Avatar uživatele
arygnoc

prečo nie je biblia zakázaná kniha, keď propaguje nenávisť voči nábožensky …

neutrálnym (neveriacim), inovercom, odpadlíkom od viery, keď propaguje nadradenosť jedného národa (Židov)?

Nehovorte mi tu niečo o tradícii atď, tú má i Mein Kampf (i keď nie takú dlhú) či Kapitál.
Doplňuji:
Argumentujete, že nie je zakázaný Korán či iná kniha.
Práve preto sa pýtam, prečo nie je zakázaná Biblia, keď iná kniha/knihy sú pre podobný obsah zakázané.
Pýtam sa na Bibliu ako najrozšírenejšiu náboženskú knihu v našich končinách, v širokom slova zmysle mám však na mysli akúkoľvek náboženskú knihu (včítane spomínaných) propagujúcu násilie, nenávisť voči národom, ponižovanie národov či označovanie ich ako menejcenných, propagovanie násilia ako prejavu vernosti svojmu bohu…

Argument, že nový zákon je prejav „dobrého boha“ neobstojí (a starý zákon „zlého boha“), pretože starý zákon je integrálnou súčasťou biblie a argumentácia v náboženstve je založená práve na vytrhávaní textu z kontextu (presne tak, ako to robíte tu – že to je iba starý zákon, ktorý s vierou v boha nič spoločného nemá, resp. že si to tak nemáme vykladať – tak to si potom nemáme zle vykladať ani slová v Mein Kampf?).

uvedomte si, že v počiatkoch kresťanstva bola biblia zakázaná a jej vlastníctvo sa trestalo smrťou, kresťania boli prenasledovaní a vraždení, podobne ako to je dnes (so šíriteľmi práve tak krutých ideológií ako je kresťanstvo).

Prečítajte si príspevok v diskusii, výčet o vraždení inovercov.

Prečo teda nie je Biblia zakázaná podobne, ako iné ideologické knihy?

Fikcia:
predstavte si, že by hitler vyhral vojnu.
Mein Kampf by bola >starým zákonom<, a nejaká jeho ďalšia kniha >novým zákonom<?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? iceT, Pájo před 3784 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
led

Ale súčasne propaguje aj mier a pokoj ľudí dobrej vôle.
Pokiaľ by ste podobným spôsobom hodnotili každú hlavnú knihu všetkých náboženstiev sveta, nájdete tam výroky proti neveriacim (tohto náboženstva), či príslušníkov iných náboženstiev. Ale…
Pozrite sa do Jeruzaléma, okolo Chrámu (Baziliky) Božieho hrobu sú sídla rôznych náboženstiev a sekt a pritom tam žijú v mieri, napriek tomu, že na dohľad lietajú guľky znepriatelených národov. V záhrade potešia rovnaké citáty v každej reči (aj v češtine a slovenčine). Táto prax popiera váš výrok o nenávisti.
Doplňuji:
Vraždenie v historickom kontexe, nebolo ani závislé, ani podmienené knihou. Odvolávať sa na knihu, ako dôvod na vojnu, vraždenie, honu na čarodejnice, je len zakrývanie faktu chamtivosti človeka. Je pravda, že Biblia, Korán a iné „Sväté knihy“ náboženstiev na svete, pomáhali rozširovať, utužovať vieru v nadprirodzenú bytosť ovplyvňujúcu nielen človeka a jeho bytie, ale celý život a činnosť hmotného i nehmotného vôkol nás.
Na druhej strane s knihou v ruke svätou (Bibliou, Koránom,…), nielen Mein Kampf, ale i knihou básní (v ktorej rinčali zbrane, tiekla krv, černel bes) bojoval človek proti človeku.
Ak hodnotíte knihu, pozrite dobu a príčinu jej napísania, pre koho bola určená, aký je jej cieľ. Nielen autor je dôležitý a zárukou jej nepoškvrnitosti, či naopak jej prekliatia, ale zmysel, určenie, spôsob podania a význam diela pre človeka a konkrétnu cieľovú skupinu. Zamyslite sa…
Včera-Dnes-Zajtra = Čo bolo včera obdivované, zakážeme dnes a zajtra môže byť opäť obdivované – Čo sa páči mne, nemusí sa páčiť vám… a napriek tomu ju využijete pre svoje ciele, alebo celý tento vzťah kniha a človek otočíte o 180° a vytvoríte tak sinusoidu života.

Upravil/a: led

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Nuk nuk

Bible nepropaguje nenávist vůči nikomu a ničemu, pouze v mluví o tom, co řekněme po smrti čeká ty věřící a ty nevěřící. V tom je, pravda, určitý rozdíl, ale není tam nic o tom, že by měl věřící člověk nevěřícího nenávidět nebo zatracovat.
Naopak, je výzvou pro věřícího člověka hlásat evangelium (to slovo znamená dobrou zprávu) o možnosti spasení všem lidem, výzvou, aby miloval své bližní a konal dobro všem lidem. To že se to v minulosti dost čato nedělo nebo se to dělo nevhodným způsobem není chybou Bible ale hodně chybné interpretace. To je Nový Zákon.

Situace ve starozákonní době byla maličko jiná. Izraelité se chovali prakticky stejně jako jiné národy. Nedělali nic neobvyklého. V té době bylo naprosto normální, který někam přišel, vyvraždil nebo zotročil původní obyvatelstvo. Opravdu jen zřídka se stávalo, že žili dvě etnika vedle sebe, aniž by jedno z nich zaniklo. Starý Zákon je z velké části popis tehdejších historických událostí.

A co se týče té „nadřazenosti“ … Bible nehovoří o tom, že by Izraelci/ Židé byli nadřazení, jsou pouze „vyvoleným“ národem. To je docela velký rozdíl. Bůh si je vyvolil, aby skrze ně mohl světu dát své Slovo – tj. Bibli, aby skrze ně mohl poslat Spasitele, a aby (pro ně spíše ke smůle) se stali jakýmsi barometrem dějin.
Jednou jsem měla možnost slyšet Karola Sidona odpovědět na tuto otázku. Jeho odpověď e mi moc líbila. Měl před sebou brýle, skleničku s vodou a zápisník. Když dostal otázku ohledně vyvolení. Řekl: „To máte tak, já si teď chci něco vybrat, a vyberu si třeba tohle, aby mi to sloužilo“ a sáhl po té sklenici. „, ale to neznamená, že tohle je špatné (zápisník). A tohle navíc potřebuju“ a nasadil si na oči ty brýle. Tak nějak je to s tím židovským vyvolením.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
HonzikPernik

Je demokracie

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
rigormortis

A korán je zakázaný?

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
anonym

Kulturně historické pozadí naší historie. Utvářela vzhled národů. Neomylně určovala co je nadřazeno, co je prašivé, co se nesmí, co zakázané, jakým směrem se bude ubírat náhled celé společnosti. Pozitiva žádná. Naopak, podle ní se vytvářely zákony, paragrafy, a neustále vytvářejí. Člověk přestal být svobodnou bytostí, byl svázán strachem z něčeho, co se zve nařknutí, takhle ne, a zákon. Zákon. Zákon přijatý z jiné doby, neakceptující přirozené běhy života jako je tomu u jiných živočichů. Neustálá schizofrenie z hrozícího boha – svědomí. Nakolik snad ona kniha pomohla celému lidstvu žít harmonicky? ?? Jména v Čechách a na Moravě jsou plná židovských jmen až haňba blut. Od Pavla, Petra, Jan, Rút, atd., však je poznáte. Proto preferuji jména slovanská. Jiřina, Květa, Jaromír-slav, Ladislav, taková, která jsou naše, ne někde ze židů. A ten svatý Cyril, ten biskup, to je mezi námi pěkné hovado. Jeho horliví stoupenci, vlastně slepé ovce zabili vědkyni Hypatia z Alexandrie. http://cs.wiki­pedia.org/wiki/Hy­patia_z_Alexan­drie

http://www.od­povedi.cz/otaz­ky/co-nasledovalo-po-zavrazdeni-vedkyne-biskupem-cyrilem
tak proč někomu takovému děkovat za jazyk český, když by stačilo hovořit jinak.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
rigormortis

Jak jsem již psal: Korán není zakázaný, spousta děl, ve kterých je násilí proti určité sortě lidí není zakázaných.
To že vycházíte z předpokladu že Main Kampf je zakázanou knihou kvůli nenáívisti, tak proč nezakázat všechny knihy s nenávistnou tématikou proti menšinám nebo jiným skupinám lidí spojujících vyznání, etnikum nebo sexuality neznamená, že tento argument je správný.
To že bojovali za nacismus Němci neznamená že nacisté jsou jen Němci a že všichni Němci jsou nacisté…jde o celkovou problematiku, která nestojí pouze na jednom předpokladu a je souborem argumentů pro a proti, bohužel u bible jde o rozšířenost…pokud by na konci druhé SV všichni četli Main Kampf, tak by ji asi těžko někdo zakázal, toť vše. Zkuste založit iniciativu pro zákaz bible, ale jako rozumný člověk bych se přiklonil k obyčejné ignoraci křesťanství v osobní rovině…

před 3783 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Nuk nuk

Kdyby HItler vyhrál válku, tak bys tady nebyl, hochu. Slované byli na seznamu etnik určených k vyvraždění, pravda my Češi bychom šli nejspíš ještě před Slováky, ale neboj i na Vás měl spadeno. Jediné, co by Ti pomohlo, kdybys byl modooký blonďák a uměl dobře hajlovat.

před 3784 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
led

Pri čítaní, hlavne náboženských kníh, nestačí len ich čítať, pozerať si písmenka, slabiky, slová, Ale treba pri tom rozmyšľať, hľadať myšlienku, niekedy skrytú, niekedy podanú ako na tácke. Zamýľať sa, čo chcel autor povedať, uvedomiť si historický a filozofický vývoj od doby vzniku dodnes.
V akom kontexe vzniklo „Nezabiješ“ vo vzťahu k všetkému živému…(nezabiješ človeka, blížneho svojho… tu sa nehovorí o „nižších“ zvieratách, vtákov, rýbách).
„Napoj a nakrm pútnika“ neznamená len fyzický nápoj a jedlo, ale podať duševnú stravu – vedomosti.
„Hosť do domu, Boh do domu. Čo mám, tvoje je. Podeliť chlebom, rybu“ snaha podeliť sa so svojimi znalosťami, skúsenosťami.
„Nakŕmiť hladných“, fyzicky nakŕmiť je jednorázová pomoc, ale naučiť ich loviť ryby, starať sa o úrodu, využívať plody Zeme, je možnosť trvalého nakŕmenia, získanie schopnosti obživy.
Kto neverí v dobro, nie je hodný dobra, ale napriek tomu (v prípade jeho potreby) dobro dostane.

před 3791 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
arygnoc

troška mála o vraždení inovercov a neveriacich:

Exodus 22:19 Kdo by obětoval bohům a ne samotnému Hospodinu, propadne klatbě.

Exodus 31:12–15 Hospodin řekl Mojžíšovi: Promluv k Izraelcům: Dbejte na mé dny odpočinku; to je znamení mezi mnou a vámi pro všechna vaše pokolení, abyste věděli, že já Hospodin vás posvěcuji. Budete dbát na den odpočinku; má být pro vás svatý. Kdo jej znesvětí, musí zemřít. Každý, kdo by v něm dělal nějakou práci, bude vyobcován ze společenství svého lidu. Šest dní se bude pracovat, ale sedmého dne bude slavnost odpočinutí, Hospodinův svatý den odpočinku. Každý, kdo by dělal nějakou práci v den odpočinku, musí zemřít.

