Avatar uživatele
alpik1

Jak se za časů JZD dopravovaly ruské pásáky DT54 a DT75 na pole?

Jak se za časů JZD dopravovaly ruské pásáky DT54 a DT75 na pole? Zajímají mě hlavně konkrétní typy podvalníků, na netu o tom nic není. Díky

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Drap před 2745 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Drap

Na kratší vzdálenosti jezdily i na vlastní pohon. Vím, že některé měly jakési gumové nástavce na pásy, kterým se daly přepravovat po asfaltových cestách, aniž by ji zničily. Je také nutné si uvědomit, že většina cest ještě cca před 50–60 léty na venkově, byly cesty prašné, štětované a těm ani pásák nijak neublížil. Podvalníky se používaly na delší vzdálenosti.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Kepler

Já jsem je jezdit vlastní silou po silnicích nikdy neviděl, ale pamatuju se, že je přepravovaly tahače odvozené pravděpodobně od Tatry 111 na nízkém podvalníku s mnoha koly. Jezdily nejvíc 40 km/h a rád jsem za nimi kmital na kole.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
dubraro

Ze dvora JZD na pole nebo mezi poli jezdily vlastní silou. Od výrobce k uživateli vlakem a pak možná od vlaku do JZD na podvalníku.
Ty stroje byly tehdy hlavní tažnou silou pro vzniklá družstva. Jak říkají pamětníci, pásák se po žních nastartoval a až o vánocích zastavil.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
kelley

Na vojně u ženistů jsme buldozery DT34 (= pásák, ale s radlicí) přepravovali z kasáren na výcvik na podvlanících zapřažených za nakladačem, ale přesný typ podvalníku už vážně nevím. Dlouhý, placatý s několika nápravami (2+2?) s poměrně malými koly 🙂

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
dubraro

Kepler: Tatra 141

před 2745 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Drap

Tatra 141 se vyráběla až od roku 1959

před 2745 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
dubraro

DT54 vážil 5,5 tuny, to utáhla na podvalníku i normální T111 a ta se vyráběla již za války.

před 2745 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Dík. Mělo to jinou boudu, tuším s dvěmi řadami sedadel, řvalo to jako 111ka a bylo to zpřevodované do pomala. Byl to fakt její motor?

před 2745 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
dubraro

Byl to motor ze 111.
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Tatra_141
Motor (vzduchem chlazený vznětový 12-válec do V) byl vyvinutý již za II. sv. války, byl velmi úspěšný a poháněl nejrůznější vozidla a stroje (lokomotivy, obrněné transportéry, letecké navijáky…).

před 2745 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek