Odpověděl/a – 18.září 7:25
Tak to je přesně ta blbost, kterou si mnoho lidí myslí. H4 – vlákno pro dálková světla nemá nic, tudíž svítí do celé paraboly a přes tu se odráží na vozovku, vlákno pro potkávací má odrazové zrcátko. Je pod vláknem, protože paprsek světla je tím pádem odrážen pouze do horní poloviny paraboly, od které so odráží dolů k vozovce (normální fyzikální zákon úhlu dopadu a odrazu). Přes sklo před parabolou se pak ještě láme do tvaru, který zaručuje, že pravá strana osvětluje do větší vzdálenosti. Je to kvůli chodcům a ciklistům. Levá svítí níž, aby neoslňovala protijedoucí vozidla. Je to takzvaný evropský model. Americká auta měla paraboly, které tvořili takzvanou hřušku. Tvar něco jako kreslený plamínek svíčky. Tam to zase bylo proto, že na dlouhých dálnicích osvětlovaly hlavně střed jízdního pruhu. Nověji se pak začaly dělat žárovky pro každá světla zvlášť.
Odpověděl/a – 18.září 7:27
Tak to je přesně ta blbost, kterou si mnoho lidí myslí. H4 – vlákno
pro dálková světla nemá nic, tudíž svítí do celé paraboly a přes tu se
odráží na vozovku, vlákno pro potkávací má odrazové zrcátko. Je pod
vláknem, protože paprsek světla je tím pádem odrážen pouze do horní
poloviny paraboly, od které so odráží dolů k vozovce (normální
fyzikální zákon úhlu dopadu a odrazu). Přes sklo před parabolou se pak
ještě láme do tvaru, který zaručuje, že pravá strana osvětluje do
větší vzdálenosti. Je to kvůli chodcům a ciklistům. Levá svítí níž,
aby neoslňovala protijedoucí vozidla. Je to takzvaný evropský model.
Americká auta měla paraboly, které tvořili takzvanou hřušku. Tvar něco
jako kreslený plamínek svíčky. Tam to zase bylo proto, že na dlouhých
dálnicích osvětlovaly hlavně střed jízdního pruhu. Nověji se pak začaly
dělat žárovky pro každá světla zvlášť.
Doplňuji:
Jinak, pokud má někdo pochybnosti, stačí za šera vzít hadr, dát přes
světlo auta, které má H4ku a přepínat světla. Pak je krásně vidět, že
při dálkových svítí celá plocha paraboly, zatímco při potkávacích
svítí horní polovina.