Zabít nevěřící příbuzné a známé
Exodus 32:26–29 Tu se Mojžíš postavil do brány tábora a zvolal: „Kdo je Hospodinův, ke mně!“ Seběhli se k němu všichni Léviovci. Řekl jim: „Toto praví Hospodin, Bůh Izraele: Všichni si připněte k boku meč, projděte táborem tam i zpět od brány k bráně a zabijte každý svého bratra, každý svého přítele, každý svého nejbližšího.“ Léviovci vykonali, co jim Mojžíš rozkázal; toho dne padlo z lidu na tři tisíce mužů. Potom Mojžíš řekl: „Ujměte se dnes svého úřadu pro Hospodina každý, kdo povstal proti svému synovi či bratru, aby vám dnes dal požehnání.“

Smrt homosexuálům
Leviticus 20:13 Kdyby muž spal s mužem jako s ženou, oba se dopustili ohavnosti; musejí zemřít, jejich krev padni na ně.

Zabít následovníky Baala
Numeri 25:1–9 Když Izrael pobýval v Šitímu, začal lid smilnit s Moábkami. Zvaly totiž lid k obětním hodům svého božstva a lid hodoval a klaněl se jejich božstvu. Tak se Izrael spřáhl s Baal-peórem. Proto Hospodin vzplanul proti Izraeli hněvem. I řekl Hospodin Mojžíšovi: „Vezmi všechny představitele lidu a dej jim na slunci zpřerážet údy kvůli Hospodinu, ať se Hospodinův planoucí hněv odvrátí od Izraele.“ Mojžíš tedy izraelským soudcům řekl: „Pobijte každý ze svých mužů ty, kdo se spřáhli s Baal-peórem.“ I přišel jakýsi Izraelec a přivedl ke svým bratřím Midjánku před očima Mojžíše i celé pospolitosti Izraelců, právě když plakali u vchodu do stanu setkávání. Když to spatřil Pinchas, syn Eleazara, syna kněze Árona, vystoupil zprostředku pospolitosti, vzal do ruky oštěp, vešel za izraelským mužem do ženské části stanu a probodl je oba, izraelského muže i tu ženu až k jejím rodidlům. Tak byla mezi Izraelci pohroma zastavena. Ale mrtvých při té pohromě bylo čtyřiadvacet tisíc.

Bůh nařizuje vybít celé města, pokud se v nich vyskytují jinověrci
Deuteronomium 13:13–19 Kdybys uslyšel o některém svém městě, které ti dává Hospodin, tvůj Bůh, aby ses v něm usadil, že z tvého středu vyšli muži ničemní a svádějí obyvatele města slovy: „Pojďme sloužit jiným bohům,“ které jste neznali, budeš pátrat a zkoumat a dobře se vyptávat; bude-li to jistá pravda, že se taková ohavnost ve tvém středu stala, úplně vybiješ obyvatele toho města ostřím meče, zničíš je ostřím meče jako klaté, i všechno, co je v něm, i jeho dobytek. Všechnu kořist z něho shromáždíš na jeho prostranství a město i všechnu kořist z něho spálíš jako celopal pro Hospodina, svého Boha. Zůstane navěky pahorkem sutin, nikdy nebude vystavěno. Ať ti neulpí na ruce nic z toho, co propadlo klatbě, aby se Hospodin od svého planoucího hněvu odvrátil a udělil ti slitování. Slituje se nad tebou a rozmnoží tě, jak přísahal tvým otcům, když budeš poslouchat Hospodina, svého Boha, dbát na všechny jeho příkazy, které ti dnes udílím, a dodržovat, co je správné v očích Hospodina, tvého Boha.

Ukamenuj své nejbližší, pokud tě budou nabádat k víře v jiného boha
Deuteronomium 13:7–11 Kdyby tě tvůj bratr, syn tvé matky, nebo tvůj syn nebo tvá dcera nebo tvá vlastní žena nebo tvůj nejmilejší přítel potají ponoukal: „Pojďme sloužit jiným bohům,“ které jsi neznal ty ani tvoji otcové, některým z bohů těch národů, které jsou kolem vás, ať blízko tebe nebo daleko od tebe, od jednoho konce země až k druhému konci země, nepřivolíš mu a neuposlechneš ho, nebudeš ho litovat ani s ním mít soucit ani ho krýt. Musíš ho zabít. Nejprve se proti němu pozdvihne tvoje ruka, aby ho usmrtila, potom ruce všeho lidu. Budeš ho kamenovat, dokud nezemře, protože tě usiloval odvést od Hospodina, tvého Boha, který tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví.

Ukamenuj jinověrce
Deuteronomium 17:1–5 Nebudeš obětovat Hospodinu, svému Bohu, dobytče ze skotu nebo bravu, na němž je vada, cokoli špatného, protože to má Hospodin, tvůj Bůh, za ohavnost. Vyskytne-li se u tebe v některé z tvých bran, které ti Hospodin, tvůj Bůh, dává, muž nebo žena, kteří by se dopustili toho, co je zlé v očích Hospodina, tvého Boha, přestoupili by jeho smlouvu a odešli sloužit jiným bohům a klanět se jim, slunci nebo měsíci anebo celému nebeskému zástupu, což jsem nepřikázal, a bude-li ti to oznámeno nebo o tom uslyšíš, dobře si to prošetříš. Bude-li to jistá pravda, že byla spáchána v Izraeli taková ohavnost, vyvedeš toho muže nebo tu ženu, kteří se dopustili té zlé věci, ke svým branám a toho muže nebo tu ženu budete kamenovat, dokud nezemřou.

Ukamenuj ženu, která není panna při svatební noci
Deuteronomium 22:20–21 Jestliže však byla ta řeč pravdivá a u té dívky nebylo shledáno, že je panna, tedy vyvedou dívku ke vchodu do domu jejího otce, mužové jejího města ji ukamenují a zemře, neboť tím, že smilnila v domě svého otce, dopustila se v Izraeli hanebnosti. Tak odstraníš zlo ze svého středu.

Zabití za snahu pomoci
2 Samuel 6:3–7 Vezli Boží schránu na novém povozu. Vyzvedli ji z Abínádabova domu na pahorku; Uza a Achjó, synové Abínádabovi, řídili ten nový povoz. Vyzvedli ji tedy z Abínádabova domu na pahorku, Uza šel při Boží schráně, Achjó před schránou. David a všechen izraelský dům křepčili před Hospodinem za doprovodu různých nástrojů z cypřišového dřeva, citer, harf, bubínků, chřestítek a cymbálů. Když přišli k Nákonovu humnu, vztáhl Uza ruku k Boží schráně a zachytil ji, protože spřežení vybočilo z cesty. Hospodin vzplanul proti Uzovi hněvem. Bůh ho tam pro neúctu zabil a on tam při Boží schráně zemřel.

Eliáš s boží pomocí zabije 42 dětí, protože se mu posmívaly
2 Královská 2:23–24 Odtud vystoupil do Bét-elu. Když byl na cestě, vyšli z města malí chlapci, pošklebovali se mu a pokřikovali na něj: „Táhni, ty s lysinou, táhni, ty s lysinou!“ On se obrátil, podíval se na ně a ve jménu Hospodinově jim zlořečil. Vtom vyběhly z křovin dvě medvědice a roztrhaly z nich čtyřicet dvě děti.

Zabij nevěřící
2 Paralipomenon 15:12–13 Zavázali se smlouvou, že se budou dotazovat na slovo Hospodina, Boha svých otců, celým svým srdcem a celou svou duší. A každý, kdo by se nedotazoval Hospodina, Boha Izraele, propadne smrti, ať malý nebo velký, ať muž nebo žena.

Zabij starce, děti i ženy
Ezechiel 9:5–7 A slyšel jsem, jak ostatním poručil: „Procházejte městem za ním a bijte bez lítosti a bez soucitu. Starce, mladíka, pannu, děti i ženy zabíjejte, šiřte zkázu. Nepřistupujte však k nikomu z těch, na nichž je znamení. Začněte od mé svatyně!“ I začali od starších, kteří byli před domem. Nařídil jim: „Poskvrňte dům, naplňte nádvoří skolenými; jděte!“ I vyšli do města a pobíjeli.

Bůh zabíjí děti neposlušného národa
Ozeáš 9:11–16 Efrajimova sláva odlétne jako ptáče. Nebudou plodit ani rodit, ani neotěhotní. I kdyby své syny odchovali, připravím je o ně, žádný nezůstane. Běda i jim, běda, až od nich odstoupím. Efrajim, jak jsem viděl, tíhne k Týru ležícímu nad nivami; teď však Efrajim bude muset vyvést před toho vraha své syny. Dej jim, Hospodine! Co jim dáš? Neplodné lůno a vyschlé prsy jim dej! V Gilgálu je zdroj všech jejich zlořádů, proto jsem je tam začal nenávidět. Pro jejich zlé skutky je vypudím ze svého domu. Lásku jim už znovu neprokážu. Všichni jejich velmoži jsou umíněnci. Efrajim bude pobit, jejich kořen uschne, žádné ovoce neponesou. I kdyby něco zplodili, usmrtím to nejvzácnější, plody jejich lůna. – Můj Bůh je zavrhne; protože ho neposlouchali, stanou se psanci mezi pronárody.

A to som sa nedostal ku legáílnemu znásiľäovaniu, brania do otroctva, upalovaniu …
Toľko Biblia.

O čo je lepšia, ako iné zakázané knihy?
O čo sú lepší tí, ktorí sú vyznavači hlásateľov tejto knihy (teda veriaci)?

A mimochodom, i Mein Kampf sľubuje mier, dobrotu, lásku – vyvoleným.
Tak isto ako Biblia.

před 3791 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Nuk nuk

Ale ano, to tam je, jenže to je právě ten Starý Zákon.
Starý Zákon je z velké části popisem historických událostí. Ty je potřeba brát hlavně v dobových souvislostech, Tehdy žádný humanismus neexistoval. Prostě silnější národ pohltil a zničil ten slabší. Zotročování a znásilňování patřilo žel k věci. K tomu je dobré dodat, že Izraelité měli konkrétně znásilňování zakázané – pokud se ho dopustili, znamenalo to buď trest smrti pro násilníka, nebo se to dělo v době, kdy až tak detailně svůj zákon neposlouchali (i taková období byla).
V době, kdy Izraelité do Kenánu přišli, žili tam dost válečnické a krvelačné národy. S tím souvisí i výzvy k „vyčištění“ té oblasti. Kdyby je tam nechali žít, vyvraždili by naopak tyto národy je. Opět je ale potřeba si uvědomit, že se bavíme o dávném starověku. Židům naopak není vyvražďování příliš vlastní.
Co se týče homosexuality – ta byla v té době nepřípustná v drtivé většině civilizací (ačkoliv byly výjimky). Porpagace homosexuality jako nějaké alternativy je záležitostí několika posledních desetiletí.
Další věc je – které knihy jsou zakázané? Musimské, buddhistické i hinduistické knihy si můžete směle přečíst. Mein Kampf je zakázaný proto, že je propagací fašismu, ale to nemá nic do činění se starověkem. Jeho autorovi se pomocí vlastní demagogie podařilo vyvraždit desítky milionů lidí.
A poslení bod – Bible Starým Zákonem začíná. Vrcholí Novým Zákonem. V něm se pohled na věci dost zásadně mění. Tam žádné vybíjení kohokoliv nenajdete.

před 3791 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek