Odpověděl/a – 8.únor 11:35
Podívám se na ten vztah jen z pohledu čínské medicíny, pomocí níž se již několi roků léčím. Ani z hlediska u jazykového nejsou tato slova přímá antonyma.
V těle existuje energie jin a jang, které mají být v jednotě. Ovládá jí pět prvků: oheň, dřevo, kov, země, voda. Každý z těchto prvků ovlivňuje určité orgány, z nichž jeden je jin a druhý jang, tedy jsou v páru. . K prvkům či orgánům podle pořadí patří chutě – kyselá, hořká, sladká, pálivá (štiplavá), slaná. mezi pěti prvky platí , pořadí, že dřevo rodí oheň, oheň jistá posloupnost ..
i když naše tělo je stroj, vše, souvisí se vším, nejdůležitější je vztah mezi párovými orgány – slanost vyrovnává energii ledvin a močového měchýře, sladkost pak energii sleziny se slinivkou a žaludku.
Osobně mám vyzkoušené, když při zavařování dám do sklenice trochu soli místo cukru, vynikne přirozená sladkost ovoce. Proto ani zde nejde o protiklad.
Uvědomuji si, že mnozí energiím v těle nevěří, nikoho nepřesvědčuji. Jen doplním, že někteří jedinci se stávají našimi energetickými upíry, jiní naopak nám energii dodávají. … Jde o můj názor …
Několikrát jsem vkládala odkazy, opět jeden
http://www.cinska-medicina.eu/o-cinske-medicine
Odpověděl/a – 8.únor 12:39
Podívám se na ten vztah jen z pohledu čínské medicíny, pomocí níž se již několi roků léčím. Ani z hlediska u jazykového nejsou tato slova přímá antonyma.
V těle existuje energie jin a jang, které mají být v jednotě. Ovládá jí pět prvků: oheň, dřevo, kov, země, voda. Každý z těchto prvků ovlivňuje určité orgány, z nichž jeden je jin a druhý jang, tedy jsou v páru. . K prvkům či orgánům podle pořadí patří chutě – kyselá, hořká, sladká, pálivá (štiplavá), slaná. mezi pěti prvky platí , pořadí, že dřevo rodí oheň, oheň jistá posloupnost ..
i když naše tělo je stroj, vše, souvisí se vším, nejdůležitější je vztah mezi párovými orgány – slanost vyrovnává energii ledvin a močového měchýře, sladkost pak energii sleziny se slinivkou a žaludku.
Osobně mám vyzkoušené, když při zavařování dám do sklenice trochu soli místo cukru, vynikne přirozená sladkost ovoce. Proto ani zde nejde o protiklad.
Uvědomuji si, že mnozí energiím v těle nevěří, nikoho nepřesvědčuji. Jen doplním, že někteří jedinci se stávají našimi energetickými upíry, jiní naopak nám energii dodávají. … Jde o můj názor …
Několikrát jsem vkládala odkazy, opět jeden
http://www.cinska-medicina.eu/o-cinske-medicine
Doplňuji:
Ještě něco ze zaprášeného etymologického slovníku z r. .2010
Sladký od sladititi – podle sladkého kořene. Vývoj je hláskově složitý, proto jen zkráceně. Slovo vzniklo z latinského saldús. To ukazuje, že toto slovo je třeba dělit na soldk6-k6 (6 = jer) = u kmen – na rozdíl od základu sold6, z něhož bylo utvořené sloveso soliti a jiné odvozeniny. takže sladkost i slanost pocházejí ze stejnéhom i když upraveného základu. Sold6 a soldús nemají v jiném jazyku ekvivalenty.
Obecně se soudí, že jde o vztah k soli, prý je to pojmenování pro označení příjemné chutí vůbec, tedy slanosti. Ale tomu lze těžko uvěřiti, protože sladkost lze považovat za protiklad slaného i hořkého. Zdá se, že soldus vzešlo ze starého svádúh = sladký, vlivem protikladu soln6 pak nahrazeno hláskami ol.
Jako protiklad slaného uvádí slovník výraz neslaný.
Kdo chce uvěří, kdo nechce, nebudu přesvědčovat …