anonym
Odpověděl/a – 8.únor 9:13
Tohle není vždy pravda, jak sám uvádíš v doplnění otázky. Spíše
tato polopravda vychází z pojetí chutí, které vnímáme jako chutě
příjemné a méně příjemné. Sladké chuti patří k těm příjemným (ne
u čokolád Milka, které jsou vyloženě přeslazené) a vyvažují je chutě
hořké, slané, trpké, ale u vína třeba také suché. K suchému vínu by
měl být opak víno „mokré“, ale není to tak, je to víno
„suché“.
Sůl a cukr přidané do omáčky, dresingu a podobně způsobí, že chutě
jsou potom vyvážené. Zrovna tak se i do pečiva dává jak sůl, tak cukr
(jak do slaného, tak do sladkého – liší se jenom množství těchto
přísad, hlavně cukru).
Ptáš se na věci, které se berou jako samozřejmost a Tvé otázky mi hodně
připomínají mé děti ve věku „proč?“ To jsem si kolikrát už
říkala, že tohle období snad nikdy neskončí… Je milé, když se někdo
dokáže takhle vrátit zpátky a připomenout doby minulé.
anonym
Odpověděl/a – 8.únor 12:10
Tohle není vždy pravda, jak sám uvádíš v doplnění otázky. Spíše
tato polopravda vychází z pojetí chutí, které vnímáme jako chutě
příjemné a méně příjemné. Sladké chuti patří k těm příjemným (ne
u čokolád Milka, které jsou vyloženě přeslazené) a vyvažují je chutě
hořké, slané, trpké, ale u vína třeba také suché. K suchému vínu by
měl být opak víno „mokré“, ale není to tak, je to víno
„suché“.
Sůl a cukr přidané do omáčky, dresingu a podobně způsobí, že chutě
jsou potom vyvážené. Zrovna tak se i do pečiva dává jak sůl, tak cukr
(jak do slaného, tak do sladkého – liší se jenom množství těchto
přísad, hlavně cukru).
Ptáš se na věci, které se berou jako samozřejmost a Tvé otázky mi hodně
připomínají mé děti ve věku „proč?“ To jsem si kolikrát už
říkala, že tohle období snad nikdy neskončí… Je milé, když se někdo
dokáže takhle vrátit zpátky a připomenout doby minulé.
Doplňuji:
Doplním odpověď na základě Tvého příspěvku v diskuzi – opakem
jakékoliv chuti, je chuť mdlá, nevýrazná, čili nechuť.
Zažito je něco stavět proti něčemu. Nelze ovšem jednou chutí negovat
chuť jinou. Lze pouze dosáhnout vyvážené chuti.
Tady nejde o něco podobného jako stavět například zlobu proti laskavosti,
lásku proti nenávisti a pod. Základem je tu to, že jakákoliv chuť stojí
proti nechuti.