Avatar uživatele
eleonnore

Kdy se používá spojka u auta?

Začínám s autoškolou a tak se chci trochu připravit. Vím, že hlavně při rozjezdu. Ale kdy dále? U řazení? Při zastavení na křižovatce/v ko­loně?
Moc děkuju :)

Zajímavá 0 před 2781 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
klumprt

Spojka spojuje motor s koly. Když je pedál sešlápnutý, tak motor se odpojuje od kol. Motor od kol se musí odpojit v následujících situacích:

  1. Startování. Aby se dalo nastartovat, musí se motor roztočit. Je zřejmé, že se přitom nemůžou točit kola. Auto by tak muselo jet už při startování. Elektřina baterii však zpravidla nedokáže zároveň nastartovat motor a pohánět auto kupředu. Ovšem dá se startovat i na neutrál, bez spojky.
  2. Řazení. Každá rychlost představuje jiné ozubené kolečko. Jestli máš bicykl s více rychlostmi, tak je to podobné. Akorát v autě není řetěz, ale ozubené kolo, které zapadá do jiných ozubených kol. (Vím, že je to asi složitější, ale k tomuto vysvětlení by to mohlo stačit.) Když chceš přeřadit na jinou rychlost, musíš nejdřív to ozubené kolo vyndat, přesunout a napojit na jiné ozubené kolo. To vyndání a zandání se dělá právě spojkou.
  3. Zastavení. Když chceš zastavit a teprve pak vypnout motor, není jiné možnosti než odpojit motor od kol. A to se dělá spojkou.

Když chceš odpojit motor od kol na delší dobu, např. u železničního přejezdu, nebo na semaforu, vyplatí se řadit neutrál. Odpojíš motor od kol, auto vrčí a nikam nejede. Zatáhneš ruční brzdu a nohy si můžeš natáhnout na palubku.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
cukrar

elennoro, spojka se používá hlavně při rozjezdu, řazení rychostí.
Ten kdo to umí, nebo při poruše, nemusí používat spojku

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Klaproth

klumprt – s tím startováním to není jednoznačné. V manuálu k mému autu vyšlapování spojky při startu hrubě nedoporučují.

před 2781 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Klumprt: „To vyndání a zandání se dělá právě spojkou.“ myslím, že tohle nemáš dobře. To zpřeházení koleček se děje řazením řadící pákou. Sešlápnutí spojky jen vyřadí spojení mezi motorem a kolama a tím omezí síly nutné pro synchronizaci v převodovce a tím umožní aby do sebe při řazení mohla zapadnou kolečka, která se ještě o zlomek vteřiny otáčela natolik různými rychlostmi, že při pokusu o zasunutí do sebe by došlo k mechanickému poškození.

Jinak bych řek, že to máš sepsaný docela slušně 😉

před 2781 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
klumprt

OK, nepřu se 🙂 Jsem jen pouhý řidič.

před 2780 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
cukrar

Klumprt,
zapomněl jsem že mezi motorem a kolem je ještě převodovka a diferenciál.

před 2781 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek