Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 26.září 19:16

Chce to konkrétní příklad. důkležité je, že doplňek i ddoplňková věta vyjadřují vztak ke dvěma členů. Otázka, jak jako – vztah ke slovesu a ke jménu podst. nebo zájmenu.

Příklady:

Dvě VV, 1 HV
Když havíř Maršík vyhlédl do sadu za vilou, spatřil osm kladenských četníků, jak se blíží zadem ke stavení.
Když 1. VV – PUČ, 2. VH, jak 2. VV Do

Změním slovosled a vedlejší věta již není doplňková.

Spatříl osm četníků – vztah ke slovesu. Jakých četníků – vztah ke jménu – (blížících se), jak se blíží.

Když havíř Maršík vyhlédl do sadu za vilou, spatřil, jak se osm kladenských četníků blíží zadem ke stavení.

Zde už nejde o větu doplňkovou, ale předmětnou. Co spatřil – jak se osm …
Když – PUČ – 1.VV, 2. VH, jak 2. VV Pt


Dvě VH a jedna VV
Lenoch slunce si hoví v náručí náměstíčka, je slyšet vrabčí vádu na římse pod oknem a chlapce, jak kopají do míče u zdi, polepené plakáty.

1. HV + 2. HV, jak 3. VV Do.
Je vidět koho – chlapce. – vztah ke slovesu. Jaké chlapce – vztah k podst. jménu – jak kopou míč (kopající)..

Nechápu Vaši otázku. Ke které větě se věta doplňková vztahuje, musíte poznat z kontextu.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 26.září 19:35

Chce to konkrétní příklad. důkležité je, že doplňek i ddoplňková věta vyjadřují vztak ke dvěma členů. Otázka, jak jako – vztah ke slovesu a ke jménu podst. nebo zájmenu.

Příklady:

Dvě VV, 1 HV
Když havíř Maršík vyhlédl do sadu za vilou, spatřil osm kladenských četníků, jak se blíží zadem ke stavení.
Když 1. VV – PUČ, 2. VH, jak 2. VV Do

Změním slovosled a vedlejší věta již není doplňková.

Spatříl osm četníků – vztah ke slovesu. Jakých četníků – vztah ke jménu – (blížících se), jak se blíží.

Když havíř Maršík vyhlédl do sadu za vilou, spatřil, jak se osm kladenských četníků blíží zadem ke stavení.

Zde už nejde o větu doplňkovou, ale předmětnou. Co spatřil – jak se osm …
Když – PUČ – 1.VV, 2. VH, jak 2. VV Pt


Dvě VH a jedna VV
Lenoch slunce si hoví v náručí náměstíčka, je slyšet vrabčí vádu na římse pod oknem a chlapce, jak kopají do míče u zdi, polepené plakáty.

1. HV + 2. HV, jak 3. VV Do.
Je vidět koho – chlapce. – vztah ke slovesu. Jaké chlapce – vztah k podst. jménu – jak kopou míč (kopající)..

Nechápu Vaši otázku. Ke které větě se věta doplňková vztahuje, musíte poznat z kontextu.

Doplňuji:
Myslím rychleji, než píši …

Důležité je, že doplněk i doplňková věta vyjadřují vztah ke dvěma členům.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 12.listopad 10:48

Chce to konkrétní příklad. důkležité je, že doplňek i ddoplňková věta vyjadřují vztak ke dvěma členů. Otázka, jak jako – vztah ke slovesu a ke jménu podst. nebo zájmenu.

Příklady:

Dvě VV, 1 HV
Když havíř Maršík vyhlédl do sadu za vilou, spatřil osm kladenských četníků, jak se blíží zadem ke stavení.
Když 1. VV – PUČ, 2. VH, jak 2. VV Do

Spatříl osm četníků – vztah ke slovesu. – koho/co spatřil – osm četníků. Jakých četníků – vztah ke jménu – (blížících se), jak se blíží.

Změním slovosled a vedlejší věta již není doplňková.

Když havíř Maršík vyhlédl do sadu za vilou, spatřil, jak se osm kladenských četníků blíží zadem ke stavení.

Zde už nejde o větu doplňkovou, ale předmětnou. Koho/Co spatřil – jak se osm,…

Když – PUČ – 1.VV, 2. VH, jak 2. VV Pt

Dvě VH a jedna VV
Lenoch slunce si hoví v náručí náměstíčka, je slyšet vrabčí vádu na římse pod oknem a chlapce, jak kopají do míče u zdi, polepené plakáty.

1. HV + 2. HV, jak 3. VV Do.
Je vidět koho – chlapce. – vztah ke slovesu. Jaké chlapce – vztah k podst. jménu – jak kopou míč (kopající)..

Nechápu Vaši otázku. Ke které větě se věta doplňková vztahuje, musíte poznat z kontextu.

Doplňuji:
Myslím rychleji, než píši …

Důležité je, že doplněk i doplňková věta vyjadřují vztah ke dvěma členům.