Avatar uživatele
Pokročilý

Je nejaký rozdiel medzi aerodynamickými brzdami a rušičom vztlaku?

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Zlatý

Aerodynamické brzdy jsou tzv. brzdné štítky. Za letu může pilot vysunout tzv. brzdné štítky, které jinak splývají s trupem. Tím že je vysune vytvoří štítky aerodynamický odpor a výsledek je zpomalení letu ve vzduchu. Podobně jako by jsi z auta oknem vysunul široké prkno ! Podobným systémem ( ale menším) se vyvažuje letadlo aby letělo samo rovně ( tzv. fletnery).

Rušič vztlaku , nevím na co by se používal. Spíš se používají vzletové klapky, které se při startu nebo před přistáním vysunují a mění obtok křídel vzduchem
tak aby vztlak vzrostl a letadlo letělo i při menších rychlostech.
Přece nikdo nechce zrušit vztlak aby letadlo spadlo.
Po zasunutí klapek vztlak klesá a letadlo musí letět vyšší rychlostí než při vytažených klapkách.
Vztlak se dá ještě zvětšit ofukováním křídel vzduchem z turbokompresoru ve směru obtoku křídel vzduchem. Pokud by se ofuk prováděl obráceně, proti obtoku vzduch , byl by to rušič vztlaku. Jenom nevím k čemu by se používal.
Doplňuji:
Ne , klapky jsou posilovače vztlaku !

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Bronzový

jen doplním mosoje- klapky jsou rušiče vztlaku
Doplňuji:
http://cs.wikipedia.org/…
na obrázku dole jsou rušíč vztlaku 9 a aerodinamická brzda 10 z toho vyplývá, že jsou to oba spojlery. Ještě dávám zajímavý odkaz na konstrukci letadel
http://lu.fme.vutbr.cz/…


Avatar uživatele
Zlatý

na krídle lietadla sa používajú dva druhy pohyblivých častí:

vzletové klapky (aileron), ktoré slúžia na zvýšenie aerodynamického vztlaku a umožňujú let i pri nižšej rýchlosti.
poznáme ich tak, že s vysúvajú smerom dole, sú umiestnené na odtokovej hrane krídla.
používajú sa i tzv. teleskopické ailerony, ktoré sú zasunuté buď jeden do druhého (a celá takáto klapka je zapuzdrená v krídle) alebo sa postupne vysúvajú jeden diel po druhom (mechanizmus klapky je pod krídlom).

potom sú na krídle tzv. brzdiace klapky, ktoré majú dve funkcie:

- znižujú rýchlosť letu aerodynamickým odporom,
- znižujú vztlak krídla,
teda ich použitím lietadlo padá, klesá a znižuje rýchlosť.

poznáme ich tak, že s na krídle vysúvajú smerom hore, sú umiestnené na hornej ploche krídla cca v 3/4 - 7/8 od nábežnej hrany krídla.
Doplňuji:
teda odpoveď na otázku:

nie.

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Bronzový

ponovotny

mosoj- máš pravdu, v doplnění jsem dodal opravu.

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 626
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 574
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 219
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.