Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 18.září 18:20

Od doby vzniku písně s těmito slovy a stejnojmenného filmu ulynulo hodně vody. Situace se změnila. Takže slova zřejmě nejsou aktuální. Těžko říct, některé výrazy zapadnou, jiné se objeví atd.

Možná kvůli tomu, že se tímto výrazem udával rytmus při společné práci a jiné společné činnosti, takže se slova za socialismu zprofanovala..
Soudruzi vzali každý za jedno kovové ucho kufr, hej rup a ven ze dveří. Tam je továren dosť, práce hojnosť, — o výdělek tedy hej není nouze. Hej rup.

Druhá možnost – Hej rup! je česká sociální komedie Martina (Maca) Friče z roku 1934. Film ukazuje těžký úděl nezaměstnaných (Jan Werich a Jiří Voskovec), kteří si dali hlavy dohromady a založili mlékárenské družstvo a dařilo se jim dobře. Byla aktuální v jiné době, v jiné společnosti, za jiných okolností …

Nemít chleba, nemít práci,
živořit jak darebáci,
to přec nikam nevede.
Sám si nikdo neví rady,
dejme hlavy dohromady,
snad se nám to povede.

Hej rup, chceme práci …

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 18.září 20:28

Od doby vzniku písně s těmito slovy a stejnojmenného filmu ulynulo hodně vody. Situace se změnila. Takže slova zřejmě nejsou aktuální. Těžko říct, některé výrazy zapadnou, jiné se objeví atd.

Možná kvůli tomu, že se tímto výrazem udával rytmus při společné práci a jiné společné činnosti, takže se slova za socialismu zprofanovala..
Soudruzi vzali každý za jedno kovové ucho kufr, hej rup a ven ze dveří. Tam je továren dosť, práce hojnosť, — o výdělek tedy hej není nouze. Hej rup.

Druhá možnost – Hej rup! je česká sociální komedie Martina (Maca) Friče z roku 1934. Film ukazuje těžký úděl nezaměstnaných (Jan Werich a Jiří Voskovec), kteří si dali hlavy dohromady a založili mlékárenské družstvo a dařilo se jim dobře. Byla aktuální v jiné době, v jiné společnosti, za jiných okolností …

Nemít chleba, nemít práci,
živořit jak darebáci,
to přec nikam nevede.
Sám si nikdo neví rady,
dejme hlavy dohromady,
snad se nám to povede.

Hej rup, chceme práci …

Doplňuji:
Reagovala jsem na slova, že „Je to snad kolektivní roztříštěností, nebo vědomím každý sám za sebe?“ Ano. Toto povzbuzení se týkalo společné práce v dělnickém kolektivu v továrnách za 1. republiky, později i za socialismu, jak jsem uvedla v příkladech. Dnes každý pracuje sám za sebe, nikoliv pro blaho socialismu.

Takže v tomto smyslu se Hej rup neužívá, není aktuální, ale docela nezanikllo, třeba v soukromí, nebo i při dalších aktivitách.