Avatar uživatele
Kepler

Jak může fungovat motor zpočátku jako klasický turbínový a pak jako náporový scramjet?

Nádherná představa, zpočátku jako proudové éro až do výšky 20 km a pak se motor přemění na náporový, který nemá žádné pohyblivé součásti. Mach 5 a výše, Austrálie „blíže“ než USA. Proudový motor má mnohastupňový kompresor, ale ve scramjetu není. Jak to udělali? Jsou to sice zatím jenom projekty, ale už vstupující do stádia zkoušek. Byla by to největší revoluce v letecké dopravě.
https://www.al­debaran.cz/bu­lletin/2004_21_­scr.php

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 1239 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Emefej

Asi jsem to pochopil jinak, než ty. Prostě ho vynesl B52, raketa ho urychlila a bylo to. Žádné přeměňování proudového na náporový motor se zatím nekoná. Až to dotáhnou, tak to revoluce bude (a přitom je náporový motor tak krásně primitivní).

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
aliendrone

Náporové motory (bez ohledu na konstrukci) při nízkých rychlostech nefungují, aby dávaly trochu rozumný tah, potřebují rychlost větší, než je dvojnásobek zvukové (i tak jsou v tomto režimu o ničem), rozumně začnou fachat (mít dobrý tah) až při dosažení Machova čísla 3 a vyššího. Je to logické, k dosažení patřičného náporového účinku (potažmo stlačení vzduchu) je taková rychlost nutná. Tudíž „na zemi“ při nulové rychlosti nefungují.

Je to tak jak píše Emefej, náporovému motoru (bez ohledu na konstrukci) se musí „pomoci“ (vstupní proudění vzduchu musí dosahovat patřičné rychlosti), aby došlo k jeho spuštění/běhu, jinak smol-pachol. Problém u těhle motorů jsou rázové vlny (supersonické třesky) uvnitř motorů, které obyčejný Ram-jet se zvyšující se rychlostí nakonec roztrhají (popřípadě „udusí/vypnou“), výhodněji navržený (ovšem pro VYŠŠÍ rychlosti než Ram-jet) Scram-jety jsou v tomto směru lepší, na druhou stranu potřebují pro správnou funkci ještě vyšší „spouštěcí rychlost“.

Nevýhodu náporových motorů (nulový tah v klidu – samy od sebe se nerozeběhnou) řeší kombinace klasických kompresorových motorů spolu s náporovým, popřípadě raktetonáporového motoru (Scram-rocket), ale i toto řešení má mnohá negativa (hmotnost atd.).

Ohromnou výhodou náporových motorů (vyjma vyložené jednoduchosti) je možnost používat jako palivo vodík (>teplota, to by žádná turbína nepřežila), který dá mnohem vyšší tah, nevýhodou je, že i jinak pověstně lemtající turbojety ohledně spotřeby jsou proti náporovým motorům abstinenti-suchánci. ;) :D :D

O tomhle se už spekuluje od šedesátých let, z Prahy do Sydney v Austrálii za 42 minut po balistické dráze při použití „vhodného“ scram-rocketu, ale je to jako s termonukleární energií. Bude, jednou to bude, NĚKDY… My se toho Keplere ale nedožijeme, stejně jako „energie ze Slunce“ (funkční fúzní elektrárny). ;) :D :D

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Rilika25

Příspěvek smazán administrátorem.

Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava