Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 25.únor 11:35

Zkuste si pročíst článek v odkazu. Zde je zajímavý a podrobný rozbor, autor Zdeněk Tesner .
http://fantasy-scifi.net/jrr_tol­kien/knihy/kni­hy.php?cl=283

„Tři prsteny pro krále elfů pod nebem,
Sedm vládcům trpaslíků v síních z kamene,
Devět mužům: každý je k smrti odsouzen,
Jeden pro Temného pána, jenž dlí na trůně
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Jeden prsten vládne všem, Jeden jim všem káže,
Jeden všechny přivede, do temnoty sváže
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.“

Autor zmiňuje několik variant významu Jednoho prstenu.

Ať již Jeden prsten symbolizuje cokoliv, podle příběhu je negativní a je ho třeba zníčit. Veškeré možnosti a naděje na zníčení či jakéhokoliv jiného řešení byly souhrně probírány na Elrondově radě, která zasedala na podzim roku 1418 krajového letopočtu (3028 obecného počítání let) v Roklince, kam byl Prsten donesen Frodem Pytlíkem.

Tady bylo navrženo šest +/- alternativních způsobů,

Např.
„Jeden prsten by také mohl ztělesňovat nějakou duševní poruchu nebo nemoc spíše "psychiatrické“ povahy, případně příliš silný invazní materiál či negativní archetyp, jehož je třeba pro běžné žití se zbaviti. Není duležité, co v tomto případě Prsten přesně představuje, ale je důležitá potřeba se ho zbavit, ať už to je cokoliv.

Tato „nemoc“ nemá svou, pro Tolkiena tak obvyklou, paralelu v jeho životě, který tou dobou probíhal, až na druhou světovou válku, celkem normálně zjistitelnou v životopisech. Jak již víte z předchozích odstavců Prsten měl být neutralizován, což nešlo provést vytěsněním do moře, a proto se přistoupilo na obvyklé řešení psychologických problémů, totiž na jejich uvědomění si, které představuje vítězná varianta Orodruina. Orodruina, Hora Osudu byla ohnivá hora, sopka, tedy protiklad moře.

Obecně sopka je spojením ohnivého a zemského elemetnu, tyto elemetny představují na psychologické úrovní funkce myšlení a vnímání, které jsou v dnešním světě nejčastějšími nástroji vědomí západního člověka. Toto také podporuje konečný důkaz o totožnosti Prstenu provedený Gandalfem ve Dni Pytle, kde byl Jeden prsten rozpálen v krbu a tehdy se na něm objevily tyto verše, které mimo vší pochybnost prokazují jeho identitu: (verše jsou psány elfím písmem starodávného druhy, ale jazyk patří zemi Mordor
Přeloženo:
Jeden prsten vládne všem
Jeden jim všem káže
Jeden všechny přivede
Do temnoty sváže

Při čtení Pána Prstenů nikdo nepochybuje, že je svědkem souboje sil Dobra a Zla, ale to jsou jen lidské kvality. Celý děj souboje je střetnutím dvou vůdců, Gandalfa Bílého a Saurona Rudého oka. J Gandalfa můžeme považovat za archetypovou postavu vědomí a Sourona za totéž nevědomí. Pak celý duel bude jakýmsi stabilizačním či kompenzačním procesem v duši, přičemž Prsten bude jen nástrojem tohoto boje, i když zároveň platí i ostatní výklady o něm."
atd.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 25.únor 11:41

Zkuste si pročíst článek v odkazu. Zde je zajímavý a podrobný rozbor, autor Zdeněk Tesner .
http://fantasy-scifi.net/jrr_tol­kien/knihy/kni­hy.php?cl=283

„Tři prsteny pro krále elfů pod nebem,
Sedm vládcům trpaslíků v síních z kamene,
Devět mužům: každý je k smrti odsouzen,
Jeden pro Temného pána, jenž dlí na trůně
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Jeden prsten vládne všem, Jeden jim všem káže,
Jeden všechny přivede, do temnoty sváže
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.“

Autor zmiňuje několik variant významu Jednoho prstenu.

Ať již Jeden prsten symbolizuje cokoliv, podle příběhu je negativní a je ho třeba zníčit. Veškeré možnosti a naděje na zníčení či jakéhokoliv jiného řešení byly souhrně probírány na Elrondově radě, která zasedala na podzim roku 1418 krajového letopočtu (3028 obecného počítání let) v Roklince, kam byl Prsten donesen Frodem Pytlíkem.

Tady bylo navrženo šest +/- alternativních způsobů,

Např.
„Jeden prsten by také mohl ztělesňovat nějakou duševní poruchu nebo nemoc spíše "psychiatrické“ povahy, případně příliš silný invazní materiál či negativní archetyp, jehož je třeba pro běžné žití se zbaviti. Není duležité, co v tomto případě Prsten přesně představuje, ale je důležitá potřeba se ho zbavit, ať už to je cokoliv.

Tato „nemoc“ nemá svou, pro Tolkiena tak obvyklou, paralelu v jeho životě, který tou dobou probíhal, až na druhou světovou válku, celkem normálně zjistitelnou v životopisech. Prsten měl být neutralizován, což nešlo provést vytěsněním do moře, a proto se přistoupilo na obvyklé řešení psychologických problémů, totiž na jejich uvědomění si, které představuje vítězná varianta Orodruina. Orodruina, Hora Osudu byla ohnivá hora, sopka, tedy protiklad moře.

Obecně sopka je spojením ohnivého a zemského elemetnu, tyto elemetny představují na psychologické úrovní funkce myšlení a vnímání, které jsou v dnešním světě nejčastějšími nástroji vědomí západního člověka. Toto také podporuje konečný důkaz o totožnosti Prstenu provedený Gandalfem ve Dni Pytle, kde byl Jeden prsten rozpálen v krbu a tehdy se na něm objevily tyto verše, které mimo vší pochybnost prokazují jeho identitu: (verše jsou psány elfím písmem starodávného druhy, ale jazyk patří zemi Mordor.
Text uvedený výš – jde o verše – Jeden prsten vládne všem…

Při čtení Pána Prstenů nikdo nepochybuje, že je svědkem souboje sil Dobra a Zla, ale to jsou jen lidské kvality. Celý děj souboje je střetnutím dvou vůdců, Gandalfa Bílého a Saurona Rudého oka. Gandalfa můžeme považovat za archetypovou postavu vědomí a Sourona za totéž nevědomí. Pak celý duel bude jakýmsi stabilizačním či kompenzačním procesem v duši, přičemž Prsten bude jen nástrojem tohoto boje, i když zároveň platí i ostatní výklady o něm."
atd.