Avatar uživatele
Pokročilý

Proč se nevyrábějí CMYK monitory?

Ještě jsem o žádném neslyšel, přitom by to pomohlo typografům pro lepší náhled jejich tvorby a běžným uživatelům by to nějak neuškodilo.

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele

CMYK je ´model´, který je založen na odrážení světla (tisk).
RGB naopak na světlo vyzařujícím (monitor).

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Na to aby jsi to pochopil je třeba si nastudovat co je aditivní a subtraktivní míchání barev. Aditivní míchání barev lze velmi dobře technicky realizovat.
Subtraktivní si nedovedu představit v monitoru a přenosu barev.

Barvy jsou výsledkem vnímání lidských smyslů. Lidé ve skutečnosti vnímají pouze světlo. Světlo různých vlnových délek interpretujeme jako barvu. Bílé denní světlo vnímáme jako směs různých vlnových délek, chybí-li nějaká položka pak takové světlo interpretujeme jako barvu.

Existují dva základní způsoby míchání barev na PC.

•První z nich, aditivní míchání barev, je založeno na principu „sčítání“ barev různě zbarveného světla. Čím je světlo intenzivnější, tím světlejší budou míchané barvy. Bílá vzniká při plné intenzitě všech barev.


•Druhý způsob, subtraktivní míchání barev, vzniká při nanášení barev (malba, tisk, … ), přičemž barevné pigmenty absorbují určité části dopadajícího světla a odrážejí pouze zbytkové světlo, které vede k požadovanému barevnému vjemu pozorovatele.











aditivní míchání barev - model RGB


subtraktivní míchání barev - model CMY


Elektronový paprsek je schopen řídit intenzitu vyzařovaného světla, ale není schopen řídit barvu. Proto se pro zobrazení barvy jednoho barevného bodu používá tří bodů menších, které září červeně, zeleně nebo modře. Protože leží těsně vedle sebe lidské oko je nerozezná a vnímá pouze barvu vzniklou aditivním smícháním těchto tří základních RGB (red, green, blue) složek.

Při tisku se jako při malbě pracuje s barevnými pigmenty a tedy se využívá subtraktivní barevný model. Tiskárna přitom míchá barevné pigmenty CMY (cyan, magenta a yellow). Zatímco při užití barevného formátu RGB a plné intenzitě všech RGB složek dostaneme bílou, tak při smíchání všech složek CMY nedostaneme černou, ale tmavě hnědou. Z tohoto důvodu byl zaveden tiskový model CMYK, který je identický s modelem CMY, je však rozšířen o černou barvu.

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Zlatý

led

mowla, dala som síce palček, ale samotná formulácia je až príliš zjednodušená.

Avatar uživatele
Zlatý

led

mosoj, je škoda, že ste neuviedli použitý zdroj (myslím že tento: http://www.pf.jcu.cz/… )
pretože aj samotné zobrazenie povie veľa

Avatar uživatele
Zlatý

arygnoc

typografi to nepotrebujú, majú na to už dávno vymyslené metódy merania/porovnávania farieb.

a nie každý typograf pracuje s farbami - myslím tým takými farbami, ktoré musí namiešať - jedná sa väčšinou o umelecké tlače (linoryty, drevoryty, oceľoryty, ...) výhradne z výšky - a tlač z výšky je dnes už sama o sebe umením (rozumej raritou).

všetky tie >farebnosti< z časákov a kníh sú tlačené pomocou autotypie (rozklad obrázku na malilinké tlačové body pomocou rastra, platí pre čb i farebnú totografiu).

 

Zajímavé otázky v kategorii Počítače a internet

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Počítače a internet

Zlatý Bedy 1525
Zlatý Michal Kole 1198
Zlatý mosoj 1028
Zlatý Hlada 950
Zlatý ge0rge 894
Zlatý www 829
Zlatý led 819
Zlatý badisko 818
Zlatý gecco 795
Zlatý arygnoc 674

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.