Avatar uživatele
Kazatel

Jaký je rozdíl mezi reklamou a sponzorem pořadu v reklamní přestávce v TV?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? marci1 před 882 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
marci1

Pokud jde o sponzorování pořadů či programů, sponzoring nelze zaměňovat za reklamu, nejedná se o totéž. Sponzorování pořadu je zákonem povoleno, ovšem za stanovení jistých podmínek, např. nelze sponzorovat zpravodajské a politicko-publicistické pořady. Obsah a chronologické uspořádání sponzorovaných pořadů a dalších částí vysílání pak nesmí být ovlivněny způsobem, kterým by mohla být dotčena redakční odpovědnost a nezávislost provozovatele vysílání a nesmí přímo nabádat k nákupu nebo pronájmu zboží nebo služeb, zejména zvláštním zmiňováním zboží nebo služeb za účelem propagace atd.

Pokud jsou však dodržena všechna zákonná ustanovení, pořady a programy sponzorovat lze (a v takovém případě musí být divák o této skutečnosti informován, např. uvedením textu „sponzor pořadu“ či „sponzor programu“ během sponzorského vzkazu).

Je nicméně pochopitelné, že běžný divák nemusí rozlišovat rozdíl mezi reklamním obsahem a sponzorským vzkazem. Některá označení sponzora svou stopáží, dynamickým ztvárněním a obsahem detailně informujícím o charakteru a vlastnostech produktů a služeb sponzora skutečně značně připomínají reklamu. Rada do nedávné minulosti ukládala provozovatelům vysílání desítky pokut za odvysílání sponzorských vzkazů, které vyhodnotila jako reklamní spoty, resp. jako reklamy, které byly v rozporu se zákonem do vysílání zařazeny neodděleně a pro diváka nerozeznatelně, jelikož byly uváděny jako označení sponzora. Provozovatelé vysílání se však proti pokutám bránili soudní cestou a soudy bohužel zaujaly takový postoj, že ve sponzorském vzkazu umožnily jakýkoli propagační obsah s výjimkou přímé nabídky prodeje. Pokud sponzorský vzkaz neobsahuje přímou výzvu k nákupu či k využití služby sponzora (např. „jděte a kupte si“, „objednejte si na telefonním čísle“), Rada jej nemůže postihnout jako neoddělenou reklamu.

Minimální rozeznatelnost mezi obsahem reklamy a sponzorským vzkazem je tak trendem, který byl posvěcen soudy, a nelze jej ze strany Rady ovlivnit. Tato problematika minimální rozeznatelnosti se navíc netýká jen České televize, ale většiny provozovatelů vysílání. Rada o tomto jevu informovala Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky. 🙂

ttps://www.rrtv­.cz/cz/static/o-rade/otazky-a-odpovedi/obchod.htm

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
elkon

Nepotřebuji k tomu slohovou práci, ale v reklamě je nabízen určitý produkt za úplatu (podle exponovaných časů vysílání stoupá cena). Sponzoring je dobrovolné financování nějaké činnosti (např. ve sportu, kultuře a pod.).

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek