Avatar uživatele
Pokročilý

Jaký má točivý moment letecký motor z 2 s.v.?

Zdraví, chci se jen zeptat zda někdo neví jaký má točivý moment letecký motor z 2. světové války ... všude jsem se dočetl jen výkon při určitých otáčkách ...
např Thunderbolt cca 2300ot/m a cca 2500koní, což je nehorázné, když bych to jen tak ze srandy porovnal s motorem z hondy tak je to srandovní 8000ot/m a jen 160koní (VTi)(na to kolik točí otáček, tak ten výkon je směšnej)
ale k věci, často jsem četl, že takový motory měly tak monstrózní točivý moment, že piloti nemohli prudce přidávat tah, jinak by se letalo přetočilo, jak by ta vrtule zabrala ... tak mě to zajímá kolik to může mít Nm ....
Doplňuji:
Dochy: tohle není odpověď ... jak to můžeš dopočítat ... už jen u auta to nedopočítáš ... například už u těch aut, kde nejsou velký výkony proti letadlům ... 1,9TDI 96kW = 320Nm, 1,9TDI 110kW = 320Nm, 1,9TDI 118kW = 320Nm
tři motory o stejném objemu, stejném vstřikování a všechny přeplňované ... každý úplně jiný výkon, ale stejný krouťák ...

Odpovědi:

Avatar uživatele
Stříbrný

když víš otáčky a výkon, můžeš si krouťák dopočítat...


Avatar uživatele
Zlatý

Jeden z nejslavnějších leteckých motorů nejen WWII je třeba Rolls Royce merlin ) http://cs.wikipedia.org/… ) - objem cca 27 l, hmotnost cca 750 kg - dovedeš si představit něco takového dát do motorky??
;-)))
A pokud jde o ono "přetáčení letadla" při přidání (či ubrání) - nejde ani tak o točivý moment motoru, jako o moment setrvačnosti otáčejících se částí (zejména vrtule) vůči momentu setrvačnosti draku letadla (a týkalo se v podstatě jen jednomotorových strojů)...
;-))
Doplňuji:
K Doplnění:
Píšeš nesmysly...
Pro výpočet výkonu z ´krouťáku´ je jednoduchý vzorec*), ale uvědom si, že tento vztah je závislý na otáčkách (které ty neuvádíš - a které nejsou pro výkony a krouťáky oněch motorů - které zmiňuješ, tytéž!!! - schválně se koukni na jejich charakteristiky!).
___
*) P = π . M . ot / 30 (W)

 

Diskuze k otázce

Avatar uživatele
Stříbrný

Dochy

ÁÁÁáááá hurá, otázka vrácena
Motory v automobilech jsou konstruovány pro široký rozsah otáček. Nejvyšší moment je někde na relativně nízkých otáčkách, vysoký výkon na podstatně vyšších.

Letecké motory (pokud se nemýlím) mají rozsah pracovních otáček poměrně úzký. Alespoň motory pro vrtulová letadla. Pokud znáte provozní otáčky, budou přibližně stejné jak pro max. výkon tak pro max. moment. v daném rozsahu otáček. Potom z výkonu můžete moment opravdu vypočítat

Avatar uživatele
Pokročilý

no107064

Pro Gecco: no není to nesmysl všechny tři tdi mají stejné otáčky, max výkon ve 4000otm a omezovač 4500otm, takže stejné motory o objemu, krouťáku i otáčkách jen s jinačíma výkonama ...

Pro Dochy: jo jasně u letadel z první světové války kde byly atmosférický prdítka dopočítáš to chápu. Ale v druhé, např P47 byl pokud se nemýlím turbokompresor ... a přeplňované motory i kdyby měly stejný výkon jako nepřeplňované tak sílu mají mnohem větší.

Avatar uživatele
Stříbrný

Dochy

"...turbokompresor ... a přeplňované motory i kdyby měly stejný výkon jako nepřeplňované tak sílu mají mnohem větší."
Tohle jsem prve radši přehlédl. Cos napsal je nesmysl (jak Ti píše i gecco) pokud mají stejný výkon a stejné otáčky, budou mít i stejnou sílu. pokud mají stejný maximální výkon, pak mohou mít různou sílu pouze pokud připustíš, že to bude při jiných otáčkách.
Fyzikálně platí že
Výkon=rychlost x síla
Pro rotační soustavy (stroje) platí analogicky
výkon = rychlost otáčení x točivý moment

Avatar uživatele
Stříbrný

Dochy

Když si najdeš pořádné materiály k těm automobilovejm motorům, zjistíš že jsou konstruovány pro provozní otáčky 800-7000 ot/min. (například, konkrétní hodnoty cucám z prstu). Tento motor bude mít max. moment při 1500ot, max. výkon při 4500 ot., přestože při těch 4500ot. bude mít třeba poloviční moment oproti maximálnímu.
Maximální otáčky jsou skoro 10x vyšší než minimální

U leteckého motoru... ok našel jsem třeba http://www.pistovemotory.cz/…
udávají ekonomické otáčky 2350. maximální 2700. (Minimální bohužel ne, taky za provozu nikdo ten motor nebude držet na volnoběhu). To není 10x, ale rozdíly řádově v 15%. Tak pokud chceš skutečně maximální moment v provozním rozsahu otáček, můžeš jej zhruba s 15%přesností dopočítat.

Ale pokud vezměš nějaké konkrétní, třeba max. vzletové 2700, výkon udávaný na těchto otáčkách, tak dopočítáš i kroutící moment ze vztahu moment [Nm]=vykon[W]/otáčky[rad/s]. Tady už to bude z daných dat přesné (otázka je jak přesná jsou ta data)

Avatar uživatele
Zlatý

gecco

NEMAJÍ!!!
NEMAJÍ - stejný výkon a stejný kroutící moment ve STEJNÝCH otáčkách!!!
___
Opravdu nerozumíš fyzice???

 

Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 626
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 573
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 219
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.