Avatar uživatele
banjo

Jaký je rozdíl mezi stejnosměrným proudem z baterie a stejnosměrným proudem, který vzniká otáčením permanentního magnetu

uvnitř cívky ?
Doplňuji:
doplňuji:

mám za to, že je to to samé za předpokladu že:

  1. ignoruji vybíjení baterie
  2. magnet se otáčí ve stejném směru jako je vinutí cívky.

Upravil/a: banjo

Zajímavá 0 před 3845 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
isteron

A čo, vynechal si nejaké hodiny fyziky, alebo elektrotechniky ?

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
mosoj

Z elektrochemického článku dostáváme dokonale vyhlazený el. proud. Z rotačního dynama je proud mírně zvlněný podle kolísání otáček.
Doplňuji:
Jo je to to samé, jenom parametry ss proudu jsou odlišné !

Upravil/a: mosoj

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
anonym

  1. baterie – dává stejnosměrné napětí (proud), které/ý se s časem snižuje (vybíjení baterie)
  2. „otáčením permanentního magnetu“ vzniká střídavé napětí (proud) – pokud máš na mysli dynamo, pak jsi – zřejmě, neuvažoval vliv komutátoru, který střídavé napětí (mechanicky) usměrňuje, případně elektronického ´komutátoru´ (funguje na základě Hallova snímače)

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Odpověděl bych jako mosoj, ještě bych ke zvlnění přidal možné špičky při přepínání vinutí. A bacha, platí to pro dynamo (s komutátorem). Samotná cívka s rotujícím magnetem (alternátor) Ti dá střídavý proud.
Doplňuji:
K doplnění: Elektrika to bude stejná 😉 Nějaké rozdíly jsou, ale abysme Ti napsali ty správné, musíme vědět k čemu je to třeba. U generátoru se obecně dá očekávat zvlnění, z baterie bude zvlnění napětí snad jen v případě „zvlněného“ odběru.
„Magnet se otáčí ve směru vinutí cívky“ – tahle věta nedává smysl. Aby byl generován nějaký proud (napětí) v cívce, musí se magnet točit kolmo k cívce (osa cívky a osa otáčení magnetu mají k sobě zpravidla 90°). Pak je základní dělení generátorů el. proudu na dynama a alternátory. Dynamo má větší počet cívek na rotoru a statický magnet a cívky se „chytře“ připojují komutátorem na výstup v době, kdy je na nich indukované nejhvětší napětí (zjednodušeně). Na výstupu je tedy stejnosměrné napětí. Alternátor má cívky ve statoru pevně připojené na výstup a na rotoru permanentní magnet (nebo elektromagnet). Výstupem alternátoru je střídavé napětí. (U automobilových alternátorů je vestavěn usměrňovací blok)

Upravil/a: Dochy

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek