Avatar uživatele
beer

Co je umění? Tím nemyslím zručnost..

Jak se např. pozná čmáranice od uměleckého obrazu, hudební skladba musí být jaká aby to bylo um.dílo atd.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 9Pro koho je otázka zajímavá? anonym, barnajka, dědapetr, anonym, www, anonym, anonym, skrz, pizIicka před 4694 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
anonym

Když sleduji různé umělecké výtvory,za co byly vydraženy,tak jen zírám.Asi nejsem sama,kdo si při pohledu na tato díla říká,to bych dokázala namalovat taky.Ovšem nejsem odborník,abych to mohla posuzovat.Jeden citát,který vystihuje můj názor-Jsou židle, které jsou uměleckými díly. Mně jsou milejší ty pohodlné.

Gabriel Laub |

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
MilenaS

Náš učitel dějin umění nepřipouštěl odpověď na dotaz jestli bych si obraz pověsila v pokoji „ne, mě se to nelíbí“. Musela jsem líčit proč se mi nelíbí, barevně neladí, nevystihuje mojí náladu ap.
Označení „umělecké“ je podle mě dost individuální a záleží na tom či onom člověku. Viz. naše české oceněné filmy posledních let, získávájí lvy a podobně, ale já, laik, nic zvláštního na nich nevidím. Naopak se mi líbí filmy, které třeba neměly ani nominaci natož ocenění.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
barnajka

Tahle otázka mě hodně zaujala, tak se omlouvám, že se v odpovědi asi trochu víc rozkecám :)

Co je umění?! Umění je každý výplod lidské činnosti, stvořený s jedním jediným posláním: vyvolat emoce, působit na lidi, potěšit. Umění je všechno to, co je „naprosto k ničemu“ – přesto bez toho lidi nemůžou žít.
Umění má spoustu podob – nejsou to jen ty věci, co jsou líbivý prvoplánově. I „ošklivno“ a kontroverzno má svoje kouzlo. A je možná ještě hodnotnější, protože člověku trvá nějaký čas, než tu „krásu v ošklivosti“ dokáže najít a vidět. Okázalá krása je sice fajn, ale rychle se okouká. Stejně jako díla, co mají jasnou myšlenku. Příklad: obraz, který zachycuje nějaký výjev z dějin. Můžete donekonečna obdivovat techniku malby, preciznost jednotlivých tahů štětce…ale víc v tom nenajdete: král sesedající z koně bude pořád jenom král sesedající z koně :) To je důvod, proč tolik lidí propadlo modernímu (abstraktnímu) umění. Ten žlutý puntík v pravým horním rohu černýho plátna – co to znamená?!?! Co tím chtěl malíř říct?! Chtěl vůbec něco říct – a nebo nás jenom zkouší?! Má to snad být symbolika, že po každé noci zase vyjde slunce?! A nebo že by naopak – že když je toho slunce v životě až příliš, VŽDYCKY přijdou mraky a temno?! Nebo je tam ten puntík jenom proto, že to hezky vypadá?!… Moderní umění člověka nutí zastavit se, zamyslet se. Podněcuje jeho fantazii, nutí ho jít do hloubky a hledat souvislosti tam, kde by žádný nečekal :) O TOMHLE může být umění – hledat v něm nějakou logiku, snažit se porozumět dílu i autorovi.
Na druhou stranu – umění rozumět vlastně vůbec nemusíte. Nemusíte vědět, co ta změť barevných čar znamená. Když se na obraz podíváte a nějakým způsobem se vás dotkne a osloví, pak splnil svůj účel. Může se vám líbit třeba jen ta kombinace barev – nebo tvary, který malíř použil. Pohled na obraz vás prostě tak nějak uklidňuje a dělá dobře u srdíčka :))
A nebo si naopak pomyslíte: „Ježkovy zraky, taková patlanina…To bych zvládl taky!“ A ještě půl dne na to myslíte a nevěřícně kroutíte hlavou, co všechno jsou lidi schopni dneska považovat za umění… Přesně TOHLE je to poselství umění – vyvolat emoce, ať už jakýkoliv: pozitivní, negativní-na tom nesejde. Hlavně nesmíte kolem umění projít bez povšimnutí, umění vás nesmí nechat chladným – to by pak nesplnilo svoje poselství. A umění bez poselství je PRÁZDNÝ umění. A prázdný umění nikoho nezajímá.

No a co se týče té hudby: jsem hudební maniak :)) Poslouchám snad všechno, nemám vyhraněný styl. Muziku hodnotím jenom podle kritéria: líbí X nelíbí. Každý žánr má svoje (určitý) kouzlo a věřím tomu, že i ta nejzapadlejší kapela z Horní Dolní má potenciál si najít svoje fanoušky, který by za ní jeli světa kraj. Pokud kapela nehraje jen sama pro sebe, ale má ASPOŃ jednoho fanouška „zvenčí“ – pak ta kapela MÁ smysl a dá se oficiálně nazývat „uměním“.
Neexistuje dobrá/špatná muzika… neexistuje, protože neexistují objektivní měřítka pro posuzování. A neexistuje nikdo s patentem na vkus. Každý člověk má práh toho, co mu zní příjemně/nepři­jemně, nastavený jinak. Kdo jste, abyste druhýmu diktoval, co je „kvalitní“ a co „shit“? Vy si nechte to „svoje“ a druhým dopřejte zase to „jejich“. Vo vo vo tom to je, přece :)) Neznám větší nesmysl, než je obor „hudební kritika“. Asi nic nedokáže kapelám (a těm začínajícím tuplem) uškodit víc jak špatná kritika. Stačí, že jednomu Panu Chytrému nezníte dost „cool“, v kritice vás sjede tak, že na vás nezůstane nitka suchá – a buďte si jistí, že 8 lidí z 10 si vaše album nekoupí jenom proto, že pan kritik dělal na album recenzi a koupi CD považuje za vyhození peněz. Kritika má děsivou moc a jsou to do jisté míry kritici, kdo určuje hudební trendy a diktují lidem „vkus“. Kritika, komerce a škatulkování hudbu coby „umění“ degradují. Až se tyhle nešvary z hudebního odvětví podaří vymýtit, to bude teprve ráj! :))

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
dědapetr

Umění, hovorově také někdy kumšt, je ve zkratce lidská kulturní činnost. Je na něj možno nazírat individuálně či sociálně.
Z hlediska individuálního je základním kritériem umění (umělecké hodnoty) jeho estetický účinek. Estetický účinek je však závislý na dosavadní osobní zkušenosti a je tedy individuální. Z tohoto hlediska není možné požadovat, aby ostatní považovali za umění totéž, co my sami.
Z hlediska sociálního je umění (umělecký proces) nezbytným nástrojem k tvorbě nových či k inovaci dosavadních znaků, k ověřování jejich účinnosti (umělec (kumštýř) ji ověřuje napřed na sobě, dále na svých vnímatelích) a posléze ke vzájemné dohodě o jejich významu (zde se uplatňuje prosazování jednotlivých osobních účinků). Původně umělecký znak tak po jisté době přechází do znakového systému se svým obecně sdíleným a opakovatelně vyvolavatelným významem a posiluje tak užívaný komunikační systém. Z tohoto hlediska platí, že každý znak byl původně metaforou, v němž nový znak nějakým způsobem inovoval vztahy ke znakům na něj návazným.
Abychom umělecký (metaforický) účinek dokázali rozpoznat, musíme se vědomě nebo nevědomky naučit dosavadním znakovým systémům, vůči nimž se umělecký znak vymezuje. K porozumění umění je tedy nezbytná výchova k umění.
Kromě tohoto sémantického popisu umění je možné je dále popisovat a třídit např. z hlediska uměleckých systémů (hudba, výtvarné umění, ty dále na malířství, sochařství), uměleckých slohů, stylů a směrů (gotika, baroko, impresionismus, kubismus), hlediska smyslů, na něž působí, z hlediska sociálních skupin, v nichž jsou účinné, apod.

Zdroj: http://cs.wiki­pedia.org/wiki/Um%C4%9Bn­%C3%AD

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Huhu.koktejl

Umění je být v klidu i když Vás někdo hodně vytáčí. Umění je být milej na člověka, který e na Vás arogantní a povýšený. Umění je umět potěšit osobu, která je nešťastná… :)

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek