Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 13.únor 14:23

Proč? Zkuste se zamyslet sám. To vědí jen překladatelé, kteří vysvětlovali symboly.

Jde zřejmě o Zjevení sv. Jana. K vysvětlení nestačí jedna věta, ale kontext.
Myslím si, že jde o rozdíly mezi slovy duch (duše) a Duch svatý.

Zkuste si pročíst část Zjevení a dovíte se víc o symbolu orla.
https://www.sys­temrows.eu/zja­venie-vyklad-2013/
–¨
"Symbolem evangelisty sv. Jana je orel, který – podle rabínského rčení – jako jediný pták může pozorovat svýma očima slunce (kterým je pro Jana Kristus), aniž by byl oslněn. Apoštol Jan zve celé společenství křesťanů, které má neustále hledat viditelná znamení Ježíše, aby neustále rozjímalo o Slovu života a pronikalo do hlubin jeho moudrosti.
http://www.pas­torace.cz/Kaza­ni/2712-Sv-Jana-apostola-a-evangelisty-Lectio-divina.html

"Ve vidění proroka Ezechiela (1,5–14) a v knize Zjevení (4,7–8) se píše o čtyřech bytostech, jsou to evangelisté. .

Bytost čtvrtá je podobna letícímu orlu: Vyjádření daru vše pronikajícího
Ducha, sestupujícího na shromáždění věřících.

Poslednímu evangelistovi Janovi byl přiřknut atribut orla (někdy
se mluví i o Janu Orličníkovi) pro jeho vysokou a vzletnou teologii,
protože se v tomto evangeliu vzepjal duch autora do nejvyšších poloh.
Orel také symbolizuje vším pronikající pohled, dokáže letět nejvýše,
nejrychleji a neoslepí jej sluneční paprsky. Pro staré Asyřany,
Babyloňany, Peršany, představoval orel alegorii duchovní vyspělosti a
vznešenosti. Pro svoji sílu nesoucí jej do oblak je také symbolem
nanebevstoupení/ nanebevzetí. Křesťan by věren tohoto příkladu měl
pozvedat svého ducha beze strachu do výše.
vhttps://is.mu­ni.cz/th/14538­0/ff_b/Bakalar­ska_prace_Prochaz­kova.txt
MU Brno, Ing. Petra Procházková , Praha 2007
Symbolické znázornění evangelistů ve středověku a raném novověku


Symbol orla tak představuje živel vzduchu, dále inteligenci, duch i duši.

Nejde o změnu orla na holubici, ale o symbol. Třeba o ducha, duši člověka, která jako orel stoupá do výšek a doprovází ji holubice .- Duch svatý. Nanebvzetí či nanebevstoupení – uvedené výš.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 13.únor 14:26

Proč? Zkuste se zamyslet sám. To vědí jen překladatelé, kteří vysvětlovali symboly.

Záleží přece na pochopení symbolu, to můžeme vidět různě.

Jde zřejmě o Zjevení sv. Jana. K vysvětlení nestačí jedna věta, ale kontext.
Myslím si, že jde o rozdíly mezi slovy duch (duše) a Duch svatý. Symbol orla a holubice.

Zkuste si pročíst část Zjevení a dovíte se víc o symbolu orla.
https://www.sys­temrows.eu/zja­venie-vyklad-2013/
–¨
"Symbolem evangelisty sv. Jana je orel, který – podle rabínského rčení – jako jediný pták může pozorovat svýma očima slunce (kterým je pro Jana Kristus), aniž by byl oslněn. Apoštol Jan zve celé společenství křesťanů, které má neustále hledat viditelná znamení Ježíše, aby neustále rozjímalo o Slovu života a pronikalo do hlubin jeho moudrosti.
http://www.pas­torace.cz/Kaza­ni/2712-Sv-Jana-apostola-a-evangelisty-Lectio-divina.html

"Ve vidění proroka Ezechiela (1,5–14) a v knize Zjevení (4,7–8) se píše o čtyřech bytostech, jsou to evangelisté. .

Bytost čtvrtá je podobna letícímu orlu: Vyjádření daru vše pronikajícího
Ducha, sestupujícího na shromáždění věřících.

Poslednímu evangelistovi Janovi byl přiřknut atribut orla (někdy
se mluví i o Janu Orličníkovi) pro jeho vysokou a vzletnou teologii,
protože se v tomto evangeliu vzepjal duch autora do nejvyšších poloh.
Orel také symbolizuje vším pronikající pohled, dokáže letět nejvýše,
nejrychleji a neoslepí jej sluneční paprsky. Pro staré Asyřany,
Babyloňany, Peršany, představoval orel alegorii duchovní vyspělosti a
vznešenosti. Pro svoji sílu nesoucí jej do oblak je také symbolem
nanebevstoupení/ nanebevzetí. Křesťan by věren tohoto příkladu měl
pozvedat svého ducha beze strachu do výše.
vhttps://is.mu­ni.cz/th/14538­0/ff_b/Bakalar­ska_prace_Prochaz­kova.txt
MU Brno, Ing. Petra Procházková , Praha 2007
Symbolické znázornění evangelistů ve středověku a raném novověku


Symbol orla tak představuje živel vzduchu, dále inteligenci, duch i duši.

Nejde o změnu orla na holubici, ale o symbol. Třeba o ducha, duši člověka, která jako orel stoupá do výšekk obrací se k bohu, doprovází ji holubice .- Duch svatý. Nanebevzetí či nanebevstoupení – uvedené výš.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 14.únor 9:14

Proč? Zkuste se zamyslet sám. To vědí jen překladatelé, kteří vysvětlovali symboly.

Záleží přece na pochopení symbolu, to můžeme vidět různě.

Jde zřejmě o Zjevení sv. Jana. K vysvětlení nestačí jedna věta, ale kontext.
Myslím si, že jde o rozdíly mezi slovy duch (duše) a Duch svatý. Symbol orla a holubice.

Zkuste si pročíst část Zjevení a dovíte se víc o symbolu orla.
https://www.sys­temrows.eu/zja­venie-vyklad-2013/
–¨
"Symbolem evangelisty sv. Jana je orel, který – podle rabínského rčení – jako jediný pták může pozorovat svýma očima slunce (kterým je pro Jana Kristus), aniž by byl oslněn. Apoštol Jan zve celé společenství křesťanů, které má neustále hledat viditelná znamení Ježíše, aby neustále rozjímalo o Slovu života a pronikalo do hlubin jeho moudrosti.
http://www.pas­torace.cz/Kaza­ni/2712-Sv-Jana-apostola-a-evangelisty-Lectio-divina.html

"Ve vidění proroka Ezechiela (1,5–14) a v knize Zjevení (4,7–8) se píše o čtyřech bytostech, jsou to evangelisté. .

Bytost čtvrtá je podobna letícímu orlu: Vyjádření daru vše pronikajícího
Ducha, sestupujícího na shromáždění věřících.

Poslednímu evangelistovi Janovi byl přiřknut atribut orla (někdy
se mluví i o Janu Orličníkovi) pro jeho vysokou a vzletnou teologii,
protože se v tomto evangeliu vzepjal duch autora do nejvyšších poloh.
Orel také symbolizuje vším pronikající pohled, dokáže letět nejvýše,
nejrychleji a neoslepí jej sluneční paprsky. Pro svoji sílu nesoucí jej do oblak je také symbolem nanebevstoupení/ nanebevzetí. Křesťan by věren tohoto příkladu měl pozvedat svého ducha beze strachu do výše.
vhttps://is.mu­ni.cz/th/14538­0/ff_b/Bakalar­ska_prace_Prochaz­kova.txt
MU Brno, Ing. Petra Procházková , Praha 2007

Symbolické znázornění evangelistů ve středověku a raném novověku

Symbol orla, kteřý patří sv. Janovi, tak představuje živel vzduchu, dále inteligenci, duch i duši.

Nejde o změnu orla na holubici, ale o symbol. Třeba o ducha, duši člověka, která jako orel stoupá do výšekk obrací se k bohu.- Duch svatý. Nanebevzetí či nanebevstoupení – uvedené výš.

Doplnění.
Chyběl kontext, takže doplňuji po vysvětlení.

1. http://www.voj­techkodet.cz/te­mata/duch-svaty/duch-nespocine-v-dusich-tech-
Marie Magdalena de Pazzi dává Duchu svatému mnoho jmen, která obrazně vyjadřují různé účinky jeho působení. Uveďme aspoň některá z nich: holubice, oblak, oheň, olej, řeka, sloup, síla, ohnivé jazyky, magnet, orel, paprsek, slunce, zapečetěný pramen, trůn, břitva, keř, ratolest, desky Mojžíšovy, šíp, roh, dech,
ústa, zvuk, kopí aj.
Jako letící a povznášející orel uchopí a vezme Duch svatý duše, které ho přijaly, a odnese je tam, kde je Slovo."
(Podle strojopisu P. Metoděje Minaříka, OCarm.: Svatí Karmelu; redakčně upraven

2. http://www.pas­torace.cz/tema­ticke-texty/kdo-je-duch-svaty-symboly-ducha V Bibli je Duch svatý popisován jako vítr, oheň, oblak, voda, olej, dech, světlo. Při Ježíšově křtu na něj sestoupil v podobě holubice, což bývá často znázorňováno i v náboženském umění:
„Když se všechen lid dával pokřtít a když byl pokřtěn i Ježíš a modlil se, otevřelo se nebe, Duch svatý sestoupil na něj v tělesné podobě jako holubice“ (Lk 3,21–22).
I kdyby nám žádný z výše uvedených biblických symbolů nepomohl vnímat Ducha jako osobu, je důležité podívat se alespoň stručně na to, co nám každý z atributů o Duchu svatém zjevuje." vice v odakzu.

Takže z toho plyne, že u evangelistů měl duch podobu orla, lva atd., protože to byly jejich symboly, jejich duše.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 14.únor 9:24

Proč? Zkuste se zamyslet sám. To vědí jen překladatelé, kteří vysvětlovali symboly.

Záleží přece na pochopení symbolu, to můžeme vidět různě.

Jde zřejmě o Zjevení sv. Jana. K vysvětlení nestačí jedna věta, ale kontext.
Myslím si, že jde o rozdíly mezi slovy duch (duše) a Duch svatý. Symbol orla a holubice.

Zkuste si pročíst část Zjevení a dovíte se víc o symbolu orla.
https://www.sys­temrows.eu/zja­venie-vyklad-2013/
–¨
"Symbolem evangelisty sv. Jana je orel, který – podle rabínského rčení – jako jediný pták může pozorovat svýma očima slunce (kterým je pro Jana Kristus), aniž by byl oslněn. Apoštol Jan zve celé společenství křesťanů, které má neustále hledat viditelná znamení Ježíše, aby neustále rozjímalo o Slovu života a pronikalo do hlubin jeho moudrosti.
http://www.pas­torace.cz/Kaza­ni/2712-Sv-Jana-apostola-a-evangelisty-Lectio-divina.html

"Ve vidění proroka Ezechiela (1,5–14) a v knize Zjevení (4,7–8) se píše o čtyřech bytostech, jsou to evangelisté. .

Bytost čtvrtá je podobna letícímu orlu: Vyjádření daru vše pronikajícího
Ducha, sestupujícího na shromáždění věřících.

Poslednímu evangelistovi Janovi byl přiřknut atribut orla (někdy
se mluví i o Janu Orličníkovi) pro jeho vysokou a vzletnou teologii,
protože se v tomto evangeliu vzepjal duch autora do nejvyšších poloh.
Orel také symbolizuje vším pronikající pohled, dokáže letět nejvýše,
nejrychleji a neoslepí jej sluneční paprsky. Pro svoji sílu nesoucí jej do oblak je také symbolem nanebevstoupení/ nanebevzetí. Křesťan by věren tohoto příkladu měl pozvedat svého ducha beze strachu do výše.
vhttps://is.mu­ni.cz/th/14538­0/ff_b/Bakalar­ska_prace_Prochaz­kova.txt
MU Brno, Ing. Petra Procházková , Praha 2007

Symbolické znázornění evangelistů ve středověku a raném novověku

Symbol orla, který patří sv. Janovi, tak představuje živel vzduchu, dále inteligenci, duch i duši.

Nejde o změnu orla na holubici, ale o symbol. Třeba o ducha, duši člověka, která jako orel stoupá do výšekk obrací se k bohu.- Duch svatý. Nanebevzetí či nanebevstoupení – uvedené výš.

Doplnění.
Chyběl kontext, takže doplňuji po vysvětlení.

1. http://www.voj­techkodet.cz/te­mata/duch-svaty/duch-nespocine-v-dusich-tech-
Marie Magdalena de Pazzi dává Duchu svatému mnoho jmen, která obrazně vyjadřují různé účinky jeho působení. Uveďme aspoň některá z nich: holubice, oblak, oheň, olej, řeka, sloup, síla, ohnivé jazyky, magnet, orel, paprsek, slunce, zapečetěný pramen, trůn, břitva, keř, ratolest, desky Mojžíšovy, šíp, roh, dech,
ústa, zvuk, kopí aj.
Jako letící a povznášející orel uchopí a vezme Duch svatý duše, které ho přijaly, a odnese je tam, kde je Slovo."
(Podle strojopisu P. Metoděje Minaříka, OCarm.: Svatí Karmelu; redakčně upraven

2. http://www.pas­torace.cz/tema­ticke-texty/kdo-je-duch-svaty-symboly-ducha V Bibli je Duch svatý popisován jako vítr, oheň, oblak, voda, olej, dech, světlo. Při Ježíšově křtu na něj sestoupil v podobě holubice, což bývá často znázorňováno i v náboženském umění:
„Když se všechen lid dával pokřtít a když byl pokřtěn i Ježíš a modlil se, otevřelo se nebe, Duch svatý sestoupil na něj v tělesné podobě jako holubice“ (Lk 3,21–22).
I kdyby nám žádný z výše uvedených biblických symbolů nepomohl vnímat Ducha jako osobu, je důležité podívat se alespoň stručně na to, co nám každý z atributů o Duchu svatém zjevuje." vice v odakzu.

Takže z toho plyne, že u evangelistů měl duch podobu orla, lva atd., protože to byly jejich symboly, jejich duše.

Protože symbolů Svatého ducha bylo ví, došlo po křtu Ježíše ke sjednocení na holubici. Holubice se tak stává také symbolem pokřtěného člověka a lidské duše.