Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 20.červen 9:10

Otázka je nepřesně formulovaná. Chybí odkaz, v němž je uvedený např. program.

„Měli řešit degradující slovní i písemný český projev“. V jakém smyslu? Možná se zaměřují na vývojové tendence spisovné češtiny

Jazyk se vyvíjí, nejrychleji ve slovní zásobě (anglicismy) – nutno pojmenovávat novou skutečnost, pomaleji v gramatice, syntaxi atd.

Jazykovědci si jsou vědomi toho, že dochází k demokratizaci jazyka, – odstraňování zastaralých tvarů, intelektulaizaci – různé vazby, vliv vědy a techniky, růst termínů, naopak termíny se objevují i v běžném projevu, stírají se nářeční rozdíly atd.

Proto se upravují se pravidla českého jazyka, vycházejí nové slovníky neologismů atd. Ta poslední pravopis zjednodušila, stejně je kodiifkovaná výslovnost cizích slov atd. Už jsem několikrát zmiňovala.

Stále platí, že značná veřejnosti posuzuje znalost pravopisu i jeho vyjadřování jako projev vzdělání člověka, jeho jazykové kultury. Takže to je předpokladem pro to, že český jazyk, náš jazyk národní, umí vyjádřit jakoukoliv skutečnost. Má i svou historii, jak jsem uvedla, vyvíjí se, podléhá změnám.

Bohužel na druhé straně mnozí nejen pravopis podceňují, často chybi vzory v mluveném projevu. atd. Studenti považují mluvnici za zbytečnou., stejně jako četbu, pak jsou překvapeni u maturity. Kde se stala chyba?

Slova mého oblíbeného Karla Čapka:

„Ještě musím pochválit tebe, tebe, česká řeči, jazyku z nejtěžších mezi všemi, jazyku z nejbohatších všemi významy a odstíny, řeči nejdokonalejší, nejcitlivější, nejkadencovanější ze všech řečí, které znám nebo jsem slyšel mluvit..... “

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 20.červen 12:58

Otázka je nepřesně formulovaná. Chybí odkaz, v němž je uvedený např. program.

„Měli řešit degradující slovní i písemný český projev“. V jakém smyslu? Možná se zaměřují na vývojové tendence spisovné češtiny

Jazyk se vyvíjí, nejrychleji ve slovní zásobě (anglicismy) – nutno pojmenovávat novou skutečnost, pomaleji v gramatice, syntaxi atd.

Jazykovědci si jsou vědomi toho, že dochází k demokratizaci jazyka, – odstraňování zastaralých tvarů, intelektulaizaci – různé vazby, vliv vědy a techniky, růst termínů, naopak termíny se objevují i v běžném projevu, stírají se nářeční rozdíly atd.

Proto se upravují se pravidla českého jazyka, vycházejí nové slovníky neologismů atd. Ta poslední pravopis zjednodušila, stejně je kodiifkovaná výslovnost cizích slov atd. Už jsem několikrát zmiňovala.

Stále platí, že značná veřejnosti posuzuje znalost pravopisu i jeho vyjadřování jako projev vzdělání člověka, jeho jazykové kultury. Takže to je předpokladem pro to, že český jazyk, náš jazyk národní, umí vyjádřit jakoukoliv skutečnost. Má i svou historii, jak jsem uvedla, vyvíjí se, podléhá změnám.

Bohužel na druhé straně mnozí nejen pravopis podceňují, často chybi vzory v mluveném projevu. atd. Studenti považují mluvnici za zbytečnou., stejně jako četbu, pak jsou překvapeni u maturity. Kde se stala chyba?

Slova mého oblíbeného Karla Čapka:

"Ještě musím pochválit tebe, tebe, česká řeči, jazyku z nejtěžších mezi všemi, jazyku z nejbohatších všemi významy a odstíny, řeči nejdokonalejší, nejcitlivější, nejkadencovanější ze všech řečí, které znám nebo jsem slyšel mluvit..... "
Doplňuji:
Jazykovědci sami úroveň psaní a vyjadřování nezmění, ale navrhují řešení, jak situaci změnit.. Důležitá je úloha škol, získání děti pro četbu i pro to, aby znaly a používaly pravopis, uměly správně mluvit, hlavně také četly. . . Negativně ovlivňují pravopis SMS., dále iinernetové diskuse atd. Bohužel, čeština hrubne.

ÚJCAV spolupracuje s TV, ČRo, – pořady o četštině, s UK a brněnským jazykovým ústavem atd., zájemci mohou najít informace na netu, – např. v Corpusu, pravidlech, vycházejí časopisy. Kdo má zájem, doví se víc.

Protože péče o jazyk se projevuje v oblasti teoretické – jazykovědci, školské – učitelé a spisovatelské, je třeba využít všechny prostředky. Jak jsem uvedla, dochází k mnoha úpravám, ale třeba interpunkci nejde zjednodušit.

Výzkumy, které ÚJCAV dělá u široké veřejnosti, především jejich závěry, ukazují stav současného jazyka, návrhy na řešení nedostatků jsou nepostradatelná jejen pro vědecké jazykové ústavy, ale také pro média, pro nejširší učitelskou veřejnost…

více disksue