Historie úprav

Avatar uživatele

Zeptal/a se – 4.listopad 19:43

Kam zmizel rozdíl v ceně mezi benzinem a naftou?

Auta a doprava – Automobily

Znáte někdo důvod? Nemohu nic najít. Přece nafta je odpad při výrobě benzinu, ne? Odjakživa byla nafta levnější. Našla jsem nějaké historické údaje:

  • v roce 1913 stál litr benzinu 0,72 kčs a nafta 0,28 kčs,
  • v roce 1953 stál litr benzinu 4 kčs, nafta 2 kčs,
  • v roce 1978 stál benzin Special 6,50 kčs, Super 7,50 kč a nafta 2 kč,
  • tady je rozdíl snad nejmarkantnější – nafta stála cca ČTVRTINU ceny benzinu!!!!!
  • další údaje jsem nenašla, ale moc dobře si pamatuju, že ještě v 90. letech se nám silně vyplatilo si koupit dieslové auto. Cena a spotřeba nafty vyrovnala rozdíl ve vyšší nákupní ceně auta a dražších náhradních dílů a údržby.
  • dneska koukám, že cena nafty a benzinu je úplně stejná.

A já se ptám proč? Jsou vyšší náklady na výrobu? Je kvalitnější, bylo nutno zainvestovat miliardy do nových technologických postupů? Nebo je to jen uměle vyšroubovaná cena, vyvolaná poptávkou? Moc by mě to zajímalo. Dá se o tom někde najít odborný článek?

Avatar uživatele

Zeptal/a se – 4.listopad 20:33

Kam zmizel rozdíl v ceně mezi benzinem a naftou?

Auta a doprava – Automobily

Znáte někdo důvod? Nemohu nic najít. Přece nafta je odpad při výrobě benzinu, ne? Odjakživa byla nafta levnější. Našla jsem nějaké historické údaje:

  • v roce 1913 stál litr benzinu 0,72 kčs a nafta 0,28 kčs,
  • v roce 1953 stál litr benzinu 4 kčs, nafta 2 kčs,
  • v roce 1978 stál benzin Special 6,50 kčs, Super 7,50 kč a nafta 2 kč,
  • tady je rozdíl snad nejmarkantnější – nafta stála cca ČTVRTINU ceny benzinu!!!!!
  • další údaje jsem nenašla, ale moc dobře si pamatuju, že ještě v 90. letech se nám silně vyplatilo si koupit dieslové auto. Cena a spotřeba nafty vyrovnala rozdíl ve vyšší nákupní ceně auta a dražších náhradních dílů a údržby.
  • dneska koukám, že cena nafty a benzinu je úplně stejná.

A já se ptám proč? Jsou vyšší náklady na výrobu? Je kvalitnější, bylo nutno zainvestovat miliardy do nových technologických postupů? Nebo je to jen uměle vyšroubovaná cena, vyvolaná poptávkou? Moc by mě to zajímalo. Dá se o tom někde najít odborný článek?
Doplňuji:
Hm, skvělé. Takže možnost b) v mé otázce. Toho jsem se obávala, že je to jen prachsprostě vyšroubovaná cena od výrobců. Takže náklady mají na výrobu stále stejné oproti benzinu (tedy cca čtvrtinové), ale cenu šroubují jen proto, že je o naftu zájem?! Na jednu stranu se stíhají kartelové dohody, hlídá se monopol a nevím co ještě a na druhou stranu tohle je beztrestné, normální, nikomu to nevadí? Vlastně.. komu by to vadilo, že jo? Stát má jistě radost, protože spotřební daň a DPH je mnohem vyšší z částky 32 korun než z částky 8 korun. Nemluvě o tom, že velké procento podnikatelů potřebuje k výkonu své živnosti nákladní auto, tudíž vyšší vstupní ceny na všechno, vyšší prodejní cena služeb i výrobků a tudíž opět vyšší DPH a daně. Tak proč by to někdo řešil.
Díky všem za odpovědi (i když tajně jsem doufala v možnost a)).
Ještě dovětek: dělám nějaký 3D modely v jedné online hře a když je o věc zájem, snížím cenu, aby si ji mohlo dopřát ještě víc lidí, když se jim líbí. Bylo by fajn, kdyby se takhle chovaly firmy i v reálném světě, ale nejspíš jsem jen hloupá a naivní husička. Nic, konec diskuze. Ještě jednou děkuji za reakce.