Avatar uživatele
Registrovaný

Jsem nově OSVČ, co dál? Co udělat, co mít atd.

Jsem čersvě OSVČ jako vedlejšák, mám volnou živnost (dělám weby a grafiku obecně). Mám založeno, mám IČ atd. Zajímá mě, co dál a jak tedy všechno probíhá. Položím několik otázek a prosím o jednotlivé odpovědi. Předem díky:

1. Paní na finančáku říkala, že do 60 000 Kč za rok (asi?) nemusím...a už jsem zapomněl co
2. A tedy v případě výdělku nad 60 000, co se pak stane?
3. Chápu dobře, že pak musím ročně přiznávat daně, ale první rok ne?
4. Když teda budu teď fakturovat za práci, mám k tomu dávat i DPH (to vlastně pak budu přiznávat, že)?
5. Fakturu si asi můžu dělat sám nebo stáhnout nějaký vzor a podle mě upravit + ještě vlastní razítko, je to tak?
6. Jak funguje administrativa? Musím si vést učetnictví nebo jak to mám pak dělat s fakturama, co mám? Jako že budu mít několik zákazníků, to, že si budu schovávat faktury a podle nich přiznávat, to je jasné, co dál?

Děkuji všem!!



Nic jsem nehlásil, takže asi jsem plátce DPH. Prostě nakupuju s DPH a účtovat si ho také musím, myslím(?)

Ještě malá otázečka, když teď prodám první "grafiku" na fakturu, co vše pak mám dodat? Jen fakturu a "grafiku", stačí to?

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Zlatý

OSVČ "vedlejšák" (pokud v ´hlavním´ zaměstnání máš aspoň minimální mzdu) - rozvrstvím ti to trochu jinak:
a) do dosažení rozhodné částky (pro 2015 je to 63.865,- Kč) nemusíš platit důchodové pojištení
b) nemocenské pojištění nemusíš z vedlejší činnosti platit vůbec, ale můžeš (což sebou pak nese i placení záloh důchodového)
c) daně z příjmu musíš platit i první rok - ale daňové přiznání se podává až po skončení zdaňovacího období (to tě možná zmátlo), hlavní rozdíl je v tom, že zaměstnavatel ti nebude zpracovávat daňové přiznání (musíš sám)
d) DPH - pokud nejsi registrovaný plátce, se tě netýká
e) faktura může vypadat ´lecjak´, jen musí splňovat zákonné požadavky (údaje)
f) musíš vést daňovou evidenci (dříve jednoduché účetnictví), samozřejmě "schovávat doklady"
___
Tahle problematika je poněkud ´širší´ - ideální by bylo, kdyby sis našel daňového poradce, který ti tuto problematiku jednak vysvětlí a třeba ti ji i povede.
A taky dáš kolegovi podnikateli vydělat.
;-)
_______
K Doplnění:
Pokud jsi nic nehlásil, pravděpodobně NEJSI plátce DPH...
Pokud bys plátcem byl, mohl by sis na vstupu DPH odepisovat - ale bylo by to pro tebe nevýhodné (máš malé náklady, ale vysoký podíl prřidané hodnoty - vlastní práce).
No - a s DPH nakupují všichni...
;-)
Ad "malá otázečka" - co vše máš dodat nevíme, to si domluvíš s odběratelem. A dodanou práci si pak vyfakturuješ.

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

1. Při příjmu do nějakých 62 000 Kč se v tomto případě neplatí sociální pojištění.
2. Nad ano.
3. První rok nemusíte platit zálohy na zdravotní a sociální pojištění, protože nejsou z čeho vypočítat. Žádná úleva to ale není. Pojistné se musí zaplatit najednou po podání přehledu. Daňové přiznání podáváte normálně do konce března následujícího roku.
4. DPH účtujete jen v případě, že jste se stal jejím plátcem.
5. Faktura může mít libovolnou formu, razítko ani podnikatelský účet mít nemusíte.
6. Žádné účetnictví nemusíte vést. Povedete jen daňovou evidenci.
Pročtěte si web, který jsem dal do odkazu, přečtěte si živnostenský zákon, zákon o daních z příjmů, o zdravotním a sociálním pojištění a pak se zeptejte na nejasnosti.

Přečtěte si nejdřív základní zákony. Bez toho se můžete nechtěně dostat do vážných problémů, viz nepochopení DPH.
Jestliže nejste dobrovolně přihlášený, nejste plátcem DPH!
Forma vedení daňové evidence není stanovena, můžete si ji udělat jak chcete. Pro začátek doporučuju koupit v papírnictví peněžní deník pro neplátce DPH, ve kterém je základní členění příjmů a výdajů a příjmové a výdajové doklady.
Bez seznámení se s daňovou evidencí to ale nejde! Při podání daňového přiznání DE nepředkládáte. Musíte ji ale vést sám bezchybně pro případ kontroly.

Zdroj: http://www.jakpodnikat.cz/


Avatar uživatele
Zlatý

1. Do 63 865 zisku !!! nemusíš platit sociální pojištění.
Zisk jsou tržby mínus nutné vynaložené náklady k provozovaní živnosti.
Vše co koupíš a potřebuješ k provozování živnosti si od tržeb můžeš odečíst. Samozřejmostí jsou doložené doklady o koupi.Taktéž náklady na dopravu. Pokud budeš používat soukromé auto k podnikání
můžeš si odečíst danou sazbu za kilometr. Musíš si ale vést knihu jízd a mít zaplacenou silniční daň. Teprve takto vypočítaný zisk se zahrnuje do uvedené částky a zároveň po roce podnikání, při podání daňového přiznání zdaňuje. Při zdanění se ještě uplatňují odečitatelné částky na osobu.

2. Pokud nejsi plátce DPH. DPH nefakturuješ, ovšem kupuješ i s DPH, tak jako my všichni.

3. Započítávané jízdy autem nebo jinou dopravou musí souviset s podnikáním a mělo by to být prokazatelně zdokladováno.

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Finance a podnikání

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Finance a podnikání

Zlatý Drap 690
Zlatý mosoj 417
Zlatý gecco 242
Zlatý Hlada 239
Stříbrný ivzez 212
Zlatý standa 200
Zlatý hanulka11 179
Zlatý ReHu 172
Zlatý led 157
Zlatý panenka 153

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.