Avatar uživatele
Registrovaný

Jak lze přesně docílit posunutí trochejského metrumu o jednu slabiku?

Byl bych moc rád i za názorný přílad (nejlépe na Shakespearových Sonetech - odkaz na Sonety: http://www.sesity.net/… )
Děkuji za odpověď.
Doplňuji:
Děkuji za odpověď. Každopádně jsem se do toho nějak zamotal a ještě bych potřeboval nějakou pomoc.

Nakloň se k zrcadlu a řekni tváři v něm,
že u má na čase vytvořit jinou v krátku;
jestli teď nebude její jas obnoven,
oloupí celý svět a zkrátí jednu matku.

Na tomto konkrétním příkladu je vždy přízvuk na poslední slabice?

Uzamčená otázka – ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce.

Nejlepší odpověď

Odpoveď byla označena jako užitečná
Avatar uživatele
Zlatý

Podle otázek, které jste vložil, mám pocit, že jde o nějaký úkol do semináře. Takže si uvědomte, jaká schémata mají jednotlivá metra.

Trochejské metrum je dvojdobé = dvojslabičná stopa.

1. stařenka přede ... uviděl zemi// Zpívala tiše. . - daktyl - za trojslabičným slovem následuje slovo s větným nebo slovním přízvukem.

2. Připojí-li se k trojslabičného slovu příklonka, vzniknou dva trocheje., protože vznikne přízvuk na třetí slabice.
stařenka jen přede --- uviděl pak zemi // Zpívala si tiše.

Jinak :
Sonet je normovaná stopa - u S. má schéma 4 + 4 + 4 + 2. Shakespearovy sonety jsou psané v pětistopým jambem: nerýmovaným veršem, končící na přízvučnou slabiku, první krátkou a druhou dlouhou

Příklad
Když hudbě se, má hudbo, oddáváš

Když hudbě se, má hudbo, oddáváš
na onom nástroji, jejž rozeznějí
tvé něžné prsty, a všem strunám dáš
takový souzvuk, až se celý chvěji,
já klapkám závidím, že v dotycích
ti smějí letmo líbat bříška dlaně,
kdežto mé rty se durdí pro ten hřích
drzého dřeva, rudě hledí na ně.
S tou klávesnicí hned bych měnil rád,
co ji tvá ruka hbitě rozechvívá,
v ní mrtvé dřevo necháš vyhrávat
a vůbec nedbáš o má ústa živá.
Když klávesy tak těší styk s tvou dlaní,
prsty jim nech, mně rty dej k zulíbání!

Metrická forma je jednoduchá a pravidelná: pětistopý jamb (střídání 10 a 11 slabik v po sobě jdoucích verších, s výjimkou 13. a 14. verše).

Rytmická a rýmová výstavba: Každá ze tří ih čtyřveršových slok má stejné schéma střídavého rýmování, ale zároveň je z hlediska rýmových dvojic každé čtyřverší zcela samostatné (a b a b/ c d c d/ e f e f), zatímco gnómické dvojverší je rýmováno sdruženě (jde přece o závěrečnou syntézu, takže tomu ani nemůže být jinak).

Podle teorie literatury

 

Otázka nemá žádné další odpovědi.

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Věda

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Věda

Zlatý annas 2736
Zlatý quentos 1320
Zlatý mosoj 1305
Zlatý Drap 964
Zlatý hanulka11 627
Zlatý led 605
Zlatý gecco 589
Zlatý marci1 538
Zlatý arygnoc 507
Zlatý Lamalam 487

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.