Odpověděl/a – 1.září 21:53
Aerodynamické brzdy jsou tzv. brzdné štítky. Za letu může pilot vysunout tzv. brzdné štítky, které jinak splývají s trupem. Tím že je vysune vytvoří štítky aerodynamický odpor a výsledek je zpomalení letu ve vzduchu. Podobně jako by jsi z auta oknem vysunul široké prkno ! Podobným systémem ( ale menším) se vyvažuje letadlo aby letělo samo rovně ( tzv. fletnery).
Rušič vztlaku , nevím na co by se používal. Spíš se používají
vzletové klapky, které se při startu nebo před přistáním vysunují a
mění obtok křídel vzduchem
tak aby vztlak vzrostl a letadlo letělo i při menších rychlostech.
Přece nikdo nechce zrušit vztlak aby letadlo spadlo.
Po zasunutí klapek vztlak klesá a letadlo musí letět vyšší rychlostí
než při vytažených klapkách.
Vztlak se dá ještě zvětšit ofukováním křídel vzduchem
z turbokompresoru ve směru obtoku křídel vzduchem. Pokud by se ofuk
prováděl obráceně, proti obtoku vzduch , byl by to rušič vztlaku. Jenom
nevím k čemu by se používal.
Odpověděl/a – 1.září 22:48
Aerodynamické brzdy jsou tzv. brzdné štítky. Za letu může pilot vysunout tzv. brzdné štítky, které jinak splývají s trupem. Tím že je vysune vytvoří štítky aerodynamický odpor a výsledek je zpomalení letu ve vzduchu. Podobně jako by jsi z auta oknem vysunul široké prkno ! Podobným systémem ( ale menším) se vyvažuje letadlo aby letělo samo rovně ( tzv. fletnery).
Rušič vztlaku , nevím na co by se používal. Spíš se používají
vzletové klapky, které se při startu nebo před přistáním vysunují a
mění obtok křídel vzduchem
tak aby vztlak vzrostl a letadlo letělo i při menších rychlostech.
Přece nikdo nechce zrušit vztlak aby letadlo spadlo.
Po zasunutí klapek vztlak klesá a letadlo musí letět vyšší rychlostí
než při vytažených klapkách.
Vztlak se dá ještě zvětšit ofukováním křídel vzduchem
z turbokompresoru ve směru obtoku křídel vzduchem. Pokud by se ofuk
prováděl obráceně, proti obtoku vzduch , byl by to rušič vztlaku. Jenom
nevím k čemu by se používal.
Doplňuji:
Ne , klapky jsou posilovače vztlaku !