Avatar uživatele
bolak

Proč není veškerá doprava v ČR zdarma?

Když jsem teď pročítal zprávy Českejch drah, kolik lidí si koupí ročně jízdenku a kolik průměrně zaplatí za lístek, tak to vychází zhruba tak, že kdyby každej platil měsíčně na daních o 50 korun víc, tak bysme mohli všichni jezdit zadarmo. Navíc by zmizely ty zbytečný funkce který souvisej s prodejem lístků a vší tý byrokracie kolem nich, nemuseli by už bejt průvodčí a tak dále a tak dále. Taky by to podstatně vyklidilo silniční dopravu, když by lidi mohli jezdit vlakem zadarmo. Zmizely by poloprázdný vagóny, vyčistilo by se ovzduší ve městech… ještě někoho něco napadne? Nějaké plusy nebo i mínusy této mé další utopie? :)

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 9Pro koho je otázka zajímavá? dudu, iceT, huxa, Damiana, briketka10, zzzzz, knedlik123, Hamon, eRko007 před 3731 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Hamon

Ono by mohlo být věcí, kdyby nám vládl někdo inteligentní a ne jen vysokoškoláci z VUMLu nebo právníci z Plzně.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
suaeda

Což průvodčí a prodejci jízdenek, ale kdyby zmizely tři samostatná velká ředitelství drah a nahradilo je jedno zeštíhlené vedení to by se najednou zlevnilo jízdné. A stát by nemusel železnici dotovat.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
MK44

Vlaky zadarmo a bez průvodčích? Možná v nějaké vyspělé a kultivované společnosti. Ale v ČR? Do druhého dne by bylo ve vagónech nastláno po kotníky! Každý, kdo by mohl, by se takovému vlaku vyhnul, i kdyby si měl pořídit prastarou ojetinu.

Píšeš: veškerá doprava. I autobusová, letecká, lanovky … ? Ono se „uvažovalo“, že ve Slunečním městě, pardon, v komunismu, až bude, budou zadara i taxíky. Se svou utopií jdeš pozdě.

Ovšem je pravda, že v některých maloměstech zkouší bezplatnou městskou dopravu. No, uvidíme, jak to utáhnou. Potom se to uchytí třeba i v krajských městech – jen jsem zvědav, zda se toho dožijí aspoň naši pravnuci …

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
dudu

Nějak tak podobně mají organizovánu dopravu na Kubě. Jezdí se i na korbách nenaložených nákladních aut a rovněž je povinnost vzít do osobního vozu pasažéra, pokud vozidlo není plně obsazeno.
Možná by nebylo od věci kdyby si tazatel zmíněný model ověřil na místě.
Jde o podobnou úvahu, která se zabývá tématem proč by neměli mít všichni stejné platy nebo o vhodnostit umístění nájemníků do bydel všem, kteří si přisvojují nadměrnou obytnou plochu. Bolaku, to už tady všechno přece bylo a nedopadlo to nejlépe, stejně jako nyní kapitalismus, který už byť z jiných důvodů, také dojíždí kamsi ke konečné. Přiznávám, že se na „nové zřízení“ vůbec netěším a doufám, že se nástupu nové éry nedožiji.
Doplňuji:
Hlavní problém spatřuji ve skutečnosti, že by si lidé tohoto „daru“ rychle přestali vážit. Tento názor potvrzuje poznatek z doby před revolucí. U nás na sídlišti stojí v řadě za sebou čtyřpodlažní domy každý se 36-ti byty. Původně byla polovina družstevníků a zbytek tzv. státní. Postupně bylo možno spatřit rozdíl mezi domy v jiném vlastnictví. Družstevníci si pečlivě opečovávali svůj dům i okolí, kdežto společný majetek byl denně devastován a většina nájemníků si možnosti bydlet skoro za hubičku vůbec nevážila a nebo jejich péče končila u dveří do bytu.
Proto naprosto skepticky odhaduji stav, kdy by doprava byla zadarmo, na chování cestujících nikdo nedohlížel a řada cestujících by k dopravním prostředkům projevovala stejný vztah, jako téměř k dekretem přiděleným státním bytům.

Upravil/a: dudu

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
huxa

Tak nechápu, jak by se tím vymazali poloprázdné vagóny? Maximálně by se odpřáhly a lidé by se tlačili, také by nebyla motivace drah k jakémusi standardu kvality a prostě by se na to sralo, tak, jak tomu bylo u všeho za socialismu, co? :)

Co pokud se chci prohánět na motorce a netlačit se v autobusu, proč bych musel platit za ostatní těch 50Kč?

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zzzzz

Bolák na hrad. 🙂

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
arygnoc

táto idea nie je vôbec nová.
rozmýšľalo sa o nej už totiž za socializmu /okolo roku 1970/.
vtedy síce neboli argumentom preťažené komunikácie automobilmi s jedným cestujúcim, ale práve nedostatok osobných prepravných prostriedkov.

bez ohľadu na dôvod – je to idea, ktorá bohvie prečo už dávno nie je zavedená do praxe. všade totiž počujeme, ako je osobná doprava stratová (mhd, vlaky), ale že súkromní prepravcovia zarábajú napriek nižším cenám (dotovaných, zrejme, i tak z daní, je jedno či domácich alebo európskych).

a obrovská výhoda je, že „vozenie sa“ proste nikto neukradne.

problémikom by snáď mohli byť iba bezdomovci v zime, ale aj na ich ubytovanie rád zaplatím 50 kč mesačne.

teda správne položená otázka:
Prečo to ešte nefunguje?

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
honza19hk

a co bys udělal s těmi lidmi co by tedy dráhy museli propustit?
tzn průvodčí zaměstnanci kas atd…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
cukrar

Zadarmo nikdy nic není…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
lukas.zmizik

jednoduše by na to ani teď nebyly kapacity… a každý vagón – trolejbus – autobus – metro navíc stojí dost peněz.....zkus se projet v pátek z brna do ostravy…ani si nesedneš. a když sem se ptal někoho od dráhy, proč nejede o vagón navíc, tak mě řekl, že navíc nemají… a zároveň by stouply energie a spotřeba phm… to bys tím byrokratickým ušetřením nevykompenzoval…da­leko více by se platilo za servis, úklid (víc lidí, víc bordela a vandalismu → když je to zadarmo, tak se to zničí) … lidé by si toho nevážili…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Shady

dobrá myšlenka, klidně by to tak mohlo být.Bohužel žijeme v kapitalistické společnosti kdy zisk má přednost přede vším.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
eRko007

Jdi do politiky a zkus ten napad realizovat :DD Ale zase lidi co pracuji u dopravy by prisli o praci :)

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
postcd

nebylo by to protiústavní, nedemokratické nutit někoho kdo nemůže, nechce MHD používat aby za to platil?
Doplňuji:
ale odpověď na otázku: protože firmy potřebují vydělávat peníze do svých kapes a na provoz dané služby.

Upravil/a: postcd

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
knedlik123

Pokud vim, tak se o tom uvazovalo pred dvema roky v nejbohatsim meste na svete, v Oslu , a to nejen MHD, ale i norske statni drahy, nebot stat ma moc penez,( z kterymi nevi co a tak se investuje po celem svete). Takovehle navrhy jsou v Norsku pravidelne odmitany z nejakych financne-ekonomickych duvodu ( sousedni staty), protoze udajne i pri jakemkoliv male hospodarske nevyrovnalosti se sousedy hrozi vetsi nasledky.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
bolak

MK44: a ve kterejch městech? :) já že bych to zatím mohl alespoň bedlivě sledovat..

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
MK44

Nějakou zprávu jsem slyšel v TV, ale nevzpomínám si o jaké městečko šlo.
Jinak byly pokusy v Ostravě, ale upustilo se od nich.
Už několik let se to zkouší ve Frydku-Místku. Ovšem je to jen pro domácí, kteří nemají dluh vůči obci (nebo tak nějak). A není to úplně zadarmo – musíš si koupit čipovou kartu a její platnost každoročně obnovovat za symbolickou 1 korunu. Aktuální situaci neznám.
Jedinou linku MHD v Hořovicích též platí město.

Zkouší se to i v zahraničí (Francie, Švédsko, Tallin aj.)

před 3730 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
bolak

dudu: nějak nechápu co to má společnýho s tím co uvádím já? proč by někdo jezdil na korbě auta když bude mít vlak zadarmo? tím by se právě silnice vylidnily..

denně jezdím ráno autobusem spolu s dalšíma třema lidma na 50 (nebo kolik) míst, to samý vlaky, jezděj každou hodinu bez výjimky, odpoledne je to přecpaný a po desátý 3 lidi na vagón, a horní patro úplně prázdný (hlavně že je tam napsáno 1.třída a když si tam sednete s normální jízdenkou, tak vás div nevytahaj za uši)

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
dudu

Je to jen příměr a jedna z dalších možností „kulturního cestování“.
V osmdesátých létech jsem se často a téměř zadarmo přepravoval v tzv. dělnických vlacích. Buď jsem visel v davu na jedné noze nebo se kochal pohledem na krajinu z „hitláku“. Pokud by se dnes dala možnost libovolně cestovat zdarma, aniž byl kupř. vyřešen problém s bezdomovci a nepřizpůsobyvými, co myslíš že by nastalo? Zmíněná skupina by si z dopravních prostředků hbitě vytvořila přechodná bydliště a narkomani hašišdoupata. Je to stejná utopie jako kdysi deklarované hesla „každému dle jeho potřeb“. Jsou jiné věci, které stojí za zamyšlení jako např.fakt, že dnešní nadutí zbohatlíci nazývají turistickou třídu v letadlech prasečákem a určitě takto i na většinu národa pohlížejí!!

před 3730 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
bolak

postcd: jak nemůže nebo nechce? zdravotní pojištění je přece taky povinný a musí platit i ten co nikdy nemarodil, co poplatky za televizi a rádio, a i socku musíš odvádět když jseš zaměstnanej, a to i v případě že seš nevyléčitelně nemocnej a víš natuty že důchodu se nedožiješ..

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
bolak

zzzzz: bál bych se virózy..

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
bolak

erko007: na to já sem moc blbej.. abych něco realizoval

ale paradoxně mě na to přivedla zpráva z novinek.cz, kde psali že musel jít k soudu chlápek co si neschoval účtenku o zaplacení poplatku v nemocnici, a řešilo to pak několik soudů po sobě, jejichž náklady šly jistojistě do desetitisíců, možná i statisíců kačen, (zas) jen kvůli zpoplatnění něčeho co nikdy předtím být zpoplatněno nebylo potřeba > http://www.od­povedi.cz/otaz­ky/jaky-byl-uveden-oficialni-duvod-pro-zavedeni-poplatku-u-lekare

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
bolak

huxa: tak předpokládám že většina lidí by sáhla po vlaku když už by ho měli předplacenej, místo toho aby platili měsíčně litr za benzín, třeba když by dojížděli denně do práce

a i ty jako motorkář bys určitě ocenil že máš na to svý blbnutí prázdný silnice a nemusíš stát každou chvíli v zácpě

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
huxa

Stejně by na to lidé kašlali a jezdili v autech :)
tady toto tě asi napadlo při nynější vládě a Zrušení poplatků v nemocnicích, že ano? :)

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
bolak

skoros to trefil :)) viz diskuze

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
bolak

honza19hk: mohli by přece chytat lelky někde jinde

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
bolak

honza19hk: to že by lidi přišli o práci (která je zbytečná) fakt neberu jako argument, to je jak kdybys lidem zakázal mejt si ruce a jíst zeleninu jen proto že by byl zrovna nadbytek lékařů a nebylo je kam upíchnout..

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
bolak

ale ono i státní kasu by to nejspíš podrželo, nebylo by potřeba tolik dopraváků, ubylo by přestupků, nemusely by bejt na každý druhý křižovatce semafory, snížily by se náklady na opravu silnic, ubylo by smrtelných dopravních nehod…

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
lukas.zmizik

zase by ti dopraváci jezdili ve vagonech a vyhazovali by bezdomovce, úchyly a prasata, protože spousta lidí by jezdilo jen tak z nudy, druzí proto, aby kradli a byli úchylní a mládež která je na intru by jezdila domů a zpět, vyšlo by to levněji než ubytování a během cesty by ty vgóny mohli likvidovat…

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
bolak

no vidiš, tak měšťáka co by bejval přišel o práci bychom nechali jako strážce vlaku :) a vyřešeno, a děti ti by jezdili z intru domů, což je vlastně další plus, děti by byli s rodinami, rodiny s dětmi a ušetřili by peníze za ubytování

před 3731 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek