Avatar uživatele
Registrovaný

Jake vitaminy specialne potrebuje duchodce?

Je mi 75 let a u lekare mi doktorka oznamila, ze mam jist vitaminy. Nechci se ale zbytecne zatezovat nekterymi, které nepotrebuju, a proto nechci jist multivitamin.

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Odpovědi:

Avatar uživatele
Registrovaný

Symptomy nedostatku vitamínů a minerálů (podle stavu kůže a ústní dutiny)
Dutina ústní:
Zarudnutí, popraskání rtů, a praskliny v ústních koutcích = nedostatek vit. B2
Zánět jazyku (růžové nebo fialové zabarvení) = nedostatek vit. B-komplex
Oči:
Změny zabarvení bělma očí = nedostatek vit. A
Bitotovy skvrny (skvrny na bělmu, v okolí duhovky, vysušují oči, horší vidění při umělém osvětlení) = nedostatek vit.A
Obličej:
Nadměrná tvorba kožního mazu - zánět, začervenání v obličeji, kolem nosu = nedostatek zinku
Horní končetiny:
Červenavé skvrny na mírně poraněných oblastech (z důvodu křehkých kapilár a podkožního krvácení) = nedostatek vit. C
Extremní průhlednost kůže na rukách ("celofánová kůže") = nedostatek vit. C
Břicho/hýždě:
Vosková, zrohovatělá pokožka, kožní zánět = nedostatek vit. A
Dolní končetiny:
Povrchové odlupování pokožky, velké šupinky lupů = nedostatek základních mastných kyselin
Praskliny v kůži mezi ostrůvky zrohovatělé pokožky:
s pigmentací = nedostatek kyseliny nikotinové (niacinu)
bez pigmentace = nedostatek vit. A6. Minerály, stopové prvky:
Orgán Prvek Vlastnosti
CNS, periferní nervy - draslík - snižuje se při stresu
- hořčík - antidepresivní, pomáhá proti stresu
- zinek - proti pasivitě a depresi
- měď - zlepšuje výkonnost mozku
- mangan - nedostatek může výjimečně vést k epilepsii
Dýchací soustava - mangan - nedostatek u astmatiků
- selen - prevence proti bronchitidě a infekčním chorobám
Játra, žlučník - zinek - podporuje detoxikační funkci jater
- selen - zlepšuje látkovou přeměnu
Žaludek, střeva - draslík - stimuluje svalovinu střev, pomáhá při ochablosti střev
- hořčík - nedostatek může vést k ochablosti střev
Svaly - draslík - brání svalovým křečím
- měď - prevence proti bolestem svalů
- selen - podporuje vývin svalů
- vápník - velký nedostatek způsobuje tonické křeče
- železo - zlepšuje zásobování kyslíkem a tím výkonnost
- hořčík - nedostatek způsobuje křeče lýtek
- mangan - stimuluje látkovou přeměnu ve svalech - revmatici
Kosti, zuby - zinek - nedostatek může vyvolat revmatické potíže
- vápník - zpevňuje kosti a zuby, prevence osteoporózy (doporučená denní dávka cca 1-1,5g, podle věku a pohlaví)
- železo - nedostatek může vést k chronické artritidě
- měď - brání zánětům pohybového ústrojí
- molybden - podporuje ukládání fluoridu do zubů a odbourávání purinů - nedostatek může vést ke vzniku dny
- selen - nedostatek může vyvolat artritidu
Pokožka - zinek - podporuje léčení ran, zvýšená potřeba při psoriáze, ekzémech a suché pokožce, pomáhá při akné
- mangan - nedostatek může vést k alergiím
- selen - zlepšuje tvorbu kůže
Imunitní systém - zinek - posiluje imunitní systém, vyplavuje těžké kovy
- železo + měď - posiluje imunitní systém
- selen - nejdůležitější ochrana buněk, minerální stimulátor imunity, zpomaluje růst novotvarů
Srdce, krevní oběh - draslík - posiluje srdeční sval, stabilizuje krevní tlak
- hořčík - prevence proti arterioskleróze
- selen - prevence proti arterioskleróze, podporuje prokrvování srdce
- chrom - snižuje cholesterol

Sodík- obiloviny, masné výrobky, nakládané nebo uzené maso, ryby, sýry, marinády
Vápník- vejce, sýry, zelenina - mírně chrání před svalovými křečemi, vstřebávání vápníku usnadňuje vitamin D - doplňovat, je důležitý pro stavbu kostí, pro dobrou vstřebatelnost je důležité, v jaké formě ho přijímáme, mléko, mléčné výrobky (hradí 50-70% celkové denní potřeby vápníku), dále kyselé mléko, jogurty, zakysané mléčné výrobky, tvrdé a měkké sýry (eidam, lučina) s výjimkou tavených sýrů, které obsahují fosforečné soli a které na sebe vápník vážou a znemožňují tak jeho vstřebávání v organizmu = nevhodné, velmi vhodné jsou mák, sardinky a ořechy


Avatar uživatele
Stříbrný

Naposilování organismu a případně metabolismu" A,E,C,B,a někdy konkretní vytaminy pokud jste nějak nemocen.Upozorňuji,že vitaminy nejsou zrovna lacinou záležitostí a tak by bylo vhodné poradit se s lekárníkem o nutnosti toho kterého vitaminu a jeho dávkování.Nerozumím výrazu "pro důchodce"paní doktorka to podle mne trochu přehnala.Já bych se staral především o jídelníček pitný režim,kouření a pití alkoholu.Hodně zdraví,pane.


Avatar uživatele
Pokročilý

Nedá se obecně říct, že jako senior/ka nutně potřebujete vitamín ten a ten a ostatní ne - záleží na tom, co Vám konkrétně chybí. Což Vám může říct opět jen lékař na základě testů. Pokud Vám lékařka braní vitamínů doporučila, nejjednodušší odpověď na Váš dotaz zní - zeptejte se této lékařky, které vitamíny konkrétně Vám doporučuje a proč.

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Jídlo a vaření

Zlatý hanulka11 986
Zlatý Drap 841
Zlatý annas 757
Zlatý iceT 494
Zlatý marci1 480
Zlatý gecco 431
Zlatý briketka10 414
Zlatý quentos 405
Stříbrný elektrikář 395
Zlatý mosoj 351

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.