Avatar uživatele
annas

Digitální demence aneb když něco nepoužíváš, tak o to přijdeš?

Demence bývala donedávna onemocněním, které se týkalo spíš starších lidí. V nedávné době však demencí trpí velký počet jedinců mladších dvaceti let.

S tímto tvrzením přišli Jihokorejci, kteří jsou nejvíce digitalizovaným národem na světě.

Německý neurovědec Manfred Spitzer napsal knihu Digitální demence, v niž dramaticky upozorňuje na negativní jevy, které s touto demencí souvisejí.

V ČRo 2 dne 24. 11. na toto téma hovořil Jan Rosák – asi kolem 11.00 h.


Setkali jste se s tímto pojmem?
Jakým způsobem se asi projevuje u mladé generace? O co asi přichází?
Považujete za správné používat tablety již na 1. stupni ZŠ?

V této oblasti určitě platí, že všeho moc škodí. Máme dvě hemisféry, jednu „rozumovou“, druhou „emociální“. Když dítě, které se vyvíjí, nepřemýšlí, protože má někoho, kdo myslí za ně, mozek jistým způsobem zakrňuje. Navíc internet zahlcuje různými zprávami, manipuluje s uživateli, mnozí často neumí vyhmátnout to podstatné, nemluvím o hrách atd.
Je to jakýsi duch doby… Vše má své pro a proti, ale bohužel v tomto případě u mladých je víc negativního než poztivního.

Informací je dost na netu. Nedá se vyjádřit stručně,.

Tablet ve školách by měl být doplněním výuky, nikoliv hlavní součástí.

Děkuji za názory.

Přidá se ještě někdo?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Upravil/a: annas

Zajímavá 17Pro koho je otázka zajímavá? kenyrts, quentos, vagra, johana 56, ivzez, Drap, fcoop, redy, briketka10, gagaga, jirka F, ptáč, Agneta, anonym, wendyX, gecco, alvin před 3071 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
gecco

Odpoveď byla označena jako užitečná

Vezmu to ´od konce´…
😉
Nevidím v používání tabletů nic špatného, tablety (potažmo jiná elektronika) není na vině. Problémem, podle mne, není CO děcka používají, ale JAK (k čemu) to používají…
😉
A, koneckonců, je to vidět dost jasně i tady, na Odpovědích…
Mnohdy tazatel/ka není schopna myšlenku ani zformulovat, natož vyjádřit – pomocí čučení na display si nastaví takové modely chování, které jim, v podstatě, ´brání´ přemýšlet (navyknou si nepoužívat myšlení a fantazii a jen tupě přijímat a přejímat, to, co jim někdo ´digitálně´ předpřipravil, předžvýkal).
Jednoduchá a snadno ovladatelná hovádka…
😉
Naštěstí – aspoň doufám, to nepostihuje celou populaci…

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Šidlo

eh, každá generácia má s niečím výrazný problém.....tak to už je

to, že rodičia nechávajú telku a počítač, aby im vychovávali deti, tak to je asi tá digitálna demencia

jasné, že deti si potom 3 veci nepamätajú, motorika nula bodov, decko vystresované už len z toho kvanta podnetov a agresívnych svetelných efektov

že je 83% rodičov lenivých namontovať zámok proti nevhodnému obsahu (zadarmo, trvá to 10 minút) .....tak to už nemám slov

ale žeby to bolo až také dramatické…našim rodičom sústavne vymývali mozgy komunisti, v jasliach boli od perinky, všetko sa dialo kolektívne, krajina bola nasiaknutá DDT a ťažkými kovmi, žiadne cestovanie, kontakt s inými kultúrami…to neviedlo k istej forme demencie, ktorá sa prejavila až po revolúcií?

Upravil/a: Šidlo

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Mc Merkurion

souhlasim s geccem, neni to vo strojích, ale vo lidech…
…jinak mě mrzí, že mě už čeká akorát ta stařecká…

Upravil/a: quentos

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Emefej

„Považujete za správné používat tablety již na 1. stupni ZŠ?“

Proč by nemohli používat tablety? Nám na prvním stupni dávali rybí tuk na lžičce. Brr.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Agneta

Řekla bych, že digitální demence spadá do okruhu problémů typu hyperaktivita atd.
Vzniká tedy nedbalou výchovou…
Posadí-li např. rodiče dítě k televizi, mají od něho klid > a musí moc dobře vědět, že mu tím škodí…
Přichází totiž o poznání, která jsou k normálnímu vývoji nezbytná.
Jelikož člověk není robot – nemůže, nebo neměl by se monitorem/displejem zabývat nadměrně – a tady platí pro každého jiný metr, ale první třída?>To považuji za velmi přehnaný pedagogický přehmat…

Pustila bych je k tomu až když si osvojí mnoho znalostí – a né aby internet používali na osvojení znalostí – to můžou později, ale ten základ by měl být analogický – s knihou, hrou, pohybem a živou mezilidskou interakcí:D

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
ptáč

Aby bylo jasné, zda jde o stejný výzkum a stejná data, vkládám lnk http://protiprou­d.parlamentni­listy.cz/zdra­vi/1946-digitalni-demence-metla-dnesni-doby-zakrnely-mozek-rozklad-osobnosti-emocni-poruchy-duchovni-zivot-v-troskach-trpime-skoro-vsichni-jak-vykrocit-z-neviditelnych-sten-vezeni-desatero-pro-zdravy-zivot.htm

