Odpověděl/a – 27.leden 8:52
Anglické zdroje uvádějí toto:
Původní sochy moai = tradiční tvář předků – měly dohlížet na lidi. To vycházelo z polynéské tradice uctívání předků, Každý totem byl jiný, aby zvěčnit konkrétní jedince na půli cesty mezi životem na zemi a mezi bohy. Sochy stály zády k moři, aby ochraňovaly ostrov.
Sochy byly chráněné, ale od 17. století to bylo jinak. Tyto moai byly strženy. Legendy hovoří o době strádání, teroru a kanibalismu. Archeologický důkaz odhaluje dřevěné řezby vyhublých lidí a vzhled nového provedení – hubení – typ kopí. Došlo k občanské válce
Holandský admirál Roggeveen, na palubě Arena byl prvním Evropanem,, který navštívil ostrov na velikonoční neděli 1722. Našel asi 3000 lidí, kteří žili ve špinavých chatrčích z rákosu či jeskyní, bojovali mezi sebou, uchýlili se ke kanibalismu v zoufalé snaze doplnit skrovné zásoby jídla, které byly k dispozici na ostrově. Objevili se další návštěvníci atd.
Ta se shoduje se změnami ve stravě. Z ostrova zmizeli ptáci, z moře sviňuchy, tuňáci. Hladovějící domorodci vyráběly řezby ze dřeva vykácených stromů, aby přibylo víc pozemků pro pěstování plodin. .
Hlad a stálý nedostatek potravin způsobil, že lidé vykáceli
i poslední strom.
atd.
http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2003/easterisland.
http://www.laweekly.com/news/what-did-the-last-easter-islander-say-as-he-chopped-down-the-last-tree-2139517
Odpověděl/a – 27.leden 13:16
Anglické zdroje uvádějí toto:
1. Původní sochy moai = tradiční tvář předků – měly dohlížet na lidi. To vycházelo z polynéské tradice uctívání předků, Každý totem byl jiný, aby zvěčnit konkrétní jedince na půli cesty mezi životem na zemi a mezi bohy. Sochy stály zády k moři, aby ochraňovaly ostrov.
Sochy byly chráněné, ale od 17. století to bylo jinak. Tyto moai byly strženy. Legendy hovoří o době strádání, teroru a kanibalismu. Archeologický důkaz odhaluje dřevěné řezby vyhublých lidí a vzhled nového provedení – hubení – typ kopí. Došlo k občanské válce
Holandský admirál Roggeveen, na palubě Arena byl prvním Evropanem,, který navštívil ostrov na velikonoční neděli 1722. Našel asi 3000 lidí, kteří žili ve špinavých chatrčích z rákosu či jeskyní, bojovali mezi sebou, uchýlili se ke kanibalismu v zoufalé snaze doplnit skrovné zásoby jídla, které byly k dispozici na ostrově. Objevili se další návštěvníci atd.
Ta se shoduje se změnami ve stravě. Z ostrova zmizeli ptáci, z moře sviňuchy, tuňáci. Hladovějící domorodci vyráběly řezby ze dřeva vykácených stromů, aby přibylo víc pozemků pro pěstování plodin. .
Hlad a stálý nedostatek potravin způsobil, že lidé vykáceli
i poslední strom.
atd.
http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2003/easterisland.
http://www.laweekly.com/news/what-did-the-last-easter-islander-say-as-he-chopped-down-the-last-tree-2139517
–
2. Existuje i další teorie, že všechny stromy nezničili lidé, ale krysy.
Ty se dostaly na ostrov v lodích jako černí pasažeři. Tito tvorové se
množili geometrickou řadou při nedostatku predátorů, našli palmové
ořechy, semena, okusovali kořeny atd. Lidem sloužily jako potrava, dokazují
zbytky kostí..
Takže podle této nové teorie se uvádí, že právě krysy způsobily odlesňování. Takže krysy zničily poslední strom.
--
Takže je vidět, že se stále objevují nové informace z historie.
Mýty o Velikonočním ostrově – Jared Diamond reaguje.
http://www.marklynas.org/2011/09/the-myths-of-easter-island-jared-diamond-responds/
Odpověděl/a – 27.leden 15:08
Anglické zdroje uvádějí toto:
1. Původní sochy moai = tradiční tvář předků – měly dohlížet na lidi. To vycházelo z polynéské tradice uctívání předků, Každý totem byl jiný, aby zvěčnit konkrétní jedince na půli cesty mezi životem na zemi a mezi bohy. Sochy stály zády k moři, aby ochraňovaly ostrov.
Sochy byly chráněné, ale od 17. století to bylo jinak. Tyto moai byly strženy. Legendy hovoří o době strádání, teroru a kanibalismu. Archeologický důkaz odhaluje dřevěné řezby vyhublých lidí a vzhled nového provedení – hubení – typ kopí. Došlo k občanské válce
Holandský admirál Roggeveen, na palubě Arena byl prvním Evropanem,, který navštívil ostrov na velikonoční neděli 1722. Našel asi 3000 lidí, kteří žili ve špinavých chatrčích z rákosu či jeskyní, bojovali mezi sebou, uchýlili se ke kanibalismu v zoufalé snaze doplnit skrovné zásoby jídla, které byly k dispozici na ostrově. Objevili se další návštěvníci atd.
Ta se shoduje se změnami ve stravě. Z ostrova zmizeli ptáci, z moře sviňuchy, tuňáci. Hladovějící domorodci vyráběly řezby ze dřeva vykácených stromů, aby přibylo víc pozemků pro pěstování plodin. .
Hlad a stálý nedostatek potravin způsobil, že lidé vykáceli
i poslední strom.
atd.
http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2003/easterisland.
http://www.laweekly.com/news/what-did-the-last-easter-islander-say-as-he-chopped-down-the-last-tree-2139517
–
2. Existuje i další teorie, že všechny stromy nezničili lidé, ale krysy.
Ty se dostaly na ostrov v lodích jako černí pasažeři. Tito tvorové se
množili geometrickou řadou při nedostatku predátorů, našli palmové
ořechy, semena, okusovali kořeny atd. Lidem sloužily jako potrava, dokazují
zbytky kostí..
Takže podle této nové teorie se uvádí, že právě krysy způsobily odlesňování. Takže krysy zničily poslední strom.
--
Takže je vidět, že se stále objevují nové informace z historie.
Mýty o Velikonočním ostrově – Jared Diamond reaguje.
http://www.marklynas.org/2011/09/the-myths-of-easter-island-jared-diamond-responds
3. Otázka – poslední strom.
„Strom toromiro (Sophora toromiro) býval pro domorodce na Velikonočním
ostrově (Rapa Nui) ještě v nedávných dobách jedním z největších
symbolů flóry. Rostl pouze na tomto nejodlehlejším obydleném ostrově
naší planety, ale poslední exemplář byl pokácen před více než půl
stoletím. Pro domorodé obyvatele Velikonočního ostrova, který je stále
zahalen mnoha tajemstvími, byl strom toromiro nesmírně důležitý. Z jeho
tvrdého dřeva vyřezávali sošky a řezali tabulky, do nichž ryli
žraločím zubem obrázkové znaky a symboly zvláštního písma rongo rongo.
Toto písmo, které jako jediní v celé Oceánii používali domorodci na
tomto odlehlém ostrově, se dosud nepodařilo rozluštit. Tabulek se záhadným
písmem se zachovaly sotva dvě desítky a jsou rozmístěné v několika
muzeích v Evropě a Americe. Ovšem vyvstává jiná otázka, zda bude možné
toromiro znovu vrátit na Velikonoční ostrov.
"Thor Heyerdahl v šedesátých letech minulého století sesbíral několil
semen stromu, předtím, než byl údajný poslední exemplář na ostrově
pokácen. Královské botanické zahrady v Kew spolu s Göteborskou botanickou
zahradou zahájily společný vědecký projekt znovurozšíření tohoto druhu
na ostrově atd.“