Avatar uživatele
Registrovaný

Jak mám usnout?

Mám dlouhodobý problém s nespavostí. Zkousel jsem ruzne caje, mleko i pocitani ovecek. Jedine co ale zabira je prasek na spani. Rano jsem pak ale zase k neprobuzeni. Je neco prirodniho (babska rada), co bych jeste mohl vyzkouset?

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Avatar uživatele
Bronzový

Nehledejte co polknout, ale zkuste hledat důvod nespavosti.

Když nemůžete spát...
V dnešní hektické době, která je plná zvratů a nutnosti činit rychlá a správná rozhodnutí, se asi každý setkal s některou z forem nespavosti. Nespavost je definována jako porucha usínání a kontinuity spánku nebo jako neosvěžující spánek.
Z medicínského hlediska rozlišujeme insomnii neboli nespavost, hypersomnie neboli nadměrnou spavost a poruchy bdění a spaní.
Nespavost je pocit nedostatečného či nekvalitního spánku. Provází ji též poruchy osobního výkonu v běžném životě v souvislosti s důsledky nespavosti: například únava již od rána nebo později během dne, náladovost, poruchy soustředění, poruchy paměti.
Obtíže s nespavostí se mohou objevovat v každém věku (již od dětství). Mezi příznaky patří přerušovaný spánek, brzké ranní probouzení a neosvěžující spánek.
Rozlišujeme nespavost přechodnou (trvá méně než 7 dní a vyskytuje se nepravidelně), krátkodobou (7 dní až 4 týdny) a chronickou (ta je dlouhodobá, přetrvává několik měsíců).
Výskyt je stejně častý u mužů jako u žen. Často jsou poruchy spánku spojené s akutním stresem nebo změnami prostředí kolem nás.
Možné příčiny nespavosti:
Stres. Problémy v rodině, obavy před zkouškou, rozčilení např. před dovolenou, úzkost v souvislosti s nejistotou v zaměstnání. Déle trvající stres mohou způsobovat například finanční problémy, rozvod, stěhování, nemoc nebo bolest.
Rušivé elementy v prostředí. Hluk, světlo, nezvyklé prostředí jako hotel, nemocnice, studentské koleje atd.
Poruchy denního rytmu. Práce na směny (neschopnost spát po noční směně) nebo klouzavá pracovní doba, přechod zimní – letní čas, přechod časových pásem (dlouhé lety).
Povzbuzující prostředky. Užívání povzbuzujících prostředků ve večerních hodinách, například kofeinu, kokain, alkoholu, některých látky v potravě, léků, které mohou narušit spánek, atd.
Nemoce. Deprese, onemocnění srdce, dýchacích cest a abnormality dýchacích cest, štítné žlázy… Tyto nemoce mohou vést k chrápání a tzv. spánkové apnoe (zástava dechu až na několik sekund). Řešení tohoto druhu problémů patří jednoznačně do ruky lékaře a léčí se jiným způsobem, něž podávání léků na spaní.
Z výše uvedených příčin je zřejmé, že některé poruchy můžeme ovlivnit sami, bez lékaře a hlavně bez "zázračné pilulky". Pokud nepomůže odstranění některých ze jmenovaných faktorů, měli byste vyhledat lékaře a konzultovat svůj problém s ním.
Léčba spavosti se dělí na farmakologickou (léky) a nefarmakologickou (změna myšlení a chování). Farmakologická léčba musí být v rukou lékaře, který určuje, kdy a jaký lék užívat.
Současně s léky se doporučuje i nefarmakologická léčba:
Změna myšlení - myšlení o spánku, délce spánku, kvalitě spánku, nácvik relaxace
Změna chování - stereotypy vázané na spánek, návyky a způsoby, které brání nebo potencují poruchu spánku, narušená spánková hygiena.
K tomu patří:
• psychostimulační prostředky (jako např. kofein – káva) nepřijímat 6 a méně hodin před spánkem
• nejíst před ulehnutím těžko stravitelná jídla nebo velké množství jídla
• před spaním nepít alkohol. Usíná se po něm sice lépe, ale hrozí riziko návyku
• nekouřit před spaním ani při nočním probuzení
• postel není kancelář
• nedívat se z postele na televizi
• ulehnout jenom při únavě
• pokud do 30 minut po ulehnutí nepřijde spánek, je dobré vstát a věnovat se něčemu jinému (nejlépe stereotypní unavující činnosti)
• jít si lehnout každý den v stejné době a ráno také vstávat v stejnou hodinu
Spánková hygiena:
• spát ve vyvětrané místnosti při teplotě 18 - 21 stupňů Celsia
• vytvoření nehlučného prostředí (orientace ložnice, hluk v bytě…), případně ho nahradit rytmickým stereotypním zvukem.
• nepřejídat se, nepít alkohol, kávu, nekouřit
• dodržovat pohybový režim – cvičení, relaxace
• pít např. teplé mléko s medem, meduňkový čaj, kakao nebo horké čokolády
• teplá koupel
V léčbě nespavosti má své nezastupitelné místo psychoterapie. Konzultaci s psychologem lze v každém případě. Při terapii se uplatňují i jóga či alternativní medicína (jako je homeopathie či akupunktura).

Doplnění pro Dandiho:
Chlape trochu soudnosti, chápu že jedete na body, ale proč radíte člověku, který se ptá na "přírodní" pomoc při nespavosti hypnotikum? Nehledě na to že se jedná o STILNOX s jedním l !!!

 

Další odpovědi:

Avatar uživatele
Pokročilý

Doporučuji Stillnox...je na předpis a usnete během chvíle :)


Avatar uživatele
Stříbrný

Proberte se životem a pokuste se ,hlavně odpoledne a večer se zabývejte méně trýznivými problemy. Dobrá je i večerní poslech uklidňující hudby.Usínat nebo se alespoˇpokoušet přibližně ve stejnou dobujít spát a nežít od prášku ke druhému prášku. Pak existuje poradna a odborníci.Je i plno bylinných preparátů např.Sanosan.


Avatar uživatele
Registrovaný

Doporučuji sex. Po tom ste unaven, a spíte jako malé dítě ;))


Avatar uživatele
Pokročilý

Desatero pro dobré vyspání
1. Před usnutím nepijte kávu, čaj, cocacolu a různé energetické nápoje.
2. Kvalitu spánku většinou zhoršuje i alkohol.
3. Nekuřte před usnutím – nikotin povzbuzuje organismus.
4. Jezte nejpozději 3–4 hodiny před ulehnutím, a nikoli tzv. těžké pokrmy
5. Cvičení 3–4 hodiny před spaním se nedoporučuje.
6. Pohodu navodí i večerní procházka.
7. V ložnici omezte hluk a světlo, zajistěte teplotu 18–20°C.
8. Uléhejte a vstávejte (i o víkendu)ve stejnou dobu (s tolerancí 15 minut)
9. Postel využívejte jen ke spánku, dospělí i co nejvíce k erotice.
10. Pobyt v posteli omezte na nezbytně dlouhou dobu. Nedívejte se odsud na televizi, nepřemýšlejte tu, nepracujte

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Zdraví

Zlatý Drap 1606
Zlatý mosoj 1495
Zlatý marci1 1279
Zlatý hanulka11 1030
Zlatý annas 991
Zlatý gecco 737
Zlatý briketka10 716
Zlatý quentos 714
Zlatý iceT 565
Zlatý arygnoc 499

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.