Avatar uživatele
Zlatý

Víte, kdo a kdy vymyslel žákovské knížky a zavedl je do škol?

Vzpomínáte si na ně, ať již šlo o vaše nebo vašich dětí? Považujete je dnes na základní škole za přežitek?
----

Rodiče z ŽK získali informace o prospěchu a chování dětí. Někdy se objevily i zajímavé poznámky. Občas ŽK připomínala spíš knihu přání a stížností.

Uvádím zápisy z brožurky Kantorská zrcadélka aneb Hlaste se hlasitěji od Věry Mrkosové a Václava Richtera.

"Vědomosti vaší dcery se rovnají nule. Pro postup do vyššího roníku je nutné, aby je alespoň zdvojnásobila. "

"Neexistuje, aby se mi váš syn stále omlouval, že tramvaj píchla a on musel čekat, až jí vymění kolo,"

"Musím si, pane Čermáku, na vašeho syna stěžovat. Pořád se po vás opičí, přestože mu nařizuji, aby se chvoal slušně".
Doplňuji:
To, že u zrodu žákovských knížek v r. 1951 stál ministr školství a osvěty Zdeněk Nejedlý, jsem si připomněla na TV Relax Pohoda asi před 14 dny. V pořadu Dámmský klub se o tom zmínil knihkupec Eber.
----
Zdeněk Nejedlý, kontroverzní osobnost české historie. V roce 1978 byla v Litomyšli odhalena socha při příležitosti 100 let od jeho narození. Městští zastupitelé dvakrát zvažovali, zda sochu odstranit, nejprve bezprostředně po roce 1989, podruhé v roce 2004. V obou případech se rozhodli sochu zachovatl V r. 1992 k ní byl doplněný nápis, v roce 2004 pak byl obnovený a zvýrazněný.

Nápis:
"Odmítám ty, kdož se rozhodli pro oslavu člověka, stejně tak jako ty, kdož se rozhodli jej tupit, mohu dát za pravdu jen těm, kdož v úzkostech hledají. B. Pascal.
Zdeněk Nejedlý (1878-1962) rozmnožil i poškodil kulturu českou, přinesl poctu i úhonu rodnému městu, jež oceňuje dobré, zavrhuje špatné jeho skutky."

Každý je strůjce svého štěstí...
--

Vzpomínáte na školní léta a považujete žákovskou knížku za prostředek komunikace mezi učitelem a žákem? Dnes jsou ŽK elektronické ...

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Odpoveď byla označena jako užitečná
Avatar uživatele
Zlatý

Již tehdy měla "Nejedlého" škola pro nás alternativní tresty: první stupeň stání v lavici, druhý stání v koutě, třetí klečení na stupínku, čtvrtý (pro zvláště zatvrzelé rušiče) klečení v koutě. Pátý stupeň – stání za dveřmi – byl pro vyučujícího trest sice spásný, z výchovného hlediska ale sporadický – delikvent mohl na chodbě dál lumpačit (nezavřel-li ho školník do kotelny), nebo dokonce opustit školní budovu (ovšem ve cvičkách, šatna byla zamčena). Dále se používalo psaní trestů za domácí úkol, třeba stokrát "nebudu jíst při botanice". Písemné tresty se psaly také po vyučování, což "poškoláci" nesli zvláště útrpně. Existovaly i emotivní zápisy do třídní knihy; málokdy však pronikly až k trestající rodičovské ruce. Účinnější v tomto smyslu byly poznámky do žákovské knížky, jež musely být rodiči podepsány (nebyla-li žákovská knížka včas "ztracena"). Poslední stupeň nápravné výchovy spočíval v permanentní pohrůžce polepšovacím ústavem "pro mládež mravně zpustlou", do něhož byli notoričtí nezbedové "sváženi každý čtvrtek uzavřeným koňským povozem". (Net)
============================== =======

Jezdí nosem po lavici, aby to pískalo.
Když jsem vašeho syna vyvolala k tabuli, opáčil mi: „Piš pět, svačím!“
Snažil se odemknout zamčené dveře. Když byl přistižen, vymlouval se na to, že ho zajímají tajné chodby.
Nesdělil své jméno s tím, že je tu inkognito.
Dává pozor, jestli dávám pozor, a když si myslí, že nedávám pozor, tak nedává pozor.
Kdykoliv je vyvolán, kouká na mě jako na idiota a ptá se, jestli to myslím opravdu vážně.
Byla na záchodě se třemi spolužáky a kouřila.
Spal při hodině tak tvrdě, že ho neprobudil ani příchod pana ředitele, který dupe a funí.
Při slohové práci „Nejhezčí zážitek z prázdnin“ popsal soulož.
Sebral třídní knihu, nechce ji vrátit a žádá výkupné.
Svačí cibuli a obtěžuje zápachem.
Při písemné práci chtěl odejít na záchod a vymlouval se, že se posere.

http://www.beruna.cz/…
------------------

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele

Žákovské knížky byly do škol zavedeny dnem 1.2.1951, kdy vstoupil v platnost nový školní a zkušební řád.


Avatar uživatele
Bronzový

Mě se moc nelíbí systém známkování, ale ne žákovské celkově. Líbí se mi na elektonických žákovských, že je tam třeba rozvrh a učitelé do toho můžou přehledně zapisovat úkoly, testy, nebo posílat zprávy (o důležitých věcech) a když se tam žák (rodič) podívá tak na to pak třeba nezapomene. :-)

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Kultura a společnost

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Kultura a společnost

Zlatý annas 3363
Zlatý Drap 1797
Zlatý led 1452
Zlatý hanulka11 1277
Zlatý quentos 1113
Zlatý marci1 1080
Zlatý vagra 799
Zlatý mosoj 798
Zlatý gecco 714
Zlatý iceT 653

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.