Avatar uživatele
maza75

Musí mne zaměstnavatel uvolnit do školy?

Studuji VŠ. Se zaměstnavatelem jsem uzavřela kvalifikační dohodu. Protože po ukončení studia nebudu zůstávat v PP u původního zaměstnavatele, tuto dohodu jsem vypověděla a na studium a zkoušky si beru dovolenou. Mému současnému zaměstnavateli se toto nelíbí a chce, abych si vybrala dovolenou dle celopodnikového plánu (14 dní v kuse). Mám právo vybírat si dovolenou na studium a zkoušky?
Doplňuji:
Dohodu jsem zrušila, protože ukončím u současného zaměstnavatele PP a nastoupím na pracovní pozici, která bude odpovídat nové kvalifikaci.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? kropitko před 4459 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
anonym

Ahoj. Čerpání pracovních úlev při studiu při zaměstnání řeší Vyhláška 140/1968 Sb. Kdybyste dohodu se zaměstnavatelem nezrušila, měla byste nárok na veškeré úlevy dle této vyhlášky. Jenže teď je pouze na zaměstnavateli, bude-li Vám ochotný vyjít vstříc. Dohoda se u vysokoškoláků obvykle uzavírala na dobu 5 let po ukončení studia. Jste žena. To samo o sobě nese možnost vdát se, založit si rodinu a odstěhovat se za partnerem. V takových případech zaměstnavatel většinou nepožadoval náhradu studijních nákladů, které do studujícího během studia vložil. Podle mého názoru bylo chybou dohodu zrušit. Teď máte jedinou možnost, uprosit zasměstnavatele, aby Vám studium umožnil a netrval striktně na čerpání dovolené v jím stanoveném termínu. Jiná možnost by byla najít si nové pracoviště. Je dost nepravděpodobné, že by Vás někdo za stejných podmínek zaměstnal. Pokud ano, tak nejspíš jako brigádníka v profesi s nepravidelnou pracovní dobou. Pro příště zvolte opačný postup. Dohody rušte až v okamžiku, kdy pro Vás ztrácejí smysl.Zažila jsem něco podobného v praxi. Studentka nakonec odmaturovala, v zaměstnání zůstala a během pár let pracovala ve vedoucí pozici. Jenom sama sobě hodně zkomplikovala léta studií. Držím palce, aby se vše vyřešilo a mohla jste studium dokončit.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
standa

Právo vybírat si dovolenou máte bez ohledu na to k jakému účelu dovolená bude sloužit.

Tuto problematiku detailně popisuje ustanovení § 217 zákoníku práce, kde jsou tyto větičky:

  1. čerpání dovolené je POVINEN určit zaměstnavatel…
  2. přitom je nutné přihlížet k :
  1. provozním důvodům zaměstnavatele
  2. oprávněným zájmům zaměstnance

3. alespoň jedna část dovolené musí být nejméně 2 týdny vcelku, pokud se zaměstnanec se zaměstnavatelem NEDOHODNE jinak.


Závěr:
Pokud se se zaměstnavatelem nedohodnete, tak budete mít asi problém, protože zaměstnavatel má právo vám určit čerpání dovolené 14 dní v kuse (předem a písemně, bla, bla…)

Teoreticky by vám zaměstnavatel mohl URČIT i čerpání druhé části dovolené v celku, ale to už by z jeho strany musely existovat vážné provozní důvody…, ale na vaší straně by zas byly vážné oprávněné zájmy, takže si nemyslím, že by tato eventualita nastala.

Dle mého názoru byste měla uspět s požadavkem čerpat si 14 dní dovolené ´po dnech´.

Doplňuji:
To tekumseh:

máte staré znění zákoníku práce 🙂

Zdroj: http://www.ful­soft.cz/33/262-2006-sb-zneni-ucinne-od-1-1-2012-zakon-zakonik-prace-uniqueidOhwOu­zC33qe_hFd_-jrpTl4cdX9Ek5­l8trfB9QhD2JsCD-vMUnwPlw/?uri_vi­ew_type=4

Upravil/a: standa

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
anonym

Problematika dovolených byla řešena naposled před 3 dny, viz odkaz:
ad standa, již v platném znění.

Zdroj: http://www.od­povedi.cz/otaz­ky/kdy-muze-zamestnavatel-chtit-nahlasit-dovolenou

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
tekumseh

Ne, nemáte.
Zákoník práce, § 108, odstavec(1) – Dobu čerpání dovolené určuje zaměstnavatel podle plánu dovolených stanoveného s předchozím souhlasem příslušného odborového orgánu tak, aby si zaměstnanec mohl dovolenou vyčerpat zpravidla vcelku a do konce kalendářního roku. Při stanovení plánu dovolených je nutno přihlížet k úkolům zaměstnavatele a k oprávněným zájmům zaměstnance. Poskytuje-li se zaměstnanci dovolená v několika částech, musí alespoň jedna část činit nejméně dva týdny, pokud se zaměstnanec se zaměstnavatelem nedohodne jinak. Určenou dobu čerpání dovolené je zaměstnavatel povinen oznámit zaměstnanci alespoň 14 dnů předem; tato doba může být výjimečně zkrácena, dá-li k tomu souhlas příslušný odborový orgán, pokud dále není stanoveno jinak.

Zdroj: http://zakonik-prace.cz/5zakonik-prace.html

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek