Avatar uživatele

Proč je vedle trolejí souběžně napájecí vodič?

Jistě, např. kvůli vypnutí části troleje, ale to by se dalo od vypínače proklemovat. Vždyť trolej vodí el. proud, proč je tedy ještě na stožáru napájecí vodič?
Doplňuji:
Děkuji za odpovědi, to mě opravdu nenapadlo o tom průřezu a úbytku.
Pro upřesnění přidávám tedy obrázek a je to ten vodič vně sloupů-
http://upload.wikimedia.org/…

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Bronzový

Koukám,co je tady odborníků.Ale někteří mají částečnou pravdu.
Tak za prvé - na naší dráze se používají dva druhy napájení - v severní části republiky stejnosměrné 3 kV a v jižní střídavé 25 kV.Ta hranice je někde na čáře Kadaň - Beroun - Čáslav-Přerov.Ten stejnosměrný proud je starší,protože tehdy ještě nebyly moderní usměrňovače a trafa montované na lokomotivu.
Stejnosměrný proud má oproti střídavému větší úbytek proudu ve vedení a proto jsou měnírny a trafostanice cca 20 km od sebe.Ale to není dogma a záleží na profilu tratě a jejím vytížení.Souběžné vedení s tratí na sloupech slouží k doplnění proudu do troleje,zejména ve stoupání a ne k napájení měnírny či trafostanice.Ty jsou napojeny na běžnou rozvodnou síť.
Střídavý proud má podstatně nižší ztráty ve vedení a tak jsou trafačky s napájením troleje až 50 km od sebe,protože transformátor a usměrňovač si veze lokomotiva s sebou.I trolej má menší průřez.K doplnění proudu v troleji plně stačí souběžné napájecí vedení. Ale zase záleží na profilu tratě a počtu vlaků.Přes Vysočinu budou napájecí stanice u sebe blíže než na Jižní Moravě.
Pro oba systémy platí ještě jedna zajímavost a to tzv "elektrické mezidobí" - tedy časový úsek mezi dvěma vlaky potřebné k tomu,aby se po průjezdu prvního vlaku doplnily v troleji hodnoty pro jízdu druhého.Je to v řádech pár minut a zase podle profilu tratě

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Stříbrný

předpokládám že myslíš vlakové troleje,je to přívod elektřiny z rozvodné stanice od trafa k trolejím.Používá se protože proud zbytečně nezatěžuje troleje.
Dost často bývá také vidět podél tratě další sloupy a na nich měděný kabel průřezu 74mm2 s napětím 40kV ss podél celé tratě a po zhruba 10km trafostanici kde se mění těch 40kV na 3kv pro troleje.Je to z toho důvodu že při vysokém napětí můžeš přenášet energii na dlouhé vzdálenosti při relativně malých ztrátách,hlavně co se týče proudového odporu.


Avatar uživatele
Zlatý

Trolej má malý průřez, relativně velký odpor, na kterém by vznikal velký úbytek napětí a tím ztráty. Proto se paralelně s trolejí vede druhý vodič většího průřezu, který je v poměrně krátkých vzdálenostech připojený k troleji. Proud lokomotivy se tak rozdělí v nepřímém poměru k odporu obou vodičů. Podstatně větší část proudu se vede napájecím vodičem, na kterém nevzniká tak velký úbytek napětí.


Avatar uživatele
Zlatý

Je to odlehčovací vedení. Vede souběžně s trolejí a v určitých vzdálenostech je s ní propojené. Je to kvůli nižším ztrátám, aby ty ampéry nemusely celou cestu putovat tím relativně slabým trolejovým drátem.


Avatar uživatele
Bronzový

Chtělo by to trochu upřesnit. Trolejbus má dva vodiče a tramvaj i vlak má jeden vodič a druhým je kolej. Jaký další vodič myslíš? Nejsou to náhodou napínací lana? Nějak to nechápu.

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 626
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 574
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 233
Zlatý Hlada 219
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.