Avatar uživatele
Registrovaný

Proč na sebe MHD nevydělá?

Příklad z pražské MHD:
Do práce to mám cca 10 km, pro jednoduchost počítejme každý všední den, těch je v roce 251, takže 5020 km ročně. Jízdné je 4750Kč/rok, takže 0,96 Kč/km.
Jízda autobusu jako SOR NB 18 ve městě stojí tak 80 Kč/km. Kapacita 44+117 míst znamená při pouhém sezení 80/44=1,8 Kč/osobokm. Při povolení stání 80/161=0,5 Kč.
Vzhledem k tomu, že v PIDu je stání povoleno, sou i daleko dražší jízdenky(měsíční, nepražáci až 26Kč/1 zastávka,...), i daleko levnější prostředky(odepsanej Cityfrog vezme 300+300 lidí jen za mýto+elektřinu),... jaktože to na sebe nevydělá? Proč se to dotuje?

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Zlatý

Trolův pokus o výpočet obsahuje chyby

Doplňuji:
náklady na mhd netvoria iba náklady na pohonné hmoty:

- údržba + nákup náhradných dielov (a mzdy)
- výroba a distribúcia, kupónov + cestovných lístkov + agenda k tomu 9 + technické zázemie (software, hardware) + mzdy
- údržba + inovácia koľajového zvršku, metra.
- obnova vozového parku
- dispečing
- ďalší vozový park (dispečing, údržba, administratíva)
- administratíva
- odmeny pre vedenie
- mzdy

a isto ešte mnoho iného.

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Bronzový

Trolův pokus o výpočet obsahuje chyby

z izolovaného výpočtu nákladů na jízdu jednoho autobusu nelze nic vyvodit. Je tady metro (to je hodně nákladné) tramvaje, zaměstnanci a fůra dalších věcí, které teď nejsem schopen vyčíslit. Celkově vzato pochybuji, že v jakémkoli městě je veřejná doprava zisková. Lístky by asi musely být mnohem dražší, jenže pak by bylo málo cestujících (zato ucpané komunikace).


Avatar uživatele
Stříbrný

Trolův pokus o výpočet obsahuje chyby

+ uklízečky vozového parku
+ myčka vozidel
+ uklízečky zastávek, nádraží
+ škody po vandalech
+ samotné úklidové prostředky
+ pomocná dílenská vozidla
+ ...


Avatar uživatele
Bronzový

Trolův pokus o výpočet obsahuje chyby

Myslím, že plný autobus-vlak si na sebe vydělat musí, dotuje se proto, aby byla zachovaná slušná obslužnost i v době, kdy tolik pasažérů nejezdí. Stačí se podívat mimo město, kolik dopravců jezdí mezi Prahou Brnem Ostravou, ale na linky do Horní Dolní, kde z odpolední jedou domů dva lidé, se nikdo nehrne.


Avatar uživatele
Pokročilý

Trolův pokus o výpočet obsahuje chyby

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Registrovaný

asdgbfgtzhfr

xxx3: Zaměstnanci - ta cena za autobus obsahuje i plat řidiče.
Tramvaje - ty sou o kolik dražší? A o kolik by byly dražší, kdyby se dělaly pořádné konkurzy? Náklady na trať etc. bych řešil, až by i autobusy platily všude mýto/parkovací poplatky.
Metro - mno tam možná, i bez megalomanských nesmyslů typu stanice Anděl nebo Střížkov by byly potřeba tunely.

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 626
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 574
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 219
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.