Odpověděl/a – 27.květen 15:08
Existují slovesa obouvidová. Jsou to zpravidla slovesa cizího původu- např. mě napadlo archivovat.
Nakazit – na-kazit. Předponou vznikne sloveso dokonavé, ale navrstvují se na něj další významy.
Jazykovědci vycházejí z významu předpony na-., na-, která má rozdílné významy od základového slovesa, – bádat – nabádat, částečnost děje kazí, se ale jen na-kazí, se, chodi – nachodit atd.
Takže sloveso nakazit jzůstává stále jako dokonavé , ale získalo i další významy, používá se i jako nedokonavé, tudíž se nazývá obouvidové.
Samozřejmě rozdílu ne vidu záleží na kontextu.
Nakazíme se všichni koronavirem? Nejde o děj ukončený, ale probíhající.
Podle učeb nice CJL.
Odpověděl/a – 27.květen 15:18
Existují slovesa obouvidová. Jsou to zpravidla slovesa cizího původu- např. mě napadlo archivovat.
Nakazit – na-kazit. Předponou vznikne sloveso dokonavé, ale navrstvují se na něj další významy.
Jazykovědci vycházejí z významu předpony na-, která má rozdílné významy od základového slovesa, – bádat – nabádat, částečnost děje kazí, se ale jen na-kazí, se, chodi – nachodit atd.
Takže sloveso nakazit zůstává stále jako dokonavé , ale získalo i další významy, používá se i jako nedokonavé, tudíž se nazývá obouvidové.
Samozřejmě zjištění rozdílu významu děje ukončeného a probíhajícího záleží na kontextu.
Nakazíme se všichni koronavirem? Nejde o děj ukončený, obměňuje se základní význam.
Ráda ti pomohu /pomůžu, , ráda ti napomohu/napomůžu – obměňuje základní význam., nikoliv vid.
Podle učebnice CJL.
Odpověděl/a – 27.květen 15:43
Existují slovesa obouvidová. Jsou to zpravidla slovesa cizího původu- např. mě napadlo archivovat.
Nakazit – na-kazit. Předponou vznikne sloveso dokonavé, ale navrstvují se na něj další významy.
Jazykovědci vycházejí z významu předpony na-, která má rozdílné významy od základového slovesa, – bádat – nabádat, částečnost děje kazí, se ale jen na-kazí, se, chodi – nachodit atd.
Takže sloveso nakazit zůstává stále jako dokonavé , ale získalo i další významy, používá se i jako nedokonavé, tudíž se dá brát jako obouvidové podle významu. .
Původní vidový. protějšek ve staročeštině nakážěti, nakažovati, změna ž/z.
Ve slovenštině tvar nakazovat koho čím, uvádějí jako řídký.
https://slovnik.juls.savba.sk/?w=nakazit&c=P6ab&d=locutio&d=psken&d=bernolak&d=hssjV&d=noundb&d=sssj&d=obce&d=priezviska&d=orter&d=sss&d=un&d=scs&d=peciar&d=pskcs&d=psp&d=orient&d=kssj4
l
Samozřejmě zjištění rozdílu významu děje ukončeného a probíhajícího
záleží na kontextu.
Nakazíme se všichni koronavirem? Nejde o děj ukončený, obměňuje se základní význam.
Ráda ti pomohu /pomůžu, ráda ti napomohu/napomůžu – obměňuje základní význam., nikoliv vid.
Podle učebnice CJL.