Avatar uživatele
Bronzový

Je podle Bible správně Kdo nejde s námi, jde proti nám nebo Kdo není proti nám, je s námi?

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Zlatý

V minulosti jsem vložila otázku. Přemýšlím, z čeho asi vycházelo komunistické heslo "Kdo nejde s námi, jde proti nám"?

Nějaký upravený citát z Bible? Napadá vás něco?
http://www.odpovedi.cz/…
--
Bohužel v bibli zní slova jinak, jak uvádí evangelista Matouš.

"Kdo není proti nám, je pro nás", řekl Ježíš. Souviselo to s tolerancí, s tím, že když někdo chce věřit, ale pochybuje, není mu třeba bránit. Širší pohled.

Druhá Ježíšova slova: "Kdo není se mnou, je proti mně.". Ježíš je vyslovil proti nařčení farizejů, že se spojil se satanem. Týkaly se jeho osoby.
Podle bible
--
"Kdo nejde s námi jde proti nám" - toto heslo "ukradll" Klement Gottwald z bible, i když komunisté proti věřícím vystupovali. Ti, kteří nestáli ve stejné řadě, s komunisty, na to opravdu doplatlii - viz komunistické procesy či pronásledování disidentů.

Druhý Kristův výrok zase využil K. H. Frank, sudetoněmecký politik: " Kdo není s námi, je proti nám. Kdo je proti nám, bude rozdrcen. (v proslovu v prosinci 1939 na Staroměstském náměstí)"
citace z http://cs.wikiquote.org/…
--
Z toho plyne, že každé myšlenky se dá zneužít, když se vytrhne z kontextu a pronese v jiné situaci. Záleží také na tom, kdo a kdy ji vysloví.

Když někdo chce konat dobro, nemůže současně škodit. tak to myslel Ježíš v oblasti víry.

Co K. G. a K. H. Frankt považovali za dobro? Co jejich dobro "způsobilo"? Není třeba připomínat. Uměli manipulovat, překrucovat, chyběla jim soudnost a tolerance k ostatním.. . Proto mnohé přesvědčili, bohužel....

Je dvojí pravda. Jednu hlásají přátelé, druhou nepřátelé. Kdo které pravdě uvěří, záleží na něm. Jenže lež má rychlejší nohy než pravda... Ta vyjde najevo často až po letech ...

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Pokiaľ budete z Biblie vytrhávať vety, bez súvislostí, nikam sa nedostaneme. Ak však chcete Biblii porozumieť, nestačí ju len čítať, memmorovať, citovať bez zjavných súvislostí... Nie,treba jú študovať, hľadať jej význam v histórii človeka, hľadať analógiu opisovaných dejov v dejinných súvislostiach a ich vplyvu na súčasné dianie ...
Biely kôň cvála, po jeho boku ohnivý kôň zuby cerí, čierny ich tiež sprevádza a štvrtý jazdec je smrť... možno použiť aj dnes s rôznými súvislosťami,
napríklad analógia so súčasným svetovým dianím - islámsky štát a jeho dobývanie Ázie, Ukrajina ako bojisko medzi USA a Ruskom, a mnoho ďalších súvislostí... čo nemusí byť "nadprirodzené Božie, či Alahovo" dielo, ale "obyčajné" dielo človeka, jeho túžby po moci...
Opýtam sa v zmysle vašej otázky,
...sú "nepriatelia mojich priateľov, mojimi nepriateľmi"? nemusí to byť pravda, môže to byť pravda
...sú "nepriatelia mojich nepriateľov mojimi priateľmi" ? nemusí to byť pravda, môže to byť pravda
Tak isto aj vaše citácie nie sú ani pravdivé ani nepravdivé, ale súčasne môžu byť pravdivé za splnenia určitých podmienok.


Avatar uživatele
Bronzový

V evangelií jsem našel tyto verše:

Luk/9/50/Ježíš mu řekl: „Nebraňte mu! Kdo není proti vám, je pro vás.“
Luk/11/23/Kdo není se mnou, je proti mně; a kdo se mnou neshromažďuje, rozptyluje.

Ale mohl jsem něco přehlédnout. Navíc jde o nový překlad. Ve starších možná najdete jiné verze.

Jak píše kolegyně led, je potřeba znát souvislosti. V případě starověkých textů je dobré vědět, v jakém prostředí vznikaly (a později mohly být upraveny), tedy vědět něco o myšlení starověkých lidí, o jejich představách o světě. Zkušený řečník a manipulátor totiž snadno dokáže takové poetické, květnaté texty nasadit na dnešní situaci a použít je k podpoře svých názorů a zájmů, popř. zájmů toho, koho chleba jí. Obzvláště, když se mu podaří posluchače předem přesvědčit, že texty jsou "nadlidského" původu, že jsou apriori pravdivé a nekritizovatelné. Dodá tím svým názorům emotivní a psychologickou váhu větší, než kdyby řekl upřímně: Já si myslím, já považuji za správné, já chci prosadit ... apod.

Větu "Kdo nejde s námi, jde proti nám" lze chápat různě. Například - kdo není slávista (křesťan, komunista, muslim ...) je darebák (idiot, satanův pohůnek, zaprodanec imperialistů, zrádce národa, pracujícího lidu, ideje ...). I při výkladu "kdo nechce konat dobro, koná zlo", je třeba postupovat opatrně. Mé pojetí konání dobra totiž nemusí být tím nejlepším, že?

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Kultura a společnost

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Kultura a společnost

Zlatý annas 3356
Zlatý Drap 1790
Zlatý led 1450
Zlatý hanulka11 1277
Zlatý quentos 1113
Zlatý marci1 1074
Zlatý vagra 799
Zlatý mosoj 798
Zlatý gecco 714
Zlatý iceT 652

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.