Avatar uživatele
Bronzový

Existuje ideální učebnice cizího jazyka?

Ke zvládnutí základů cizího jazyka by měla stačit učebnice s audionahrávkou a vhodným výběrem témat. Některá témata mohou být obsahově zajímavá a proto se probíraná slovní zásoba i gramatika z této lekce dá dobře naučit, a naopak výběrem nezáživného tématu bude příslušná gramatická část i probíraná slovíčka méně vnímána. Často jsou hovorové výrazy a složítější vazby i gramatické kategorie v druhé části učebnice, ale špatný výběr těchto témat a probíraných gramatických kategorií může někoho odradit od studia jazyka. Jistě lekce nejsou nafukovací a z pedagogického hlediska se do lekce dává maximálně 5 témat na probrání. Napadá Vás něco, jak to zlepšit, udělat zajímavější.
Nemusí se jednat o učebnice napsané našimi autory, ale i o originály, které se zde používají, nebo dají sehnat. Někdy by stačilo například vyměnit výběr slovíček o 10 % a mohlo by to být zajímavější. Někdy ta nejběžnější slovíčka, která se nechází v článcích i hovorech se nevyskytují v učebnicích a naopak, mnoho slovíček, a vazeb, které jsou v učebnici se vyskutuje velmi zřídka.

Odpovědi:

Avatar uživatele
Bronzový

Ne ideální učebnice neexistuje, alespoň obecně, protože studenti nejsou všichni stejní a každému může vyhovovat jiná metoda.

Nejde o záživnost či nezáživnost témat, ale o jejich vhodnost, praktičnost. V nespecializované učebnici pro začátečníky musí být zařazena ta témata, s nimiž každý nejspíš přijde do styku - zdravení, představování, rodina, dotazy na cestu, doprava, úřad, zaměstnání, zdravotní potíže apod. Navíc zde musí být obecná slovní zásoba a gramatika. Skloubit to do omezeného počtu lekcí (tloušťky knihy) není snadné (běžná učebnice obsahuje 2 až 3 tisíce slov a s tím samozřejmě nevystačíte). Takže autor učebnice prostě musí vybírat, co zařadí a na co musí resignovat.

Specializované učebnice pro určitá zaměření (zdravotnictví, slang, právo, móda apod.) vycházejí ze znalostí získaných v obecných učebnicích. V učebnici němčiny pro chirurgy obraty jako "nakrájet cibuli na drobno" nebo "útočník pronikl obranou po pravém křídle" nenajdete, nemají tam co dělat.

Za nebezpečný "nešvar" jazykových učebnic považuju překlepy. Jsou i další jako neuspořádanost, různé nic nevysvětlující obrázky a malůvky, které jen zabírají místo, nebo přítomnost nevysvětlených nebo nepřeložených obratů - učebnici angličtiny si kupuju pro to, aby se naučil anglicky a ne abych se učil listovat ve slovnících nebo ztrácel čas hledáním na Netu. A nemáte-li je po ruce, například někde na cestě, pak je taková "učebnice" vpravdě k pomilování.


Avatar uživatele

ano lze se naučit i základní jazyk, všechno je možné, já adtel jako woodpeckař všechno umím a to vám nelžu, a co nevím a neumím tak vymyslím a naučím :)

 

Diskuze k otázce

 

U otázky nebylo diskutováno.

 

Zajímavé otázky v kategorii Věda

Přihlásit se

Položte otázku, odpovězte, zapojte se, …

začněte zde

Reklama

Kvalitní odpovědi v: Věda

Zlatý annas 2734
Zlatý quentos 1320
Zlatý mosoj 1304
Zlatý Drap 962
Zlatý hanulka11 627
Zlatý led 603
Zlatý gecco 589
Zlatý marci1 538
Zlatý arygnoc 507
Zlatý Lamalam 483

Zobrazit celkový žebříček

Facebook

 

Váš požadavek se vyřizuje, počkejte prosím.