Avatar uživatele
jjj123456789

Existuje v arabštině přísloví Když nejde Mohamed k hoře, musí jít hora k Mohamedovi?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? franjo před 3371 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

„Dobrá, horo, když nechceš ty přijít k Mohamedovi, přijde Mohamed k tobě!!“ Takto mělo znít původní úsloví.

Jak k jeho vzniku došlo, se dovíte v odkazu. Existuje v ústním podání.
http://kcjl2.u­pol.cz/

Zajímavosti Doc. . PhDr. Krobotová

"Jednou stál Mohamed naproti hoře. Tvrdil věřícím, že zavolá horu k sobě a že bude z jejího vrcholu kázat zákon. Lidé se shromáždili a čekali na zázrak. Mohamed volal horu znovu a znovu, ale hora stála nehybně. Pak řekl: „Dobrá, horo, když nechceš ty přijít k Mohamedovi, přijde Mohamed k tobě!“ Všichni ho následovali, protože tón, jímž Prorok pronesl tato slova, zapůsobil na ně silným dojmem. Tak Mohamed místo fiaska z nepodařeného zázraku získal svou troufalou odvahou a chytrou pohotovostí vítězství nad davem.

Historku uvádí anglický filozof F. Bacon v první polovině 17. století v jednom ze svých esejů, nazvaném Esej o odvaze. Chce jím ilustrovat právě troufalou až drzou odvahu lidí, kteří různá zahanbení a nesplněné sliby suverénně přejdou a ještě svým neotřeseným postojem imponují.

Historka sama se však zakládá na východní anekdotě zapsané rovněž již v první polovině 17. století a vztahující se k nesplněnému proroctví 52. súry koránu, tzv. Súry hory mecké. Tam se praví:
„V den, kdy valiti se budou nebesa valem a hýbati se budou hory hybem, běda v den onen těm, kdož (proroka) lhářem zvali…!“ Mohamedovi se však hora nehýbala, a tak si musel pomoct chytrostí. Díky tomu vešel do lidového ústního podání nejen jako vznešený prorok, nýbrž i jako chytrý člověk, který si ví v každé situaci rady.

Doplňuji:
Informace jsem převzala, jak je uvedené ve zdroji, od PhDr. Krobotové z katedry CJL na UP v Olomouc. Nevím, odkud čerpala, ale zmínila legendu, v níž může být něco pravdivé.

Hodně se diskutuje o původu úsloví na francouzských a anglických stránkách – názory se liší, fakta se nedovíme, všechno jsou jen úvahy.

http://boards­.straightdope­.com/sdmb/show­thread.php?t=383666

Předpopklad, že je možné , že Bacon,si spletl jméno „Mahomet“ v příběhu s " Mohamedem" – různé překlady. Ale historka je zřejmě pravdivá, ale je starší a udála se u tureckých muslimů. ,

Jinak citovaná slova „V den, kdy valiti se budou nebesa valem… .“ jsou v odkazu v textu „At-Tur Makkan Ve jménu Boha, Milosrdného, Slitovného“
http://www.e-quran.com/lan­guage/czech/cze­ch1/images/Czech_Qu­ran_Sura_52.htm

Takže na otázku se nedá jednoznačně odpovědět.

původní odkaz v diskuzi

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
arygnoc

meno mohameda sa nesmie >zneuctiť< – a to ani v žiadnom prípade, včítane rozprávok či prísloví.
jediné, čo sa v spojitosti s mohamedom v prísloviach smie, je jeho citovanie.

príbehy z jeho života je možné interpretovať iba ako tie, ktoré sú v koráne, pochybnosti a iné (voľné) interpretácie sú neprípustné.

teda:
nie, toto príslovie v arabsky hovoriacich muslimských zemiach neexistuje, nedovoľuje ho korán – je to urážka mohameda.

preložiť ho do arabštiny samozrejme možno (najlepšie i s výkladom), muslimovi by som existenciu tohoto príslovia ani nespomínal.

;-Q

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
annas

Dokument aplikace Microsoft Office Word 97– 2003

http://kcjl2.u­pol.cz/kroboto­va/zajimavosti­.doc

před 3371 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
arygnoc

Súra číslo: 52, Název: Hora Sinaj, Arabský název: At-Túr
Od verše:1 do verše: 49

Při hoře Sinaji,
při Písmu sepsaném
na pergamenu rozprostřeném,
při chrámu navštěvovaném,
při střeše zdvižené,
při moři vzedmutém,
trest Pána tvého nevyhnutelně udeří
a není nikoho, kdo jej zadrží!
V den, kdy kymácení zakymácí nebem
a hory se vydají na cestu pochodem,
běda v ten den těm, kdo za lež to pokládali
a jen v planém tlachání zábavu nalézali!
V ten den budou vrženi do ohně pekelného postrkem!
„Toto je oheň ten, jenž nazvali jste výmyslem.
Kouzlo je to, či snad nevidíte?
Hořte v něm a vytrvejte či nevytrvejte – vše pro vás jedno je, vždyť odměnu jen za to, co konali jste, dostáváte!“
A bohabojní věru budou v zahradách a ve slastech,
radujíce se z toho, co Pán jejich jim uštědřil a že Pán jejich je trestu pekelného ušetřil.
19 „Jezte a pijte ve zdraví v odměnu za to, co jste konali,
a spočívejte na pohovkách v řadách postavených!“ A oženíme je tam s dívkami velkých očí černých.
A těm, kdo uvěřili a jež jejich potomci ve víře následovali, potomky jejich do ráje přivedeme a nic jim z jejich skutků neubereme. A každý člověk je toho, co činy svými si vysloužil, ručitelem.
A ovocem a masem je opatříme podle jejich přání
a tam mezi sebou si poháry podávat budou, z nichž nepojde ani prázdné tlachání, ani k hříchům svádění;
a budou je tam chlapci obcházet, kteří perlám střeženým se budou podobat.
A budou se jeden k druhému obracet a vyptávat
řkouce: „Byli jsme kdysi o rodiny své plni ne klidu úzkostného,
však Bůh nám milost uštědřil a ochránil nás před trestem vichru ohnivého,
zajisté vzývali jsme Ho již předtím, neb On věru dobroditelem je slitovným!“
Připomínej! A díky dobrodiní Božímu nejsi ani věštec, ani džiny posedlý blázen!
Hovoří snad oni: „Básník je to! Vyčkejme si tedy, jak osud jeho bude změněn!“
Rci: „Jen čekejte, já s vámi jsem také čekající!“
Anebo jsou to snad sny, jež jim to vnukují, či lidé to jsou vzpurní? 5067
Nebo říkají: „On si to vymyslil!“ Však sami tomu nevěří.
Nechť tedy přijdou s vyprávěním podobným tomuto, jestliže pravdu hovoří!
Cožpak z ničeho byli stvořeni, či sami jsou stvořiteli,
anebo stvořili nebesa i zemi? Ne, oni nejsou přesvědčeni!
Či pokladnice Pána tvého vlastní, anebo jsou těmi, kdo zapisují,
či mají žebřík, na němž naslouchají? Nechť tedy ti, kdo z nich naslouchají, přinesou zjevné oprávnění!
Bůh že měl by míti dcery, zatímco vy máte syny?
Či žádáš snad nějakou odměnu, a oni jsou dluhy zatíženi?
Či znají nepoznatelné, takže zapisovat je mohou,
anebo o úklady usilují? Však nevěřící sami obelstěni budou.
Či mají božstvo jiné, než Bůh je? Oč slavnější Bůh než to, co se k Němu přidružuje!
A i kdyby viděli kusy nebe padat, určitě by říkali: „To jsou jen mraky zhuštěné.“
Nech je tedy být až do doby, kdy setkají se svým dnem, v němž budou bleskem sraženi,
se dnem, v němž nic nebude jim platna jejich lest a nedostane se jim pomoci.
Těm, kdo křivdili, se věru trestu dostane a ještě něčeho víc, však většina z nich to neví.
Ty však neochvějně na rozsudek svého Pána čekej, vždyť věru jsi Nám na očích! A oslavuj chválu Pána svého, když vstáváš,
a za noci i při hvězd odchodu Jej oslavuj!

http://www.is­lamweb.cz/koran/ko­ran.php?action=vi­ew&sura=52&od=&do=

;-Q

před 3371 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
gagaga


ary, tak tam odpovedi asi nemaji ..

a jen v planém tlachání zábavu nalézali!
V ten den budou vrženi do ohně pekelného postrkem!

:-O
dal to cist ani nebudu…to mi staci za vse..

  • iv-

před 3371 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
arygnoc

skutočne, tomu sa nedá rozumieť.

a nájsť v tom príslovie je dielo skutočne hodné šerloka.

;-Q

před 3371 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek