Avatar uživatele
Damiana

Jsou domácí úkoly žáka jen další zbytečná práce pro učitele? Kam se ztratila touha po vzdělání?

K čemu jsou dobré domácí úkoly, čtenářské deníky apod., když si školáci a studenti všechno stejně jen zkopírují z internetu nebo je úplně ignorují? Až na pár výjimek, které ještě mají o vzdělání zájem nebo je k tomu vedou rodiče. Není na tom nakonec nejhůř učitel, který jediný musí něco dělat? (Tzn. číst ty opsané verze nebo psát poznámky, že úkol opět nebyl vypracován.)
Pamatuji na dobu, kdy i vyhlášení sígři měli o přestávce na pilno a buď opisovali nebo alespoň šprty nutili psát jim úkoly. Ale alespoň se trochu „snažili“. Na „cigáro“ zašli až tajně po škole, aby je nikdo neviděl.
Kam se ztratila touha po vzdělávání se?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 6Pro koho je otázka zajímavá? annas, iceT, hanulka11, hanny 2, Drap, anonym před 4405 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Damiano, záleži i na učiteli. Měl by poznat, že žák úkol opsal nebo knihu nečetl. O tom, se dá snadno přesvědčit. Zeptat se při zkoušení z četby na detail, který v okopírovaném obsahu není. Když má učitel podezření z opisování, hned studenta vyzkoušet a také se přesvědčit o jeho znalostech. Funguje, i když se to nedá aplikovat vždy.
Jenže takový učitel je podle žáků „pes“, i když v dospělosti si mnozí uvědomí, že učitel se snažil, aby se každý ve vědomostech spoléhat co nejvíc na sebe, nikoliv na druhé.
Proč známkovat vědomosti někoho jiného bez ověření? Třeba uživatelů Odpovědí? V tomto směru jsou úkoly zbytečné. Slohové práce psát zásadně ve škole, nedávat témata předem. Když si studenti na tento způsob zvyknou, překvapí učitele svými nápady, pohotovostí. Učitel českého jazyka by měl vzbudit lásku ke knihám, procvičovat pravopis apod. Je to zbytečné zdůrazňovat. Na jedné straně je dobré, že lze řadu informací vyhledat, ale málokdo si uvědomuje, že když opisuje a kopíruje, že vidí odpověď jen několik minut, nemusí přemýšlet, proto se mu nové poznatky nevryjí do paměti. Stejně tak, když mu někdo poskytne „medvědí službu“.
Dost často učitelé na ZŠ dávají lepší známky jen kvůli tomu, aby žák získal lepší průměr, který se započítává pro přijetí na SŠ, jen aby měli klid od rodičů, kteří jsou mnohdy nekritičtí. Na střední škole se už studenti pravopis nenaučí, protože získali špatné základy, a navíc argumentují – máme přece počítač, který chyby opraví …
Občas se rodičům nelíbí špatné známky, objevují se otázky, proč má mé dítě čtyřku? Chtějí, aby dítě něco umělo, nebo mělo jen pěkné známky? Je pravda, že čtyřka od některého učitele = dvojce u učitelé jiného.
I v minulosti žáci úkoly opisovali, vypracovávali taháky, ale vyhledávání v učebnici bylo mnohem náročnější, takže v hlavně zůstalo víc. Myslím si, že je chyba nejen ve způlsobu vzdělávání učitelů, ale i jejich přistupu k práci. Být učitelem je poslání… Jde o povolání náročné především na psychiku, protože… Nechci se už víc rozepisovat, děti i učitelé jsou produktem společnosti … Záleží na každém, zda chce něco znát, nebo nikoliv …
Doplňuji:
Oprava: spoléhal, učitele, v hlavě, ve způsobu, přístupu, ještě.

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
anonym

Damiano, mně se nejčastěji vrací odvolávání se na „internetovou češtinu“. Myslím si ale, že největší svinčík ve vzdělání dětí si dělají sami rodiče.
Za prvé dávají dětem sami špatný příklad.
Nechávají děti, aby k učitelům a ke škole neměli patřičnou úctu a znemožňují tím pedagogům vykonávat řádně jejich profesi.
Plnění povinností svých dětí vůči škole nekontrolují a na domácí úkoly mají většinou názor, že je to obtěžování jejich ratolesti.
Celkově vidím úpadek vzdělání právě ve špatné morálce dnešního žactva, v jejich beztrestnosti a naprostém ignorování jakýchkoli pravidel.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Drap

Úroveň vzdělanosti klesá, a vzdělání samotné v některých případech je dokonce na škodu. Slušně nedokáži vyjádřit, kam to spěje.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
anonym

Ad annas, ač bych jinak dal rád palec za obsah, připadá mi přece jen, že by forma měla u profesionální češtinářky korespondovat s proklamacemi o jazykové čistotě.
Protože jsem byl po mobilu vyzván, abych případné glosy vkládal diskrétně do diskuze, tak jsem toho pamětliv.
(viz pár odkazů: „v hlavně zůstalo víc“, „ve způlsobu vzdělávání“, „Ješě dodávám“).
Je přece škoda kazit vlastní mateřštinu, navíc u „části střelné zbraně“ se ani nejedná o překlep, neboť dané klávesy nejsou sousedící, zato dávají slovu zcela jiný význam z odtažitého vojenství.

před 4404 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Největší revolucí naší generace je objev, že člověk může změnit vnější aspekty svého života změnou vnitřního rozpoložení mysli".

Disciplína začíná zvládnutím svých myšlenek. Jestliže nedokážete ovládat své myšlenky, nedokážete ovládat to, co děláte".

před 4399 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek