Avatar uživatele
sesednizkola

Jsou tramvaje přežitek?

Každý ví, že ty chvíle, kdy si v parném létě člověk sedne na staré plastové židle z šedesátých let do tramvaje T3, roztáhne si vedle sebe to obrovský okno, otevře si plechovku piva a projíždí rozpalenou Prahou patří v životě mezi ty nejkrásnější.

K otevření otázky mě motivoval níže citovaný příspěvek. Dále už mě dřív taky napadlo, že tramvaje budou přežitek, zbytečně zabírají místa. V čem tkví tedy jejich výhoda oproti například trolejbusům?

Radek Kohoutek, Kolín (novinky.cz)
„Na tom je dobře vidět, jak tento zbytečný přežitek – tramvaje – komplikuje ostatní dopravu. Výhoda nízkého tření při pohybu po kolejích ztrácí na významu při dopravě lehkých nákladů – tedy osob – na krátké vzdálenosti – tedy v centrech měst. Naopak vynikají nevýhody kolejových vozidel – tedy nemožnost dopravit náklad přesně na stanovené místo ve stanovený čas, zábor velkého území, které se nedá využít jinak a nutnost udržovat nákladnou infrastrukturu. Tramvaje tu máme jen z toho důvodu, že v době jejich vzniku byly výhodné a od té doby neměl nikdo odvahu je zrušit. Čím dřív se k tomuto radikálnímu kroku odhodláme, tím lépe. Našim potomkům ušetříme mnoho nákladů a starostí. Silniční vozidla se technickým vývojem neustále zlepšují – emise se snižují, zavádí autonomní řízení i prvky bezpečnosti. Jejich nevýhody se daří odstraňovat. Oproti tomu nevýhody tramvají a osobních vlaků se odstranit nedají. Ty nástupní ostrůvky a koleje tam místo parkovacích míst vždycky budou, dokud to nezrušíme.“

Jen tak mimo téma, docela mě pobavil popis Prahy od jiného pana jako"… maloměšťácký díře plný vyfetel, tlustejch taxikářů, ředitelů zeměkoule, různejch podivínů a netáhel… "

Dal k tématu, tedy. Jsou tramvaje, řečený trambaje, již v dnešní době přežitek?

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? marci1, Muso, DoTazatel před 1848 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… tramvaj toho uveze daleko víc než trolejbus a má níže podlahu pro invalidy …
… takovéto články vycházely v padesátých a šedesátých létech na západě, tramvaje zrušili, přišla ropná krize a bylo po hehe …
… nevím, jestli ten pán někdy vyrazil od kolína, aby viděl, jak vypadá tramvaj …
… doporučuji shlédnout: Tramvajová historie https://www.y­outube.com/wat­ch?v=sI4qu9xoD6c

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Já myslím, že tramvaje spíš zažívají renesanci. Mimo bezemisního provozu vynikají vysokou přepravní kapacitou. Už i u nás jezdí vícečlánkové soupravy, v některých městech v zahraničí to jsou hotové vlaky. Jsou částečně využitelné i pro příměstský provoz. Takže ne, tramvaje hned tak neskončí.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
marci1

Tramvaje nejsou rozhodně přežitek. Třeba na Západě je kdysi rušili a nyní je znovu uvádějí do provozu. Známý dělá ve firmě, která vyrábí tramvaje a vyváží je do hlavně do Ameriky, Austrálie ap. 🙂
Jen kdyby si lidé dávali větší pozor a nenechali se jimi srážet, hlavně v Praze. ☹

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
anonym

Nezanedbatelnou výhodou je hrubá přesila … Jen opravdu velmi ojedinělé případy nadutých tupců si troufnou vybržďovat rozjetou tramvaj a troufám si tipovat že snad žádného nikdy nenapadlo nacpat se rozjeté tramvaji do pruhu s vírou že kousek uhne 🙂 Ta mašina zkrátka budí respekt. Tahle přesila se projevuje mnohem plynulejší jízdou na čas i ve velmi ztížených podmínkách každodenní dopravní zácpy plné nervních cvoků.

Upravil/a: anonym

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Nevím. Zpravidla je mi příjemnější jet tramvají než busem. Z části to bude i proto, že ta tramvaj má své koleje a není tolik zdržována silniční dopravou (což uznávám při zlikvidování tramvají by tento prostor mohli zabrat autobusy)
Ale jak píšeš jako nevýhodu u tramvají hmotnost, pak tramvaje mívají kolem 15t na vůz, busy kolem 10–15t celkem – mně ta hmotnost připadá vcelku srovnatelná, alespoň dokud budeme řešit hromadnou dopravu. Takž argument s nižším třením podle mně pořád platí, protože ho argument s hmotností nepřebije.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
elkon

Všechno má svoje, někde se hodí lépe tramvaje, jinde trolejbusy, na kraj města zase autobusy.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek