Avatar uživatele
ocelot42

Jak vyčíslit chemickou rovnici ?

Dobrý den. Nevíte někdo nějakou stránku nebo postup ? Vím, že to musí být na každé straně stejné.Ptal jsem se spolužáků, ale od nikoho jsem to nepochopil a učitelka mi řekla, že se mám podívat do staršího sešitu.Nevím co mám dělat.

Zajímavá 0 před 3857 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
zeeue

Chemická rovnice je jakoby zápis chemické reakce. Na levé straně jsou vždy látky, které do reakce vstupují a na pravé straně (tj. za šipkou) jsou látky, které z reakce vystupují (resp. vznikají). Existuje ale více typů chem.reakcí (slučování, rozklad, substituce,..­....atd), musel bys dotaz upřesnit. Zkusím ti to ukázat třeba na chem. sloučení dvou látek (většinou jednodušších látek) v jednu (vět. složitější látku).

Na příklad:
N₂ + H₂ -->
=to znamená, že máš molekulu dusíku a molekulu vodíku, kt. spolu vstoupí do reakce

vznikne tedy:
N₂ + H₂ → NH₃
=z reakce dusíku s vodíkem vznikne amoniak

Teď to máš vyjádřeno obecně. Ovšem je třeba dopočítat poměr množství molekul, které jsou třeba, aby reakce proběhla.

teď to máš vyjádřeno obecně, ještě musíš dopočítat jaký poměr molekul je k reakci třeba (musejí sedět počty atomů na obou stranách rovnice).

Všimni si

  • na levé straně máš 2 atomy dusíku (N₂) a 2 atomy vodíku (H₂)
  • na pravé máš ale jen 1 atom dusíku (N-) a 3 atomy vodíku (-H₃)

to je to, jak jsi říkal, že to má být stejné na obou stranách :)
Takže začneš od vodíku – potřebuješ ho mít na obou stranách rov. stejné množství – tudíž před amoniak napíšeš 2 – tzn. 2 molekuly amoniaku, ve kterých je celkem tedy 6 atomů vodíku (2×3)

tím se ti zároveň vyřešil problém s dusíkem – na levé straně máš 2 atomy v molekule dusíku a na pravé máš 2 molekuly amoniaku, ve kterých jsou celkem 2 atomy dusíku (2×1)

zbývá jen vyřešit vodík na levé straně ;)