradují ji na objekt sexuálního uspokojení pro muže. A to je prý špatně.

No a otázka se týká duševní činnosti, kterou každý zdravý muž provozuje, kdykoli vidí mladou a zdravou ženu. Jde o určité představy, které se týkají fantazijních sexuálních aktivit provozovaných s danou ženou. Tedy její objektifikace.

Zkrátka a dobře, vidíte v létě mladou urostlou holku v šatičkách a pomýšlíte na to, co příjemného byste s ní prováděli. Je to téměř automatické. Třeba dneska jsem cestou pěšky z Lidlu domů takhle objektifikoval asi 5 nebo 6 žen.

Samozřejmě nejde o nějaké snění o znásilnění. V reálu jsem plně srozuměný s tím, že bych ji musel nějak zaujmout, seznámit se vzájemně a dospět k oboustrannému souhlasu, a pak ke vzájmenému potěšení. Akorát při té letmé několika vteřinové fantazii tohle všechno přeskočím a jde se rovnou na věc. 🙂

Takže to vypadá, že v duchu objektifikuju ženy. A to prý je snad špatné, když je to v reklamě. Je to špatné, i když se to děje jen v mojí hlavě? Výčitky nemám ovšem žádné. Koncept hříchu spáchaného myšlenkou neuznávám, to ať si nechá ten, koho to baví.

Jak jste na tom vy? Aby byla otázka pro všechny, udělal jsem ji tak šikovně, že můžou odpovídat muži i ženy rozličných orientací.


Doplnění:

Myslím, že an v těch reklamách nejde o učinění ženy předmětem bez jakékoli vůle. Jde prostě o to připoutat pozornost kolemjdoucího, čtenáře, diváka apod. Některé reklamy jsou skutečně stupidní třeba tohle: https://www.pra­satecko.cz/ima­ges/stetky/pos­tavime.jpg ve mně spíš vzbuzuje pocit trapnosti než nějaký motiv půjčit si lešení zrovna od té firmy. Nicméně to, že je něco trapné a pobaví to snad jen alkoholika s nedodělanou základkou, neznamená, že je to škodlivé, čili že to např. působí na muže nebo chlapce tak, že se budou k ženám chovat hůř. To je podle mě blbost a boj proti tomuto „sexismu“ spíš smrdí prosazováním svého vkusu a mentorováním společnosti.

Jinak mě napadlo, že vlastně skoro všichni chlapi jsou chlíváci, jen gentleman to na sobě nedá znát. 🙂

Trošku mi chybí odpovědi žen nebo gayů, jak se dívají na ty svoje objekty oni.

Zajímavá 6Pro koho je otázka zajímavá? annas, iceT, ivzez, Rokio, Anikitos, aliendrone před 2079 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Anikitos

Neobjektifikuji si ženy/dívky, které potkávám. Prostě se mi třeba jen některá líbí, tak si řeknu ”ta je hezká,” ”milá.” Ale nic si s nima nepředstavuju ani na ně takhle napohlížím, a to už jen z toho principu, že jsem monogamní a na ženy se vůbec nedívám jako na objekt/věc. :) A musím řict, že mě ostatní dívky ani nezajímají, vždycky jsem měl slabost jen pro jednu a na ostatní vůbec nemyslel. :D

Zobrazování polonahých žen, pak samozřejmě vyvolá v lidech jisté emoce a chtějí takovými reklamami zaujmout a ovlivnit lidi.
Nejspíš je to jistá degradace žen, ale i tak jsou někdy vystavování polonazí (mužští) modeli a nikdo se na to nedívá jako na objektifikaci. Samotný pohl. styk je přirozená lidská (živočišná) činnost, kterou lidé provozují z řady důvodů, těmi nejčastějšími jsou zábava/potěšení, láska, rozmnožování. Připomenutím lidem jejich sexuální prožitky a vzbuzení u nich pocitu vzrušení u reklam, u kterých byste třeba ani neshladali, že mají něco společného s pohlavním stykem, je víc přinutí nad danou reklamou uvažovat, a to je asi jediný důvod, proč zobrazují polonahé lidi, aniž by tím chtěli vědomně někoho ”podřazovat” a dívat se na něj jako na hračku.

Mně jsou třeba takové reklamy vcelku jedno, tedy alespoň jsem nad nim nepřemýšlel.

:DD

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
ivzez

»Takže to vypadá, že v duchu objektifikuju ženy.«
Nevypadá → to se týká jenom reklamy.

Existuje snad nějaký rozumný důvod, proč by pivo, auta, nože
… a CoJáVímCoJeště musely propagovat (polo)nahé ženy?

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
aliendrone

Zvláštní. Klumprt si představuje „co všechno příjemného by s ní prováděl“, zatímco Anikitos si pouze pomyslí „pěkná“…

No, asi proto že jsem dron to mám „trochu jiné“. Podívám se a vím „jo, s tou by to stálo za to“, – a dál nic. Možná někdy trochu déle setrvám pohledem, hodnotím od hlavy přes prsa, boky až k nohám (ne nutně v tomto pořadí), někdy se dostanu až k posouzení oděvu/bot, prostě celkového outfitu (velmi zřídka), ale že bych zacházel do podrobností, co a jak bych s ní dělal, to ne. Prostě to nějak redukuji na pouhé „ANO, s tou bych do toho rád šel“. Pak jsou 2 možnosti – 1) (obvykle) pokračuji v předchozí činnosti NEBO 2) rozhoupu se k akci (oslovím ji)

Mezi „pozorovací fázi“ a „ne/akční fází“ prostě tak nějak nic není. :D :D :D

Takže ANO, ženu vnímám jako sexuální objekt. Nicméně NE jako POUZE sexuální objekt. Asi proto, že pro (normálního) muže žena sexuálním objektem JE! Pokud pro chlapa je sexuální objekt např. díra po suku či výfuk od auta, tak TO už NENÍ normální! (podle mne) Už ze samotné logiky vyplývá, že pokud by nějaký muž vnímal OPRAVDU ženu JENOM jako sexuální objekt, tak by si vystačil s nafukovací pannou – život by byl mnohem jednodušší, ovšem méně zajímavý. ;) :D :D

Pro jistotu jsem se podíval na definici objektivizace > „Jev, kdy člověk považuje jinou lidskou bytost či živého tvora za objekt, věc, takto s ním jedná, bez zřetele k jeho důstojnosti, instrumentálně.“

Jsem z té definice zmaten – i kdybych si představoval – a to sebevíc – STEJNĚ bych si nevypředstavoval nic jiného, než to, co bych (pokud by došlo na věc) nedělal reálně, takže nechápu, CO je na tom nedůstojné. (pokud se tedy jako nedůstojný nepovažuje samotný sexuální akt)

Ber to tak – lidí, kteří by rádi vysokoškolský titul, ale NEJSOU dost chytří, aby se prokousali matematikou, fyzikou, chemií, biologií atd. jsou prostě MRAKY! A tak máme různé „psychology“, „akademické umělce“ a vůbec podobnou chátru a i ta by se „ráda blýskla“. Takže vymýšlí hovadiny – a to je celé. :D :D :D

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Mc Merkurion

… když nejni na reklamě nahá baba, nemá cenu na ni koukat, protože reklama bejvá stejně jen na samý blbosti …
… příspěvek na FC nebyl náborový, šlo o vtip, kdy takto vyfotili pěknou babu v šortkách, co se měšťáků na něco ptá … holt, smazáno …
… budeme-li takto přemejšlet, tak zmizí všechny umělecký díla, madony, Mony Lisy, atd jako sexistický …
… džentlmen se pozná podle toho, že si jen myslí, co by se s danou dámou dalo dělat a nijak nenaznačí (zařvat na celou ulici: ta by šla !!!) …
… jestliže chlap, při pohledu na pěknou ženskou nepomyslí, co vše by se s ní dalo dělat, jsou jen dvě možnosti: buď je teplej nebo slepej …

… proč by se teda ženský fintily, kdyby se nám nechtěly líbit a nechtěly, abychom se za nima otáčeli ???

… může mi někdo říct, co na světě je hezčí než pěkná ženská ???

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
annas

Možná to beru jinak. Vycházím z toho, že především v reklamě objektifikace dělá z člověka věc. Osoby jsou v ní zobrazeny jako zboží či věci bez svobody, vůle a pocitů, slouží k upoutání pozornosti předmětu, který v reklamě nabízí.

Reklamy vypouštím, ale všimla jsem si jedné, mám pocit, že jde o Dermacol, nebo jiný výrobek? Opravdu nevím.

Mezi těmi, kteří zpěvem a tancem nabízejí „Dermacol“, je jedna žena, která je podle mě docela hezká, ale je oblečená ve vyzývavých šatech. Jenže v podrobnějším záběru, tím, jak se tváří, působí na mě nepříjemně, není to žena, ale jen objekt v reklamě, k upoutání pozornosti.

Pokračuje to dál, ale raději odcházím.

Někdy se objevují i dvojsmyslné reklamy, al opakuji, vypouštím je.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
dubraro

1/ Ano.
2/ Ať si kdo chce co chce říká, žena JE sexuální objekt. Už asi tak milion let.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
led

1 – mám akúsi nejasnosť
reklama Městské policie Praha na facebooku – tá žena bola v služobnom aute a policajti vonku na ceste? Len tak informatívne, pretože reklamu som nevidela

2 – k vaším problémom v otázke
človek často sníva o tom, čo by chcel, čoho sa mu nedostáva…

Upravil/a: led

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

Já ti objektifikaci a vše okolo ženskejch tady obšírně vysvětlil, odeslal a nebyl jsem přihlášenej, takže ty informace šli nejspíše do kopru! Tak doufám, že jste to četli.

Kdyby se tady konstruktér aspoň trochu snažil, i toto by se dalo vyřešit ;)

Pardon, ARCHITEKT!

Upravil/a: zjentek

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Nebudu se nějak rozepisovat. Žena pro mne nebyla nikdy pouze „objekt“ ale vždy „osobnost“. A má žena dokonce už 49 let.

Ale velmi se mi líbí tyto body Mc Merkuriona a s těmi souhlasím:

… jestliže chlap, při pohledu na pěknou ženskou nepomyslí, co vše by se s ní dalo dělat, jsou jen dvě možnosti: buď je teplej nebo slepej …

… může mi někdo říct, co na světě je hezčí než pěkná ženská ???

Ale ani to nepopírá, že jim nepřisuzuji „osobnost“ a beru je pouze jako objekt (ať sexuální tak i jiný).
A nepovažuji výše uvedené výroky jako nějaké „objektifikování“, ale jako vyjádření normálního, zdravě uvažujícího chlapa. 🙂

Upravil/a: Jiří Bohumil

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek