Avatar uživatele
Pokročilý

Kolikrat byla Praha hlavnim mestem Nemecka ?

A jak jsou na to Nemci dnes pysni ?

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Bronzový

Kam na takove nesmysly chodite?

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Pokročilý

Pletete si pojmy.To čemu vytrvale říkáte Německo bylo ve skutečnosti tzv.Svatá říše Římská národa německého která však navzdory názvu nebyla zdaleka výhradně německým státním útvarem,jistě ne složením svého obyvatelstva a státečků které k ní patřily.Ale vy jako byste neviděl žádný rozdíl mezi moderním německým státem a tím co za něj považujete v minulosti.Mimochodem Karel IV. když už se ho pokoušíte zneužít pro jakýsi pan německý světonázor uměl mluvit česky zcela plynule,byl to dokonce jeho jazyk mateřský.Celá ta vaše koncepce taky zavání nebezpečně moderním vnímáním národa a národností které však po většinu středověku bylo podstatně jiné než to dnešní.


Avatar uživatele
Zlatý

sídlo cisára NIE jE automaticky považované za hlavné mesto štátu (ríše).

v nemeckých dejinách NIKDE nie je spomínaná Praha ako hlavne mesto, maximálne ako sídlo cisára.

treba si aj uvedomiť, že v histórii Nemecka (dnešného) figuruje množstvo štátnych spolkov a aliancií, ktoré boli iba politicky spojené a hlavné mesto ako aliancie nebolo nikdy stanovené, pozrite napr. obdobie interregna, panovanie Habsburgov (1438 - 1740), hanza, šmalkadský spolok, tridsaťročná vojna, Pruské kráľovstvo, sedemročná vojna, vojny o bavorské dedičstvo, napoleonské vojny a s tým súvisiaci zánik Svätej ríše rímskej nemeckého národa (nie nemeckej ríše!), atď. atď. atď.

Berlín už 200 rokov po svojom založení sa stáva vládnym mestom brandenburských markgrófov a kurfirstov (1451) - historický prvé nemecké hlavné mesto.

takže predstava, že keď nemecko bolo vládou panovníka Českých zemí (nie nutne českého panovníka - mnohokrát išlo o panovníka dnešných viacerých štátov, ale vtedy jedného štátu) AUTOMATICKY sa hlavným mestom nemecka stáva Praha, je blud.

no a samozrejme by neuškodilo upresniť, čo si predstavujete pod nemeckom - ktorú dnešnú spolkovu krajinu a v akom období, lebo tie sa veľmi menili ako územne, tak zriadením (cisárstvo, kráľovstvo, republika, ríša).
Doplňuji:
zhrniem to veľmi krátko (i s ohľadom na diskusiu):

máte pokrivené vnímanie.
nie iba v tomto vlákne (dotaze), ale vo viacerých.
spochybňujete pravdy všeobecne prijímané iba vlastným názorom, vlastnou interpretáciou, ničím iným.

pokiaľ chcete viesť konštruktívny dialóg, musíte prijať pravidlá, za ktorých sa bude diskutovať - a tými je aj vhodná a najmä presná formulácia (argumenty typu "Sidlo cisare je VZDY hlavni mesto" nie sú všeobecne prijímané ako relevantné) - argumentujte podloženými tvrdeniami, nie vlastnou interpretáciou toho ktorého pojmu.

ušetríte tým sám seba od rozčuľovania sa a asi sa tým zvýši i váš kredit na tomto fóre.


Avatar uživatele
Zlatý

Výraz hlavné mesto je pomerne novodobý pojem. V časoch minulých sa užíval skôr pojem sídelné mesto, mesto kde sídlí vládna moc - kráľ, knieža... čo znamená, že nemusí ísť vždy o konkrétne mesto, (Mocnár predsa mnohokrát putoval s celým svojim dvorom, mobilné sídelné mesto? kočovníci), ale mesto, kde práve sídli, vládca vykonávajúci svoju právnu moc.
Ano, za Karla IV, či Rudolfa II, bola Praha sídelným hlavným mestom Kráľovstva českého, ale už nie Svätej ríše rímskej a nemeckého národa, problémy a spory jednotlivých "členských" kniežatstiev a iných organizačných zoskupení sa riešili prevažne na ich územiach.


Avatar uživatele
Zlatý

http://cs.wikipedia.org/…

A kdeže je Karel IV.


Avatar uživatele
Pokročilý

Cože? Toto je nesmysl. Hlavní město Německa bylo/je Berlín. A České republiky je Praha.

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Zlatý

arygnoc

zhrniem záverom:
v žiadnych historických dokumentoch o Prahe sa netvrdí, že Praha bola niekedy hlavným mestom Nemecka.
v žiadnych historických dokumentoch o Nemecku sa netvrdí, že Praha bola niekedy hlavným mestom Nemecka.

punktum.

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

mosoj
to je treba hledat seriozne, a ne na Wikipedii, ta je dokonce, co se tohoto tyka, dost rozlicna(dle zemi), a v podezreni mam "narodni zajmy"involvovanych statu, proto je Wiki na to nedostacujici.

Avatar uživatele
Zlatý

arygnoc

sídlo cisára NIE jE automaticky považované za hlavné mesto štátu (ríše).

v nemeckých dejinách NIKDE nie je spomínaná Praha ako hlavne mesto, maximálne ako sídlo cisára.

treba si aj uvedomiť, že v histórii Nemecka (dnešného) figuruje množstvo štátnych spolkov a aliancií, ktoré boli iba politicky spojené a hlavné mesto ako aliancie nebolo nikdy stanovené, pozrite napr. obdobie interregna, panovanie Habsburgov (1438 - 1740), hanza, šmalkadský spolok, tridsaťročná vojna, Pruské kráľovstvo, sedemročná vojna, vojny o bavorské dedičstvo, napoleonské vojny a s tým súvisiaci zánik Svätej ríše rímskej nemeckého národa (nie nemeckej ríše!), atď. atď. atď.

Berlín už 200 rokov po svojom založení sa stáva vládnym mestom brandenburských markgrófov a kurfirstov (1451) - historický prvé nemecké hlavné mesto.

takže predstava, že keď nemecko bolo vládou panovníka Českých zemí (nie nutne českého panovníka - mnohokrát išlo o panovníka dnešných viacerých štátov, ale vtedy jedného štátu) AUTOMATICKY sa hlavným mestom nemecka stáva Praha, je blud.

no a samozrejme by neuškodilo upresniť, čo si predstavujete pod nemeckom - ktorú dnešnú spolkovu krajinu a v akom období, lebo tie sa veľmi menili ako územne, tak zriadením (cisárstvo, kráľovstvo, republika, ríša).

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

Berlin 1451 ? Byla mala slovanska vesnice, ve ktere se domluvla nemecky jen "vrchnost", zatimco Praha byla velkomestem evropskeho vyznamu. Berlin, pochazi od slovanskeho berla=mocal, v Rusku jeste bezne. Vzdyt ma vetsina berlinskych ctvrti dodnes slovanska jmena.

Avatar uživatele
Zlatý

arygnoc

česi prišli do berlína po r. 1730 (protestanti z Čiech), kde žili v tzv. Böhmisches Dorf.

Spandau - slovanské sídlisko, na mieste ktorého vzniklo germánske sídlisko Berlin (prvá zmienka z roku 1244)
berlín (ako mesto) vznikol spojením osád Berlin a Cölln (1307).

žiadna berla - berla i v historických prameňoch znamená palica.
pletiete si to s berulou - močiarnou rastlinou (česky Potočník vzpřímený (berula angustifolia)).
Mesto Berula sa nachádza v Gruzii.

no čo dodať.

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

arygnoc, ted jste uplne mimo !
Spandau ted povazujete za vzor ceho ? A dale 1307 ? Chcete snad ignorovat tu slovanskou vetsinu ? To nema s Cechy(akci hrabete Zinzendorfa 1730))nic spolecneho. Me tu jde o puvodni obyvatelstvo, to ktere tam dodnes napr. v oblasti Chotebus - Budysin slovansky mluvi. Jmeno Berlin nepochazi od medveda, jak si to Nemci preji, a skoro vsechny berlinske ctvrti maji stale jeste slovanska jmena, a ktomu vas napadlo co ? A Spandau je od Berlina dost daleko, jste uplne mimo !

Avatar uživatele
Zlatý

arygnoc

pôvodné slovanské obyvateľstvo okrem lužických srbov zmizlo v hĺbkach dejín - sťahovania národov a tie ostatné veci okolo toho. tých pár tisíc potomkov lužických srbov (60-100.000) rozhodne nie sú väčšinou (ich jazyk vznikol z kmeňového jazyka polabských Milčanov, ale i Biežunčanov, Glomačov, Nisan a dnes ním aktívne hovorí cca 50.000 ľudí).

potomkovia pôvodných slovanských kmeňov zo 7. storočia (sprévania, havolania, mená podľa riek sprévy a havoly) tam neostali vôbec.

historicky nie je známy ani starý slovanský názov, keď oblasť v 10. storočí osídlil germáni (branibori).

špandauský hrad založil skutočne albrecht medveď (Albrecht der Bär), a ten si v roku 1153 podmanil polabských slovanov (v roku 1157 si branibory podmanil úplne práve tam postavil hrad špandavu).

to, že nejaký čas toto územie (rozhodne nie nemecko) patrilo pod správu českého kráľovstva, nerobí z prahy hlavné mesto nemecka.

na margo slovanských názvov (ktoré vôbec nie sú predmetom otázky) - koľko pôvodne nemeckých názvov lokalít (geografických názvov, ale aj priezvísk a slov v českom jazyku) je v čechách (a to celých, nie iba v sudetách)?

znamená to, že berlín bol/je hlavným mestom čr? a čo na to česi (veselo si hrdo bijú do hrude: Ja, švarc, som hrdý moravák spod špilberka! - veď to je tak smiešne)?

vaša argumentácia je smiešna - praha je i na slovensku, mám pocit že i v usa a argentíne (nechce sa mi to dohľadávať) - znamená to, že máme washingtonu a buenos aires poslať nótu so žiadosťou o okamžitú kapituláciu?

ste smiešny a vaše banálne a nepravdivé argumenty (slovanská väčšina v oblasti berlína) sú chabým pokusom a heroizáciu čechov - ktorí len tak mimochodom vždy (je jedna či dve historické výnimky, aby som nekrivdil) boli zbabelým národom a nechávali za seba rozhodovať iné národy.

takže buďte realista a nehľadajte velikášstvo/velikosť tam, kde nie je.

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

No ted jste tomu ale dal korunu. Slovanskou vetsinou v 300km okoli Berlina myslim ty, co tam jsou puvodnim obyvatelstvem, Nemci tam zacali prichazet teprve ve stredoveku a i tam je to dnes velke tabutema o kterem se ve skolach neuci.

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

Sidlo cisare je VZDY hlavni mesto. Jednalo se sice o ranny stredovek, kde leccos bylo s pojmy jinak, ale za temi se neschovavejte ! Ravenna byla taky hlavnim mestem Italie, ackoliv tu byl mnohem vetsi Rim. Ale to uz na trunu sedel Theoderich.

Avatar uživatele
Pokročilý

sassan

Tvrzení že tam kde sídlí císař je vždycky hlavní město je nesmysl.Stejně jako je nesmysl že byla Ravenna de facto hlavním městem na italském poloostrově(nikoli státu zvaného Itálie)až když-vasimi slovy až když seděl ba trůně Theodorich.Ve skutečnosti už byla faktickým hlavním městem západní části Římské říše od počátku 5.století.a ne až s Theodorichem.

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

Proc nesmysl ? Vzdyt se tam nachazi cele vedeni statu a statni sprava. A tak to v Praze prece bylo do 1620 ! Viden nebyla nic jineho, nez domovina Habsburku, to se ale tou valkou zmenilo.

Avatar uživatele
Pokročilý

sassan

Jestli chcete abych vám uvedl mnohé případy kdy se panovník dlouhodobě zdržuje na nějakém místě avšak ono místo není považováno za hlavní město státu ani se tam nenachází po jeho boku celá správa státu,tak to není žádný problem.Praha skutečně pnila úlohu sídelního a defakto hlavního města v rámci Babsburského mocnářství(A za Karla IV rovněž v rámci Svaté Říše Římské)ale to neznamená že je sídelní místo panovníka vždy i městem Hlavním v rámci státu.A Mimochodem Víden rozhodně NEBYLA domovinou Habsburků.

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

Mimochodem, pred tricetiletou valkou (Praha byla zase hlavnim mestem Nemecka a sidlem cisare)melo Nemecko jednoho cisare, a po - dva a dve hlavni mesta, a to zustalo dodnes, jedno protestantske(Berlin)a jedno katolicke(Viden)a Praha upadla v zapomenuti.

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

Tak prvni uz to povazuje za nesmysl. O Karlu IV. a Rudolfu II. jeste nic neslysel ? A mluvili cesky ?A co Siegmund, bratr Vaclava IV ? Bez Googlovani zadne znalosti ?

Avatar uživatele
Pokročilý

sassan

Pletete si pojmy.To čemu vytrvale říkáte Německo bylo ve skutečnosti tzv.Svatá říše Římská národa německého která však navzdory názvu nebyla zdaleka výhradně německým státním útvarem,jistě ne složením svého obyvatelstva a státečků které k ní patřily.Ale vy jako byste neviděl žádný rozdíl mezi moderním německým státem a tím co za něj považujete v minulosti.Mimochodem Karel IV. když už se ho pokoušíte zneužít pro jakýsi pan německý světonázor uměl mluvit česky zcela plynule,byl to dokonce jeho jazyk mateřský.Celá ta vaše koncepce taky zavání nebezpečně moderním vnímáním národa a národností které však po většinu středověku bylo podstatně jiné než to dnešní.

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

Takze matersky jazyk Karla IV. mela byt cestina, kdyz otec byl Nemec a matka ackoliv Premyslovna neumela cesky, coz je prece u Premyslovcu znamo (v jejich poslednich dvou stoletich). Zneuzit se pokousite vy, a proc ? Mel vas profesor partajni knizku ? Muj ne !

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

A jakto, ze si pletu pojmy ? "Bylo ve skutecnosti" a "nebyla zdaleka vyhradne"- co je to za argumentaci ? Komunisticka ? A v Sudetech zila male nenecka mensina, ze ano ? To uz zname od KSC.

Avatar uživatele
Pokročilý

sassan

Co to zas plácáte?A co sem pletete Komunismus?A Sudety?Většina návštěvníků zjevně pochopila velmi dobře o čem píši a rozdíl mezi volnou federací mnoha středověkých státečku zvanou Svatá Říše Římská a Německem.To vy byste měl vysvětlit svou argumentaci která(když už jste se uchýlil k tomu osočování)jako by z oka vypadla překroucenému pojímání dějin Nacisty.

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

"Vetsina navstevniku"? Zadne volne statecky se nekonaly ! To si pletete s obdobim po 30ti-lete valce ! A co myslite tim "prekroucenym pojimanim" ? Byl jste clenem KSC, nebo ne ? Stale tam jeste sedite, vy nacionalisti ! A o co vam vlastne jde ? Dela vam to dobre ignorovat 10 milionu Slovanu v Nemecku ? Kteri uz bohuzel po staleti neznaji jejich materstinu(nekteri ano)- a jsme zase u Karla IV!

Avatar uživatele
Pokročilý

sassan

Pane Bože...a jestě větší nesmysly.A dokonce mě nazívat nacionalistou když je to přesně to co kritizuji na vašem vnímaní dějin a s čím tu právě zase nacionalisticky pokračujete je absurdní.Členem KSČ jsem nebyl-na to jsem moc mladý,s reálným komunismem také rozhodně nijak nesympatizuji(zato s konstituční monarchíí ano pokud mě chcete nějak škatulkovat).Většinou návštěvníku jsou míněny souhlasné body a skutečnost že kromě vás dosud nikdo nevidí nic závadného v tom co píši což se o vás od samého začátku říci nedá.Jestli můžete říct:"Žádné volné státečky se nekonaly a že si to pletu s dobou po 30tileté válce tak se sám usvědčujete z totálního nepochopení útvaru zvaného Svatá říše římská a je to ještě větší nepravda než vaše další omyly jako nappříklad že se Ravenna stala faktickým hlavním městem na italském poloostrově až s Theodorichem nebo že Víden byla domovinou Habsburského rodu.

Avatar uživatele
Zlatý

arygnoc

význam "menšina" v politikom vnímaní sa berie ako pojem s ohľadom na celé územie štátu, nie na jednotlivé regióny, kde môže byť väčšinovým obyvateľstvom.

vy asi nerozumiete významom slov, ktoré používate.

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

arygnoc, tak tady si jen nerozumime, ale mam ten dojem, ze vy jste zastancem te komunisticke legendy o SNP, a tudis hazete "klacky pod nohy"rad, ne ? Byl jste clenem KSC ?

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

sassan
jak jste na to prisel, ze Karel IV. mluvil cesky ? Jeho matka byla "skoro receno"Ceska, jejiz rod ale cesky jiz nekolik stoleti nemluvil. V CECHACH POLITICKE TABU PANOVE !

Avatar uživatele
Pokročilý

sassan

Chcete slyšet Karlova vlastní slova psaná česky?Asi pro vás Zbytečné ale-to proto že jinde už píšete že se :"nejedná o fakta"... Politické tabu leda tak ve vaší hlavě.Mimochodem i v jíných středověkých monarchiích byl běžně jazykem nobility jazyk odlišný od původního domácího lidu.

Avatar uživatele
Zlatý

arygnoc

... kromě češtiny, kterou považoval za svou mateřštinu, ovládal také latinu, francouzštinu, němčinu a italštinu.

zdroj:
http://www.odmaturuj.cz/…

bavíme sa o karlovi, nie o jeho matke eliške.
tá bola vychovaná v habsburskom prostredí (matka Guta bola habsburská, kde sa hovorilo nemecky) a okrem toho bola nemčina vtedy prvým jazykom v čechách a čeština jazykom plebsu (poddanstva).

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

ano, ted jste to sassanovi povedel ( s eliskou).
A cestina ? Je jen legenda, ktera se hezky posloucha, me taky zni hezky nemyslete...,jen nemam rad komunisty...

Avatar uživatele
Pokročilý

sassan

To těžko.Jestli žijete v představě že Přemyslovcům(i těm pozdním)byla čeština zcela cizý tak jste zase jednou na omylu.Ve středoevropském prostoru byla Němčina(vedle latiny)dominantním jazykem nobility stejně jako francouzština dál na západě(nebo i o hodně později v Carském Rusku)ale to neznamená že by jí nikdo z královského rodu nemluvil.Dokonce i Habsburkové mnohem později navzdory svím pokusům o větší germanizaci která by víc jednotila jejich různorodé poddanstvo měl tento rod snahu učit své děti všem hlavním jazykům říše v četně čestiny.A i kdybych připustil že Eliška neuměla česky ani slovo stále by to byla Karlova mateřstina v tom smyslu že to byl první jazyk jemuž se naučil.Ale marně nejspíš vysvětluji a obhajuji-vždyt jak byste vy mohl věřit mě když nevěříte dokonce ani Karlovy samotnému a shazujete jeho vlastní slova jako pouhou "pohádku" aniž byste ovšem nějakým faktem podpořil tento váš smělí a zcela ojedinělí názor.To je jako kdyby jste slyšel někoho hrát brilantně na klavír a následně to okomentoval slovy že tu brilantní hru jen předstíral.Karel dokonce povýšil češtinu na jazyk diplomatický...

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

Jses uplne na omylu a za par let to uvidis v televizi, a jsem zvedav, co tomu pak reknes. Zastavas totiz, at uz to vis nebo ne, nazor "betonovych hlav"a to je jizda proti zdi, uvidis.

Avatar uživatele
Pokročilý

sassan

Jsem na omylu navzdory tomu že nedovedete vysvětlit čím konkrétně?Jsem na omylu navzdory tomu že narozdíl od vás se opírám o konkrétní fakta?Jsem na omylu protože s vámi narozdíl od vás nemluvím jak s vesnickým lojzou?A konečně jsem na omylu protože používám vlastní mozek?Vy se tu pořád odvoláváte na to jak ti druzí to nechápou a že jsou jen loutky s vymytou hlavou zatímco vy to víte lépe než všichni ostatní(navzdory tomu že to nejste vůbec schopen obhájit aby to mělo hlavu a patu).Což je vlastně dost vtipné protože jestli tu někdo působý dojmem mozku totálně vymytého nějakými teoriemi kombinovanými se špetkou špatně pochopených informací, kterého rozhodně nelze žádnými argumenty přesvědčit leda tak víc naštvat tak jste to vy.Ted jsem si všiml že o Karlově otci v jedné z předchozích reakcí zase naprosto zcestně mluvíte jako o "Němci"-ukázkový nacionalistický přístup násilně roubovaný na dobu kde národ a národnosti nebyly vnímány zdaleka tím způsobem jako dnes což si patrně pořád odmítáte připustit.

Avatar uživatele
Bronzový

Mc Merkurion

citace vita caroli - život karlův,jeho vlastní životopis:"…A tak, když jsme byli přišli do Čech, nenalezli jsme ani otce, ani matky, ani bratra, ani sester, aniž koho známého. Také řeč českou jsme úplně zapomněli, ale později jsme se jí opět naučili, takže jsme mluvili a rozuměli jako každý jiný Čech... Toto království jsme nalezli tak zpustošené, že jsme nenašli ani jediného hradu svobodného, který by nebyl zastaven se všemu královskými statky, takže jsme neměli, kde bychom přebývali, leč v domech měšťanských jako jiný měšťan."

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

McMercurion
tam se nejedna o fakta, ale hezky se to cte

Avatar uživatele
Pokročilý

sassan

Nejedná se o fakta?Tak silný výrok jistě můžete podložit něčím konkrétním....?

Avatar uživatele
Zlatý

mosoj

Nemluvíš náhodou o NDR ?

Avatar uživatele
Pokročilý

knedlik123

NDR ? Ano, dalo by se tak rict, Berlin a okoli...

 

Zajímavé otázky v kategorii Kultura a společnost

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Kultura a společnost

Zlatý annas 3356
Zlatý Drap 1790
Zlatý led 1450
Zlatý hanulka11 1277
Zlatý quentos 1113
Zlatý marci1 1074
Zlatý vagra 799
Zlatý mosoj 798
Zlatý gecco 714
Zlatý iceT 652

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.