Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 27.květen 15:08

Existují slovesa obouvidová. Jsou to zpravidla slovesa cizího původu- např. mě napadlo archivovat.

Nakazit – na-kazit. Předponou vznikne sloveso dokonavé, ale navrstvují se na něj další významy.

Jazykovědci vycházejí z významu předpony na-., na-, která má rozdílné významy od základového slovesa, – bádat – nabádat, částečnost děje kazí, se ale jen na-kazí, se, chodi – nachodit atd.

Takže sloveso nakazit jzůstává stále jako dokonavé , ale získalo i další významy, používá se i jako nedokonavé, tudíž se nazývá obouvidové.

Samozřejmě rozdílu ne vidu záleží na kontextu.

Nakazíme se všichni koronavirem? Nejde o děj ukončený, ale probíhající.

Podle učeb nice CJL.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 27.květen 15:18

Existují slovesa obouvidová. Jsou to zpravidla slovesa cizího původu- např. mě napadlo archivovat.

Nakazit – na-kazit. Předponou vznikne sloveso dokonavé, ale navrstvují se na něj další významy.

Jazykovědci vycházejí z významu předpony na-, která má rozdílné významy od základového slovesa, – bádat – nabádat, částečnost děje kazí, se ale jen na-kazí, se, chodi – nachodit atd.

Takže sloveso nakazit zůstává stále jako dokonavé , ale získalo i další významy, používá se i jako nedokonavé, tudíž se nazývá obouvidové.

Samozřejmě zjištění rozdílu významu děje ukončeného a probíhajícího záleží na kontextu.

Nakazíme se všichni koronavirem? Nejde o děj ukončený, obměňuje se základní význam.

Ráda ti pomohu /pomůžu, , ráda ti napomohu/napomůžu – obměňuje základní význam., nikoliv vid.

Podle učebnice CJL.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 27.květen 15:43

Existují slovesa obouvidová. Jsou to zpravidla slovesa cizího původu- např. mě napadlo archivovat.

Nakazit – na-kazit. Předponou vznikne sloveso dokonavé, ale navrstvují se na něj další významy.

Jazykovědci vycházejí z významu předpony na-, která má rozdílné významy od základového slovesa, – bádat – nabádat, částečnost děje kazí, se ale jen na-kazí, se, chodi – nachodit atd.

Takže sloveso nakazit zůstává stále jako dokonavé , ale získalo i další významy, používá se i jako nedokonavé, tudíž se dá brát jako obouvidové podle významu. .

Původní vidový. protějšek ve staročeštině nakážěti, nakažovati, změna ž/z.

Ve slovenštině tvar nakazovat koho čím, uvádějí jako řídký.
https://slovnik­.juls.savba.sk/?w=na­kazit&c=P6ab&d­=locutio&d=psken&d=­bernolak&d=hssjV&­d=noundb&d=sssj&d­=obce&d=priez­viska&d=orter&d=sss&d=­un&d=scs&d=pe­ciar&d=pskcs&d­=psp&d=orient&d=kssj4
l
Samozřejmě zjištění rozdílu významu děje ukončeného a probíhajícího záleží na kontextu.

Nakazíme se všichni koronavirem? Nejde o děj ukončený, obměňuje se základní význam.

Ráda ti pomohu /pomůžu, ráda ti napomohu/napomůžu – obměňuje základní význam., nikoliv vid.

Podle učebnice CJL.