Avatar uživatele
Registrovaný

jaký je rozdíl mezi turbem a kompresorem ?

Doplňuji:
Do aut se dávají pouze šnekové turba ne ? Zdá se mi, že se víc používá turbo. Dává snad větší výkon než kompresor?

Odpovědi:

Avatar uživatele
Zlatý

Obojí je obecně kompresor. Turbo je ale lopatkový axiální nebo radiální.
Potom jsou ještě kompresory objemové ( pístové). Těch neobjemových je víc druhů šnekové a pod.

Doplňuji:
Mezi dmychadlem a lopatkovým kompresorem není v podstatě rozdíl. Jejich výkon záleží u axiálních na počtu stupňů u radiálních na průměru a samozřejmě na otáčkách. Vím že se oba typy u aut používají ale to je již specifika jednoho odvětví. Dmychadla nebo lopatkové kompresory mají jednu velmi důležitou vlastnost , při uzavření výstupu z kompresoru neroste tlak do nekonečna, kdežto u objemových ano. To je hlavní rozdíl jejich vlastností.

Jak jsem se zde dočetl u auta se to rozděluje čím je ten kompresor ( chcete li čerpadlo) poháněno.


Avatar uživatele

Pokud slovem "turbo"*) myslíš turbodmychadlo, je rozdíl v konstrukci.
Turbodmychadlo je turbínou poháněné dmychadlo - nechce se mi to ´opisovat´, takže třeba tady - http://cs.wikipedia.org/… - si počti podrobnosti, je poháněno výfukovými plyny.
Turbokompresor (opět si podrobnosti počti, třeba tady - http://cs.wikipedia.org/… ), je poháněn mechanicky (lepší činnost - bez prodlevy, ale zase spotřebovává výkon motoru).
___
*) taky by mohlo jít o kapelu - a to by pak bylo rozdílů více a výraznějších
;-)


Avatar uživatele
Pokročilý

Vysvětlím trochu více "laicky" :-) je to lepší než citovat nějaké odborné zdroje...

Turbo: Využívá část výfukových plynů, vesměs je u většiny automobilů s přeplňováním...jeho klasická charakteristika je tzv. kopanec do zad, kdy jde na autě jasně poznat, kdy turbo sepne naplno (většinou někde okolo 1950 otáček). Turbo navíc přináší (hlavně u benzínových motorů) zajímavý nárust kroutícího momentu, někdy ho dokáže až 4krát znásobit, oproti autu bez turba.

Kompresor: Je poháněn motorem (podobně jako třeba klimatizace, je napojen na klínový řemen). Jeho velkou výhodou je lineární zátah, v jednoduchosti řečeno, čím jde motor do vyšších otáček, tím více přidává i kompresor...tohle je také asi jedna z mála výhod oproti turbu, proto se také daleko méně montuje do aut, a řekl bych, že už je vidění opravdu minimálně.

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Auta a doprava

Zlatý mosoj 624
Stříbrný cukrar 617
Zlatý Drap 572
Zlatý gecco 401
Stříbrný honza19hk 285
Zlatý venkovan 246
Bronzový kapitán 232
Zlatý Hlada 218
Zlatý hanulka11 200
Stříbrný brillant 199

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.