Odpoveď byla označena jako užitečná
Pokud s vozidlem jedeš do pravotočivé zatáčky a máš trochu představivost, pak kola na pravé straně opisují menší a kola na levé straně opisují větší poloměr. To znamená že je žádoucí přenos otáček z převodovky na hnací nápravu rozdělit tak, aby se na každé straně kola netočily natvrdo stejně. Klasický malý motorový vlak diferenciál nemá a je patrné, jak to s ním v zatáčkách „škube“.
Tato vlastnost se ovšem nehodí do terénu. Dejme tomu že kolo na pravé straně stojí na kluzkém blátě a kolo na levé straně stojí na suchém pevném povrchu. Diferenciál způsobí, že kolo které stojí na kluzkém blátě se bude protáčet a klouzat, zatímco na kolo které stojí na suchém povrchu se nepřenese žádná síla a vozidlo stojí. Pak vozidlo vybavené uzávěrkou diferenciálu tuto uzávěrku použije – to znamená že vyřadí z činnosti různorodé rozdělení otáček z převodovky na poháněná kola – obě strany budou mít stejné otáčky a díky tomu kolu, které stojí na suchém povrchu se vozidlo rozjede a nezůstane „viset“ v terénu. Což je žádoucí efekt. Až se vrátí z terénu na silnici, pak bezpodmínečně uzávěrku opět vypne.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Odpovědi.cz Nahlásit |
Pomocí uzávěrky dojde k uzavření diferenciálu. Diferenciál se v podstatě vyřadí a na obě kola působí stejná třecí síla. Využívá se pouze ve velmi náročném terénu.
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek