Odpověděl/a – 6.srpen 0:22
Může to být ložisko a to v motoru, alternátoru, čerpadle, prostě
cokoli, ale také to může být jen obyčejný řemen.
Ostrý pískavý zvuk, který se ozývá z motorového prostoru některých aut
krátce po nastartování, působí nejčastěji klínový řemen. Podle
mínění opravářů stačí k odstranění nepříjemného zvuku kousek
mýdla. „Boky řemenu potřeme toaletním nebo i tím nejobyčejnějším
mýdlem, a je po pískání. Je to rada, kterou znali už naši dědové, a
platí dodnes. Ale pozor, mýdlo sice nepříjemný zvuk odstraní, nikoliv
však natrvalo. Pískající řemen totiž vždy značí, že s ním je něco
v nepořádku,“ uvádí šéf autoopravny ve Starém Plzenci u Plzně Luboš
Samec, který se automobilům věnuje déle než čtvrtstoletí.
Následující článek
VIDEO: Nejlepší terénní vozítko má pavoučí nohy s koly
Klínový řemen přenáší otáčky z klikového hřídele motoru na
čerpadlo chladicího systému, na generátor elektrického proudu, kterým je
u současných automobilů alternátor, u některých vozů i na čerpadlo
posilovače řízení či na kompresor klimatizace nebo na ventilátor
chladiče. Plzenecký automechanik říká, že pískání způsobuje buď
nedostatečně napnutý řemen, nebo jeho opotřebené boky. To motorista pozná
podle toho, že jsou značně oblýskané. Pískání je plodem řemene
prokluzujícího v drážkách řemenic. „Řidičům doporučuji výměnu
klínového řemene nejpozději po sto tisících kilometrech,“ pokračuje
Luboš Samec. „Stav ovlivňuje také jeho stáří. Když se na bocích
řemene objevují malé praskliny, je to právě čas vhodný k jeho výměně.
Někdy stačí jen řemen dostatečně napnout. Měl by mít asi centimetrovou
vůli při mírném zatlačení na jeho obvod. Přitom pozor: příliš napnutý
řemen ohrožuje ložiska vodního čerpadla, alternátoru či dalšího
příslušenství.“ Na stav klínového řemenu nemá vliv jen napnutí či
množství ujetých kilometrů. Plzeňský mechanik Roman Rež tvrdí, že
životnost řemenu zkracuje také nerovnoběžnost řemenic, které řemen
pohání. „Nejčastěji se mimo rovinu dostává řemenice alternátoru.
Stačí, aby byl – třeba po nehodě – volný či ohnutý držák
alternátoru, a boky řemenu se tak nadměrně namáhají. Řemen se vytahuje,
boky se opotřebovávají a pískání se ozve dřív. Potíže někdy dělá
také křivá řemenice. Důležité je, aby v autě vždy byl řemen
správného rozměru,“ upozorňuje Roman Rež, který se věnuje závodním
i obyčejným automobilům už od začátku sedmdesátých let. Potíže se
životností a opotřebením řemenů řeší výrobci automobilů
v posledních letech montáží vícedrážkových řemenů, které jsou třeba
i ve Škodě Felicia. „S vícedrážkovými řemeny už problémy prakticky
nejsou,“ doplňuje Luboš Samec. „Méně potíží je také s novějšími
klínovými řemeny, které mají ve spodní části zářezy. Jsou totiž
pružnější než klasické,“ doplňuje Luboš Samec. Klasický klínový
řemen pro osobní auto stojí od 105 korun (pro Škodu 120) do zhruba
300 korun (pro zahraniční vozy). Vícedrážkový řemen pro Škodu Felicia
přijde přibližně na 220 korun a pro vozy Volkswagen Golf či Passat je za
necelé čtyři stovky. Řemen se zářezy, který prodejci nabízejí jako
mikrořemen, pořídí majitel stodvacítky za cenu do dvou set korun.
Odpověděl/a – 6.srpen 0:23
Může to být ložisko a to v motoru, alternátoru, čerpadle, prostě
cokoli, ale také to může být jen obyčejný řemen.
Ostrý pískavý zvuk, který se ozývá z motorového prostoru některých aut
krátce po nastartování, působí nejčastěji klínový řemen. Podle
mínění opravářů stačí k odstranění nepříjemného zvuku kousek
mýdla. „Boky řemenu potřeme toaletním nebo i tím nejobyčejnějším
mýdlem, a je po pískání. Je to rada, kterou znali už naši dědové, a
platí dodnes. Ale pozor, mýdlo sice nepříjemný zvuk odstraní, nikoliv
však natrvalo. Pískající řemen totiž vždy značí, že s ním je něco
v nepořádku,“ uvádí šéf autoopravny ve Starém Plzenci u Plzně Luboš
Samec, který se automobilům věnuje déle než čtvrtstoletí.
Klínový řemen přenáší otáčky z klikového hřídele motoru na čerpadlo chladicího systému, na generátor elektrického proudu, kterým je u současných automobilů alternátor, u některých vozů i na čerpadlo posilovače řízení či na kompresor klimatizace nebo na ventilátor chladiče. Plzenecký automechanik říká, že pískání způsobuje buď nedostatečně napnutý řemen, nebo jeho opotřebené boky. To motorista pozná podle toho, že jsou značně oblýskané. Pískání je plodem řemene prokluzujícího v drážkách řemenic. „Řidičům doporučuji výměnu klínového řemene nejpozději po sto tisících kilometrech,“ pokračuje Luboš Samec. „Stav ovlivňuje také jeho stáří. Když se na bocích řemene objevují malé praskliny, je to právě čas vhodný k jeho výměně. Někdy stačí jen řemen dostatečně napnout. Měl by mít asi centimetrovou vůli při mírném zatlačení na jeho obvod. Přitom pozor: příliš napnutý řemen ohrožuje ložiska vodního čerpadla, alternátoru či dalšího příslušenství.“ Na stav klínového řemenu nemá vliv jen napnutí či množství ujetých kilometrů. Plzeňský mechanik Roman Rež tvrdí, že životnost řemenu zkracuje také nerovnoběžnost řemenic, které řemen pohání. „Nejčastěji se mimo rovinu dostává řemenice alternátoru. Stačí, aby byl – třeba po nehodě – volný či ohnutý držák alternátoru, a boky řemenu se tak nadměrně namáhají. Řemen se vytahuje, boky se opotřebovávají a pískání se ozve dřív. Potíže někdy dělá také křivá řemenice. Důležité je, aby v autě vždy byl řemen správného rozměru,“ upozorňuje Roman Rež, který se věnuje závodním i obyčejným automobilům už od začátku sedmdesátých let. Potíže se životností a opotřebením řemenů řeší výrobci automobilů v posledních letech montáží vícedrážkových řemenů, které jsou třeba i ve Škodě Felicia. „S vícedrážkovými řemeny už problémy prakticky nejsou,“ doplňuje Luboš Samec. „Méně potíží je také s novějšími klínovými řemeny, které mají ve spodní části zářezy. Jsou totiž pružnější než klasické,“ doplňuje Luboš Samec. Klasický klínový řemen pro osobní auto stojí od 105 korun (pro Škodu 120) do zhruba 300 korun (pro zahraniční vozy). Vícedrážkový řemen pro Škodu Felicia přijde přibližně na 220 korun a pro vozy Volkswagen Golf či Passat je za necelé čtyři stovky. Řemen se zářezy, který prodejci nabízejí jako mikrořemen, pořídí majitel stodvacítky za cenu do dvou set korun.