Avatar uživatele
annas

Který spisovatel je autorem románu Zločin a trest? Co považuje hrdina románu za dobro a zlo?

Je správné, že výsledné dobro má být větší než zlo vykonané ve jménu toho většího dobra?

Co předurčuje člověka ke zločinu? Prostředí či povaha?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 5Pro koho je otázka zajímavá? kropitko, Miroslavst, vagra, rynek878, anonym před 4796 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
rynek878

Fjodor Michailovič Dostojevskij – Zločin a trest
Doplňuji:
V tomto románu popisuje autor duševní muka člověka, jemuž je trestem samo vědomí zločinu, nikoliv světský trest. Hlavní hrdina, student Raskolnikov, dělí lidi na obyčejné a geniální, jako byl třeba Napoleon, jimž je dovoleno provést ke splnění svých velkých cílů i činy, běžně považované za nemorální nebo zločinné. V této myšlence můžeme vidět paralelu např. s Nietzschem, resp. s jeho nadčlověkem a nadmorálkou, motivace i závěr je však u Dostojevského odlišný, uvažuje totiž v praktické psychologii běžného člověka.

http://www.skli­sen.cz/sahaweb/in­dex.php?Page=5&De­tail=205.txt

Upravil/a: rynek878

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Miroslavst

Zločin a trest (rusky Преступление и наказание – Prestupljenije i nakazanije) (1866) je vrcholný román ruského autora Fjodora Michajloviče Dostojevského. Jedná se o základní dílo ruské realistické literatury 19. století.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
vagra

V Dostojevského románu Zločin a trest, dochází hlavní hrdina Raskolnikov k závěru, že je eticky možné, zdůvodnitelné, ospravedlnitelné, konat zlo pokud vede k většímu dobru.
Je však nutné zachovat hlavní podmínku, aby výsledné dobro bylo větší, než zlo vykonané ve jménu tohoto většího dobra.
Raskolnikov je svým pojetím dobra zaujat. Skrze tuto myšlenku shlíží na svět a koná své činy.

Co předurčuje člověka ke zločinu, povaha či prostředí?
Dostojevskij tuto při zachytil v dialogu mezi Razumichinem a Porfirijem Petrovičem.
Jeden se staví k otázce zločinu jako nedostatku sociálního řádu, správným a spravedlivým zorganizováním společnosti nebude zločinu, protože nebude proti čemu protestovat.
Druhý staví jako prvotní příčinu lidskou povahu a přirozenost, jež cestou postupných přerodů dosáhne dokonalosti.

Zdroj: http://www.dos­tojevskij.cz/zlo­cin.html

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek