Odpověděl/a – 1.prosinec 0:14
Simplikios, In Physica 162, 24
Melissos … píše takto:
„Vždy bylo, co bylo a vždy bude. Vždyť pokud by vzniklo, pak by bylo nutné, aby předtím, než vzniklo, nic nebylo. Pokud by však tehdy nebylo nic, pak by nic z ničeho nevzniklo."
Simplikios, In Physica 29, 22; 109, 20
„Když nevzniklo, jest a také vždy bylo a vždy bude – a nemá počátek ani konec, nýbrž je bezmezné.
Kdyby totiž vzniklo, mělo by počátek, začalo by totiž někdy být vzniklé, a mělo by i konec, přestalo by totiž někdy být.
Když však ani nezačalo, ani nepřestalo, vždy bylo a vždy bude, nemá počátek ani konec.
Tak si to přeber – a doufám,že už je ti všechno o něco jasnější.
Odpověděl/a – 1.prosinec 0:21
Simplikios, In Physica 162, 24
Melissos … píše takto:
„Vždy bylo, co bylo a vždy bude. Vždyť pokud by vzniklo, pak by bylo nutné, aby předtím, než vzniklo, nic nebylo. Pokud by však tehdy nebylo nic, pak by nic z ničeho nevzniklo."
Simplikios, In Physica 29, 22; 109, 20
„Když nevzniklo, jest a také vždy bylo a vždy bude – a nemá počátek ani konec, nýbrž je bezmezné.
Kdyby totiž vzniklo, mělo by počátek, začalo by totiž někdy být vzniklé, a mělo by i konec, přestalo by totiž někdy být.
Když však ani nezačalo, ani nepřestalo, vždy bylo a vždy bude, nemá počátek ani konec.
Tak si to přeber – a doufám,že už je ti všechno o něco
jasnější.
Doplňuji:
Aby zmizely nějaké zbývající pochybnosti:
Je třeba říkat a myslet, že jsoucí jest; neboť bytí jest,
kdežto nic věru není. To na mysli mít ti kážu,
od této cesty zkoumání tě totiž chci předem [odvrátit].
Též však od oné cesty, po níž se smrtelníci, neznalí ničeho,
zmítají, dvojhlaví: Bezradnost v jejich hrudi totiž
vede jejich bloudící mysl; ti se pak ženou,
hluší a zároveň slepí, zmatenci, nesoudné davy,
pro které být a nebýt toutéž je věcí i různou,
Jasný?