Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 15.leden 9:13

Nevím, jak otázku myslíte.

Církev je náboženská organizace. " V Novém zákoně nejsou žádné zprávy o tom, že by se křesťané k bohoslužbě nějak zvláštně oblékali. … Ještě v polovině 5. století, už po legalizaci církve, byli také duchovní nabádáni, aby si k slavení bohoslužeb brali „čisté šaty“, bez nějakých zvláštních specifik liturgického oděvu."

Jinak pokud jde o oblečení farářů a jiných služebníků církve, musíme rozlišovat, zda jde

  1. o oděv liturgický (který si duchovní obléká při různých bohoslužebných příležitostech) ne­bo
  2. oděv stavovský (který si obléká z titulu své funkce, bez ohledu na to, zda právě slouží či nikoliv).

Je jasné, že tyto dva typy mají různé funkce. Stavovský oděv slouží jednoduše k identifikaci svého nositele jako příslušníka nějakého povolání (např. uniforma u policisty, bílý plášť u lékaře apod.), který je momentálně „ve službě“.

„Liturgický oděv se ovšem od stavovského liší tím, že nejen označuje osobu (sloužícího), ale je zároveň součástí širšího celku symbolické řeči liturgie. Liturgie (= veřejná bohoslužba) totiž svůj obsah nesdílí pouze slovy, ale také dalšími prostředky – symboly, gesty, pohybem v prostoru, světlem, barvami a tóny.“

Např. evangelický kněz. Při oficiálních ekumenických akcích je podle střihu i doplňků dobře rozeznatelný od svých kolegů z „konkurenčních“ teamů tím, že

Bratři ze „svobodných“ a evangelikálních církví bývají oblečeni v saku a kravatě.

Podrobnosti v článku Bohoslužebné oblečení od autora Martina

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 15.leden 9:25

Nevím, jak otázku myslíte.

Církev je náboženská organizace. " V Novém zákoně nejsou žádné zprávy o tom, že by se křesťané k bohoslužbě nějak zvláštně oblékali. … Ještě v polovině 5. století, už po legalizaci církve, byli také duchovní nabádáni, aby si k slavení bohoslužeb brali „čisté šaty“, bez nějakých zvláštních specifik liturgického oděvu."

Jinak pokud jde o oblečení farářů a jiných služebníků církve, musíme rozlišovat, zda jde

  1. o oděv liturgický (který si duchovní obléká při různých bohoslužebných příležitostech) ne­bo
  2. oděv stavovský (který si obléká z titulu své funkce, bez ohledu na to, zda právě slouží či nikoliv).

Je jasné, že tyto dva typy mají různé funkce. Stavovský oděv slouží jednoduše k identifikaci svého nositele jako příslušníka nějakého povolání (např. uniforma u policisty, bílý plášť u lékaře apod.), který je momentálně „ve službě“.

„Liturgický oděv se ovšem od stavovského liší tím, že nejen označuje osobu (sloužícího), ale je zároveň součástí širšího celku symbolické řeči liturgie. Liturgie (= veřejná bohoslužba) totiž svůj obsah nesdílí pouze slovy, ale také dalšími prostředky – symboly, gesty, pohybem v prostoru, světlem, barvami a tóny.“

Např. evangelický kněz. Při oficiálních ekumenických akcích je podle střihu i doplňků dobře rozeznatelný od svých kolegů z „konkurenčních“ teamů tím, že

Bratři ze „svobodných“ a evangelikálních církví bývají oblečeni v saku a kravatě.

Podrobnosti v článku Bohoslužebné oblečení od autora Martina

Doplňuji:
Omylem jsem odeslala

Podrobnosti v článku Bohoslužebné oblečení od autora Martina Grombiříka

http://www.co­ena.cz/liturgi­ka/odev/bohos­luzebne-obleceni/

Bratrská jednota baptistů

http://www.bap­tistebrno.cz/o-nas/chalupa-pusta-rybna/11-staticke

jinak diskuse