Digitální demencí trpí i lidé, kteří nepoužívají počítač a mají stále stejný mobil. Proč to píšu? Protože takový kolega vykládal o digitální demenci a vypadlo z něj úplně něco jiného. Například, že jeho syn po práci tráví hodiny u PC až do noci. Měl by jít spát. Lidé prý blbnou. Atd.atd.
Tak lidé kdysi možná nějak spali, to nepopírám, záleží na tom, jak spali. Na tvrdých dřevěných pryčnách vystlaných slámou, na kterých se bolestí budili. Možná spali míň, než je zdrávo, když museli pracovat každý den. A po práci na panském jít pracovat na svém pozemku. Možná tedy spali méně a ta doba se nedá porovnat, protože to nikdo tehdy neměřil.
K té paměti. Prd si pamatuji, a vůbec na telefonní čísla jsem zanevřel, protože si je nepamatoval nikdo ani před 100 až 802 lety. Předtím taky ne. Lidé toho dřív opravdu nevěděli, někteří žijí dodnes a jsou tu mezi námi. Lidé kdysi byli jako nemyslící otroci. Nepotřebovali tudíž znát nazpaměť PIN 1, PIN 2, PUK, BANK, Heslo k bankovnictví, ID, bezpečnostní kod a tak dále. Prostě jen věděli pár základních informací, kudy se jde na pole, kdy se sklízí a kde bydlí. Ostatním věcem pouze věřili, takže nevěděli. Za to může ta digitální demence! Kdyby raději vyšli ven a posekali trávu, dali králíkům nažrat, budou chytřejší!
Čtení způsobuje zlepšování vnímání. Ne naopak. Závislost na fyzické práci dělníka za 14 000,– čistého způsobila trvalou bolest zad, a to už od roku 1986. Byly v té době počítače? Nebyly. Všichni seděli u televizí a čuměli na seriál Staří dobří rodáci, Malý pitaval z velkého města, Návštěvníci. Jsou snad všichni tito diváci slepí a nemocní? Mají snad karpální tunel z TV ovladače?

Používáním map, navigací a jízdních řádů nám zlepšuje náladu a máme víc času. Pamatujete si knižní jízdní řády Československých drah? Jak to dalo práci, najít ve zkratkách, značkách, v časech trasu s přestupem? Abyste věděli, jak dlouho budete čekat na další spoj? Co z toho dnešního řádu v aplikaci je horšího? To, že se kouká na placičku? Vždyť ať kouká. Někdo letargicky kouká z okna po celý život a chytřejší není.

Dementními jsme se stali, když jsme si dali na ruku hodinky.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
jirka F

Nevidím v tom problém ale stejně je nejlepší učení z učebnic a sešitů ale všechno je v lidech.

Ps: naše paní učitelka nám vždycky říkala ať hodně čteme a potom nevidí problém v češtině v pravopise diktátech a doplňováčkách tak teďka už raději zase čtu aktuálně knihu kronika ohně (kde se nějaké děti dostanou do jiného světa a v cestě jim pomáhá čaroděj a společně hledají kroniku ohně) on když si to člověk představí tak je to vlastně docela dobrý film který si vytváři mozek.

Upravil/a: jirka F

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
ivzez

Nechtěla jsem se zapojit, protože jde o dost obsažné téma na delší diskuzi.

Podle mne je chybná už vstupní myšlenka „Když něco nepoužíváš, tak o to přijdeš“.
Přijít lze jenom o něco, co už člověk má (získal během dětství/mládí).

Dítě, které se nenaučí číst a psát (v obou případech nemíním jenom
znalost písmenek či slov), používat fantazii a spojovat věci do souvislostí,
o tyto schopnostiPdo­vednosti nemůže přijít, protože je nikdy nemělo.

Totéž platí o jemné motorice, pohybových schopnostech, empatii, …

Tablety mohou v lecčem pomoci, ale na druhé straně brání rozvoji
některých schopností a dovedností, které se později už nepodaří získat.

Např. jemnou motoriku je potřeba procvičovat v předškolním věku
a v prvních letech školní dovházky. Později se člověk sice může něco
naučit, ale nebude to stejné, jako kdyby se to naučil v dětství, ve věku,
kdy se to podaří nejsnáze.

Jsem zastáncem „klasické“ výchovy a výuky alespoň ve školkách
(i ty už experimentují s tablety) a na prvním stupni ZŠ.
_______

Snažila jsem to napsat stručně, snad
je srozumitelné, co mám na mysli.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
anonym

Jo setkal,ještě,že si to pamatuju:
http://www.no­vinky.cz/veda-skoly/306433-vedci-varuji-pred-digitalni-demenci.html

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
fcoop

Těžké..........je zřejmě nesporné,že „nadužívání“ čehokoliv není zrovna pozitivní.
Srovnávání alkoholu a počítačů nebude asi úplně trefné........ale může jít i o závislost.
U PC to navíc formuje osobnost,způsob myšlení......­......je to složité.....
Je i dobré vědět,že lidský mozek člověka 21.století je ve své podstatě totožný s mozkem člověka kromaňonského.

https://sarma­tia.wordpress­.com/2013/07/22/kro­manonci-vrchol-evoluce-a-potvrzeni-moznosti-eugeniky/

Tedy – stejný mozek,ale jinak používaný.

Jde o to,jak,proč, kde,kdy se mozek používá......­........možné je „téměř všechno.“

Tablet na 1.stupni?
Zdánlivě to patří ke gramotnosti,ale mohlo by se to ohavně vymstít.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek