Avatar uživatele
Pokročilý

Kam zmizel rozdíl v ceně mezi benzinem a naftou?

Znáte někdo důvod? Nemohu nic najít. Přece nafta je odpad při výrobě benzinu, ne? Odjakživa byla nafta levnější. Našla jsem nějaké historické údaje:
- v roce 1913 stál litr benzinu 0,72 kčs a nafta 0,28 kčs,
- v roce 1953 stál litr benzinu 4 kčs, nafta 2 kčs,
- v roce 1978 stál benzin Special 6,50 kčs, Super 7,50 kč a nafta 2 kč,
- tady je rozdíl snad nejmarkantnější - nafta stála cca ČTVRTINU ceny benzinu!!!!!

- další údaje jsem nenašla, ale moc dobře si pamatuju, že ještě v 90. letech se nám silně vyplatilo si koupit dieslové auto. Cena a spotřeba nafty vyrovnala rozdíl ve vyšší nákupní ceně auta a dražších náhradních dílů a údržby.
- dneska koukám, že cena nafty a benzinu je úplně stejná.
A já se ptám proč? Jsou vyšší náklady na výrobu? Je kvalitnější, bylo nutno zainvestovat miliardy do nových technologických postupů? Nebo je to jen uměle vyšroubovaná cena, vyvolaná poptávkou? Moc by mě to zajímalo. Dá se o tom někde najít odborný článek?
Doplňuji:
Hm, skvělé. Takže možnost b) v mé otázce. Toho jsem se obávala, že je to jen prachsprostě vyšroubovaná cena od výrobců. Takže náklady mají na výrobu stále stejné oproti benzinu (tedy cca čtvrtinové), ale cenu šroubují jen proto, že je o naftu zájem?! Na jednu stranu se stíhají kartelové dohody, hlídá se monopol a nevím co ještě a na druhou stranu tohle je beztrestné, normální, nikomu to nevadí? Vlastně.. komu by to vadilo, že jo? Stát má jistě radost, protože spotřební daň a DPH je mnohem vyšší z částky 32 korun než z částky 8 korun. Nemluvě o tom, že velké procento podnikatelů potřebuje k výkonu své živnosti nákladní auto, tudíž vyšší vstupní ceny na všechno, vyšší prodejní cena služeb i výrobků a tudíž opět vyšší DPH a daně. Tak proč by to někdo řešil.
Díky všem za odpovědi (i když tajně jsem doufala v možnost a)).
Ještě dovětek: dělám nějaký 3D modely v jedné online hře a když je o věc zájem, snížím cenu, aby si ji mohlo dopřát ještě víc lidí, když se jim líbí. Bylo by fajn, kdyby se takhle chovaly firmy i v reálném světě, ale nejspíš jsem jen hloupá a naivní husička. Nic, konec diskuze. Ještě jednou děkuji za reakce.

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Zlatý

Srovnala se spotřební daň, která je mocným nástrojem státu.

Srovnávat ceny za minulého režimu a dnes sice jde, ale je to k ničemu.

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Kdysi byla nafta odpad při výrobě benzínu, vznětových motorů bylo málo, nevědělo se co s ní, a její cena tomu odpovídala. Dnes jezdí mnohem více vozidel se vznětovým motorem, je tudíž vyšší poptávka a tím i cena.
Doplňuji:
Pochopitelně, to co uvádím, je jenom jeden z faktorů ovlivňujících cenu. Zajisté mají vliv i vyšší výrobní náklady (cena ropy, energie, biosložky apod.).


Avatar uživatele
Zlatý

Viz Lamalam...
;-)
Na druhou stranu se i výrazně srovnaly ceny aut s benzinovým/naftovým motorem - a hlavně servis těchto motorů (kdysi to byl pod 10.000 km, nyní není výjimkou i 30.000 - tedy cca stejně, jako u benzinů).
Jako hlavní ´problém´ nafťáků dneska vidím vyšší zákonné pojištění (větší motory), takže se vyplatí až při vyšším nájezdu (spotřebu mají, přecejen, nižší).


Avatar uživatele
Bronzový

krom poptávky a světových cen ropy šroubuje cenu nafty přidávání biosložek


Avatar uživatele
Stříbrný

Nafta přestala být odpad. Nyní je to normální žádaná surovina. Pokud už není třeba řešit kam s ní, ale kde ji vzít, samozřejmě cena stoupá. Je to běžný ekonomický jev. V kapitalismu se každý snaží vydělat a přežít. Zvýšením ceny nafty může udržovat konkurenční cenu benzínu, jinak by benzín musel zdražit....(např)

Děláte modely a když se model líbí, snížíte cenu. To je ale také normální. Z kusové výroby přecházíte na sériové kopírování čímž se vám snížili náklady a je pro vás výhodné prodat větší množství za nižší cenu. Ovšem pokud máte omezenou kapacitu výroby, třeba dokážete vymyslet jeden model za den na míru zákazníkovy a o kopie není zájem, začnete být vyhlášená, máte každý den dva zájemce, pak ekonomicky normální je zvednout cenu. Vy děláte stále stejně, půlka zájemců odpadne, ale vám to nevadí protože byste jim stejně nic prodat nemohla. Vy víc vyděláte.

Zákon proti tomu nebojuje, protože nejde o kartel (v popisovaném případě, skutečnost může být jiná). Je to normální tržní chování.

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 622
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 572
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 218
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.