Avatar uživatele
JájsemRaibek

Není přikázání Boží „Nesesmilníš“ totožné s přikázáním „Nepožádáš manželky bližního svého“?

Je nebo to není totožné přikázání?
Však pokud bych porušil přikázání „Nepožádáš manželky bližního svého“, tak bych zároveň porušil i přikázání „Nesesmilníš“.

Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? HarpPlayer, annas, gagaga, gecco před 2632 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Pročtěte si odpověď na podobnou otázku.

http://www.od­povedi.cz/otaz­ky/je-v-prikazani-nepozadas-manzelky-blizniho-sveho-slovo-manzelky-v-singularu-nebo-v-pluralu

Je třeba vycházet z toho, jak zněla původní přikázáním, . došlo totiž k chybnému překladu a interpretaci. Takže dnes se vykládá jinak, než bylo v původním Desateru.

1. Původní přikázání znělo – Nebudeš cizložit, nikoliv Nesesmilníš.

„Podle TWOT znamená kořen slova "pohlavní styk s ženou či snoubenkou jiného muže“. Badatel Otto Procksch tvrdí, že zde nejde o monogamii či polygamii, jak bylo toto přikázání často vykládáno.

Jde o mimomanželský styk ženy; muž cizoloží jen při styku s ženou jiného, žena pak, když porušuje vlastní manželství. Mimomanželský styk muže s neprovdanou a nezasnoubenou ženou byl přípustný.

Výklad příkazu, který jej interpretuje jako zákaz mimomanželského sexu, je zcela chybný."

http://www.my­ty.info/rservi­ce.php?akce=tis­k&cisloclanku=2005030006

2. Nepožádáš manželky – jde o jednu manželku – zastaralý 2. p. j. č., nikoliv o číslo množné.

Jak je možné porovnat v odkazu, je totiž rozdíl mezi

původním Desaterem – Božím zákonem – (Ex 20,2–17 Český studijní překlad) a Změněným Božím zákonem schváleným papežem = katechismem římskokatolické církve.

Z toho plyne, že výklad 9. přikázání " Nepožádáš manželky… " neuvažuje o polygamii, ale je o monogamii. Z toho vyplývá i jazyková úprava. Původní přikázání znělo úplně jinak.

"Nebudeš dychtit po otroku, otrokyni, býku ani oslu

Přikázání bývá zkracováno, často redukováno pouze na „nepožádáš ani jeho manželku ani nic, co je jeho.“ Příkaz je pak často chybně interpretován ve smyslu zákazu cizoložství (to je však řešeno v předchozím přikázání )."

Upravil/a: annas

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Drap Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
gecco

Není totožné…
Smilnit lze nejen s manželkami svých bližních…
😉

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez Nahlásit


Avatar uživatele
ivzez

Není totožné. Smilnit lze i se svobodnými
(s těmi, kdo se neoženili nebo nevdaly).

„Matematicky“ vyjádřeno by přikázání
„Nepožádáš manželky bližního svého“
mohlo být podmnožinou přikázání
„Nesesmilníš“…

Upravil/a: ivzez

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kepler

Řekl bych, jedno je ochrana svého bližního, sesmilnění má rozšířenou působnost na všechny ženy kromě své manželky.

Upravil/a: Kepler

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Jiří Bohumil

To ano, ale „smilnit“ můžeš i jinde, nejen na „manželce bližního svého“. A to je tedy zakázáno tímto. Dnes je to ovšem u ateistů porušováno běžně (a oboje) a věřící se vyzpovídají, je jím dáno rozhřešení, pomodlí se a je po problému.:-)))

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

Je, ale jedině, pokud lidstvo jsou „bližní“. ;)
Záleží na tom, jestli tvůj soused, kterýho nemáš rád a „smilníš mu starou“, je taky tvůj bližní.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Roman71

Smilstvo a cizoložství není totéž. V obou případech se ale jedná o nevázané sexuální chování, které je v rozporu s Božími morálními zásadami.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Roman71

Jen pro vysvětlení:

Pokud nejsem s nikým v manželském svazku a mám pohlavní styk s osobou opačného pohlaví, dopustil jsem se smilstva.

Pokud jsem v manželském svazku a mám pohlavní styk s jinou ženou, než se svou zákonitou manželkou, dopustil jsem se cizoložství.

Tolik k lepšímu pochopení rozdílu :)

před 2629 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek