Avatar uživatele
Usoman

Jak velký problém představuje pro refraktorové dalekohledy s azimutovou montáží rotace Země?

Dá se pohodě pozorovat třeba Jupiter a jeho měsíce či jiné blízké objekty tímto dalekohledem (do 4 000 kč, jsem začátečník)? Za jak dlouho to kvůli rotaci planety uhne z pohledu? Je to v řádu minut nebo desítek vteřin?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Kepler před 2062 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Jestli jde o refraktor nebo reflektor je úplně jedno. Rozhodující je, kolik úhlových stupňů či minut objektiv zabírá, tedy záleží to i na zvoleném přiblížení. Pro menší dalekohledy azimutální montáž postačí, posuv objektu se dá korigovat občasně ručně. Pro velké dalekohledy s velkým přiblížením je nutná paralaktická montáž, zvláště při pořizování foto s dlouhou expozicí. Tato montáž umožňuje sledování objektu pomocí hodinového strojku, nebo elektropohonem.
Ještě doplňuju: Jupiter a jeho čtyři Galilejiho měsíce jsem v pohodě pozoroval i vlastnoručně vyrobeným „brejlákem“ o přiblížení 40×.

Upravil/a: Kepler

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Edison

Za minutu udělá celá obloha pohyb jednu úhlovou minutu. Na pozorování planet se používají silnější zvětšení, takže menší zorné pole. Zorné pole o šířce jedné úhlové minuty tedy objekt zcela přejede za jednu minutu.

Mimochodem… zítra mi přivezou newtona 150/750 na EQ3. Dnes jsem nakoupil pár doplňků.

Upravil/a: Edison

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Kepler

Edison: mně to vychází jinak: za jednu minutu dělá úhlový posun 15 minut, tedy asi půlku Měsíce v úplňku. Doufám, že jsem se nesekl.

před 2062 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Jsi mě teď znejistěl… Já vycházel z časové minuty… a to je asi chyba… Takže jsem se spíš v rychklosti, ve který to píšu seknul já… v předpokladu jednoduchosti…

Tímto se hluboce omlouvám a kaji…

před 2062 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler