Avatar uživatele
Human

Aký je tlak vzduchu v lietadle počas letu?

Aký je tlak vzduchu v lietadle počas letu? Našiel som, že je to tak ako vo výške 2000 m n. m., ale koľko to je? Ď.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? Dochy, ponovotny, zjentek před 3904 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
MK44

Při mořské hladině je (dohodnutý/prů­měrný) tlak 1013,25 hPa tj. 1 atm. Skutečný tlak je samozřejmě závislý na počasí.
Ve výšce 2000 m nad mořskou hladinou bych odhadoval! na plus mínus 750–800 hPa, tj. asi 3/4 atm, tj. 570 torrů. (snad jsem se nepřepsal)
Palubní technika tlak v letadle přizpůsobuje okolnímu tlaku tak, aby letadlo ve velkých výškách vnitřním přetlakem neexplodovalo (a zároveň aby lidem podtlakem nepraskly uši).

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
mosoj

Nejdříve je si třeba ujasnit co je tlak, přetlak a podtlak !!!

V kabině dopravního letounu nesmí klesnout tlak pod 76,1 kPa. Maximální hodnota přetlaku je 59 kPa. Většinou se používá následující způsob přetlakování: tlak 101 kPa který odpovídá tlaku v nulové výšce se udržuje až do dosažení maximálního dovoleného přetlaku 59 kPa. Při dalším zvyšování výšky se udržuje maximální přetlak. Ve výšce 9960 m je dosaženo minimálního povoleného tlaku 76,1 kPa. Pro let ve vyšší výšce již musí i cestující použít kyslíkový přístroj.

Přetlak je kladný rozdíl tlaku uvnitř letadla ( nádoby) a vnějšího prostředí.

Existuje mnoho jednotek tlaku, alo to není o hodnotách ale o přepočtu.
Doplňuji:
Jiné jsou normy pro dopravní letadla a jiné pro vojenské !

Upravil/a: mosoj

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
ponovotny

k MK44 ještě dodám, předpisy je dáno, že tlak v kabině musí být min 76,1kPa a max 59kPa. Funguje to tak, že se na zemi(při cca 100kPa) letadlo vzduchotěsně uzavře a pak při stoupání se hlídá a upouští tlak tak aby se dospělo k hranici 76,1 a max 59kPa. Srovnání s výškou 2000 m je čistě orientační, protože tlak vzduchu se mění s teplotou a nedá se tedy bez znalosti teploty říct jaký je tlak ve výšce 2000m
http://cs.wiki­pedia.org/wiki/Kli­matiza%C4%8Dn%C3­%AD_soustava_le­tadla
http://www.lkzn­.cz/teorie/me­teorologie/nad­mrskaVyskaLeto­veHladiny.html
http://fyzmatik­.pise.cz/389-tlak-vzduchu-ve-vyskach-a-v-letadle.html
Doplňuji:
pravdu mají mosoj a Dochy- tlak v kabině nesmí klesnout pod 76,1kPa a rozdíl tlaků uvnitř a venku nesmí být větší než 59kPa

Upravil/a: ponovotny

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
led

Váš údaj hovorí o lietadle vo výške nad 10000m (10km). Je to tlak, kedy ešte cestujúci nepotrebujú masku na podporu dýchania. V lietadle počas letu je zo zdravotných dôvodov pretlak voči okolitému vonkajšiemu tlaku, preto konštrukčne je lietadlo riešené, aby vydržalo voči explózii a (napr.v prípade núdzového pristátia na vodnej hladine) aj istú dobu voči implózii.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Dochy

ponovotny: podobný problém. Chybějící slovíčka kazí smysl přejaté informace. Ve wiki se píše, že se hlídá minimální tlak v kabině a maximální přetlak kabiny vůči vnějšku.
Navíc předpokládám, že uvedený max. přetlak se vtahuje k jednomu konkrétnímu, ale neuvedenému, typu letadla.

před 3903 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ponovotny

Dochy- říkáš to dobře překouknul jsem se. V letadle nesmí tlak klesnout pod 76,1kPa a rozdíl tlaků v letadle a venku nesmí být větší než 59kPa. Osobně bych řekl, že jde o předpis, který se týká vzduchotechniky ve všech dopravních letadlech

před 3903 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Podle toho, že na wiki píšou „Ve výšce 9960 m je dosaženo minimálního povoleného tlaku 76,1 kPa. Pro let ve vyšší výšce již musí i cestující použít kyslíkový přístroj.“. Dále vzhledem k tomu, že dopravní letadla tuším běžně lítají v 10–12km a cestující to zvládají bez kyslíkových přístrojů 😉 bych soudil, že se to vztahuje vážně na nějaký určitý typ. Info od někoho znalého by se hodilo. A ještě jsem koukal na pár typů letadel. Podle všeho některé udržují tlak odpovídající 2100m, některé 2400m, takže i to je záležitost typu – všichni musí udržet alespoň minimální tlak, ale pokud dá letoun víc, je to bonus…

před 3903 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ponovotny

od znalého by bylo dobré se dozvědět na jaký skutečný tlak je nastaveno to vyhození dýchacích přístrojů a taky by bylo hezké, kdyby si tu s námi sednul a pobesedoval. Hned mě napadá hromada otázek, které bych mu chtěl položit. Určitě bych se ho chtěl zeptat jak velká síla je zapotřebí k sešlápnutí směrového pedálu u nějakého velkého letadla ;)

před 3903 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ponovotny

minimální tlak je jasný, ten je daný nějakým zdravotnickým předpisem. U schopnosti většího přetlaku se asi drobně letadla lišit budou, především asi novější typy budou umět větší přetlak a tak i létat v trochu větší výšce, ale myslím, že nějaký obrovský rozdíl v nich nebude, protože letadla jsou si podobná jak v konstrukci tak v použitých materiálech. Jestli jsi si jistý s těmi 12ti km tak to jen potvrzuje tvůj názor, že jsou letadla, která jsou schopná vyššího přetlaku, protože jinak by musel být ve výšce nad 10km snížen tlak natolik, že by lidem vyskákali na hlavy ty dýcháky ;) . Ono ale ještě navíc pokud těch 76,1 tlak který je ve výšce cca 2200m tak není problém ho snížit na nějakých 55–60 kPa což je tlak ve výšce nějakých 4500m, což je stále výška (a tedy i tlak a hustota vzduchu), která se dá bez komplikací dýchat celodenně a což ve mě způsobilo dojem, že se v té wikipedii píše o těch 59kPa jako o minimu, které se dá bez zdravotních komplikací vydržet (prostě jsem to pořádně nepřečetl ;)) Ale v této souvislosti se domnívám, že když ve skutečnosti letadlo sníží ten nejmeší povolený tlak z wikipedie o 10kPa tak se pořád nic neděje

před 3903 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

led: Mám pocit, že ses trochu přepsal, nebo Ti tam chybí nějaké slovo a mění to smysl. Ve výšce 10 km člověk bez podpory přístrojů nepřežije. Při dekompresi kabiny musí letadlo klasnout do výšky cca 3km (cca 10 000 stop). Horolezci přežijí ve výškách nad 8km po dlouhé aklimatizaci, jen chvíli a ještě s rizikem, pak hodně rychle padají zas dolů.

před 3903 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
led

Dochy: 2×čítaj, raz píš:
otázka: Aký je tlak vzduchu v lietadle počas letu? … ako vo výške 2000 m n. m …
odpoveď: Váš údaj hovorí o lietadle vo výške nad 10000m (10km).

Naozaj ten tlak v lietadle sa počas stúpania pomaly znižuje, voči pôvodnému tlaku pri štarte. Tú zmenu tlaku poznáte napríklad pri zaliehaní v ušiach počas stúpania, či klesania …

před 3903 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

OK, sorry. Možná už mi po těch letech dělá i trošku potíže slovenština … (četl jsem alespoň 5× a ani jednou mně to nevyšlo 😉 )

před 3903 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek